Z1 900 Streetdrag bygget

trevliga saker som kommit ,funderat något? ang komp ,volym effekt= Värme /spikningar
Hadde själ ett smärre helvelte till helt plötsligt billig racebränsle dök upp på tapparna runt om,detta måste prövas .Stavas E85 ja just det funkar det ? prima vara sprit e alltid sprit om man så säger! 104-105 octan kyler 2,7 gånger mer än bensin
Ja lite varm blir det fortfarande vid dom röda stolparana , men spik har ja inte haft o tändkurvan kan ligga nära orginal = mer mos på låg o mellanregistret
Förövrig gott jobbat
 
Man tackar ödmjukast :) Ja, det går undan. Jag vet vad min plastpappa har i komp på sin, men det tänkte jag inte säga något om innan jag mätt min, haha. Kommer ju ligga på 1393 cc, och vad det beträffar effekten så vill man i heller inte spekulera än. Vridet kommer ju att vara fruktansvärt iallafall. Det hela får komma som en glad överraskning :)

Jaså? I de banorna har jag inte ens börjat fundera än va det kommer till bränsle, haha. Min största prioritet är att få gnista, hehe. Men det ska helt klart hållas i åtanke. Hojen ska ju in och bli bänkad efter monteringen. Ska bli så intressant att se de dynobilderna =)

Hur är din hoj preppad då?
 
Är inte cylinderraden oringad så gör det, annars kommer du ha ett helvete med kopparpackning.
 
Är inte cylinderraden oringad så gör det, annars kommer du ha ett helvete med kopparpackning.

Jag ska göra det, men den andra hojen vi har ligger på extremt hög komp, och där har inte varit något problem. Men där är en massa sånt finlir som man måste ta itu med senare.

Tack för tipset :tummenupp
 
Man tackar ödmjukast :) Ja, det går undan. Jag vet vad min plastpappa har i komp på sin, men det tänkte jag inte säga något om innan jag mätt min, haha. Kommer ju ligga på 1393 cc, och vad det beträffar effekten så vill man i heller inte spekulera än. Vridet kommer ju att vara fruktansvärt iallafall. Det hela får komma som en glad överraskning :)

Jaså? I de banorna har jag inte ens börjat fundera än va det kommer till bränsle, haha. Min största prioritet är att få gnista, hehe. Men det ska helt klart hållas i åtanke. Hojen ska ju in och bli bänkad efter monteringen. Ska bli så intressant att se de dynobilderna =)

Hur är din hoj preppad då?

1262 cc, 13komp, 435 veb kammar ,38,6/33 vent, rs38or E85
"delar gärna specen med dig" osv
givet cutad låda, spec 5an överväxel (egentillverkade drevpar) (4st att leka med)en för landsväg/motorväg. ( 150hk på slangen i dagsläget)vinterplaner 1330cc
 
Last edited:
1262 cc, 13komp, 435 veb kammar ,38,6/33 vent, rs38or E85
"delar gärna specen med dig" osv
givet cutad låda, spec 5an överväxel (egentillverkade drevpar) (4st att leka med)en för landsväg/motorväg. ( 150hk på slangen i dagsläget)vinterplaner 1330cc

Oj, ja då vet du ungefär vad som väntar mig när min kommer ihop :yoparty

Ska lägga upp en komplett spec sen när jag har koll på allt =)
 
Sa du 83 mm kolvar ? det blir ju 1425 ,oj va ledsamt ,mer kubik e ju aldrig roligt eller hur
he he
 
Idag har jag slipat det sista, palla finlira det nitiskt! Så det blev ett tjockt lager grund istället. Får man ryka det hela lite, dvs lägga ett tunt svart lager färg och använda det som utgångspunkt när man finslipar det hela så att man får bort porer och andra småskavanker som man lätt missar om man inte har ett vältränat öga. Men det blir nog nice!

Gått in för att lacka allt själv, ska bli spännande att se resultatet. Men det är ändå kaxigt att spruta sin egen hoj =)

Så imorron får vi se hur pass bra det blev, ramen ska till blästring och jag ska fortsätta fräsa i blocket så jag kanske kan få i de där stooora cylindrarna :rolleyes:

Har en del skit som ska upp på ebay med. Cylindrar och annat. Så vill ni ha tag i något till Z1:or, hör av er innan det åker :näsblod
 

Bifogat

  • IMG_2357.jpg
    IMG_2357.jpg
    102.1 KB · Visningar: 118
  • IMG_2358.jpg
    IMG_2358.jpg
    110.2 KB · Visningar: 114
  • IMG_2359.jpg
    IMG_2359.jpg
    122 KB · Visningar: 110
  • IMG_2369.jpg
    IMG_2369.jpg
    76.3 KB · Visningar: 111
  • IMG_2370.jpg
    IMG_2370.jpg
    86.3 KB · Visningar: 121
  • IMG_2368.jpg
    IMG_2368.jpg
    82.8 KB · Visningar: 130
Fan va bra det blir. :tummenupp
E ju inte lite avis att du kan/har möjlighet att spruta dina grejer själv.

haha mm.. Det ska bli riktigt nice faktiskt, kul och kunna göra så mycket som möjligt själv med. Men ska du ha ditt bygga lackerat sen? Du bor väl i Skåne?
 
Har läst igenom tråden och måste bara säga att HERREJÄVLAR det måste vara en eld i baken på dig... Underbart bygge dock, skall följas! :tummenupp Galet nice med mycket text och bilder också!
 
Har läst igenom tråden och måste bara säga att HERREJÄVLAR det måste vara en eld i baken på dig... Underbart bygge dock, skall följas! :tummenupp Galet nice med mycket text och bilder också!

Haha har inte allt för mycket att göra just nu, så man kör på tills man börjar tröttna. Ramen är inne på blästring nu, och där är lite terapiarbete med att fräsa upp blocket så man får i cylindrarna.
Men efter det är gjort, och toppen är klar på svetsning så blir det att börja montera motorn, och då kommer där komma en massa kul bilder =)

:yoparty
 
:va:Bugarnyfiken nåt på gång va händer ?
har sälv rivet motorn helt för en total genomgång/kontroll o mer trim
 
Efter många om, men, massa tid och energi så är äntligen bygget i princip klart.
Förgasarna och kopplingen ska ställas, plus lite annat mys. Bilder och
uppdatering på hela bygget kommer inom kort... :yoparty
 
Awesome, ser fram emot den uppdateringen! :tummenupp
 
Får lite gåshud när jag ser ditt bygge ! :tummenupp
Även jag bygger en Z1 men dock klon pga respekten att inte slakta en orginalhoj. Baserade därför mitt bygge på en z1100 eftersom så lite orginal skulle bli kvar.

Skönt att ha en Kawa 900 boder på nära håll nu när jag återmonterar och börjar dra el.

Kör hårt med bygget, 1400 cyllen känns ju rätt lagom fet :hihi
 
Nu gott folk har jag lyckats samla ihop bilder från ett par månader tillbaka. Kan dock säga att jag startade upp hojen igår. Kickade 3 gånger och den small igång med ett vrål. Nu är det lite pill med elen kvar, kopplingen ska ställas sen är det dags att börja experimentera för att ställa förgasarna. Jag börjar dock några månader tillbaka så får ni alla se vad som hänt.

Efter timmar av blästrande så fick jag motorn riktigt fin, där efter började återmonteringen. Det gick förhållandevis bra, men man får ha i åtanke att hojen är från 76, och har haft 10+ ägare sedan dess. Så efter en del svordomar och ungefär fem stycken helicoils så var blocket ihop.
IMG_1644.jpg IMG_1648.jpgIMG_1657.jpg

Efter hela blocket var ihop så kom det mest intressanta = 1393 cc cylindern och kolvar ska monteras. För er som läst innan så testade jag att fräsa blocket för hand för att få i cylindern.. Ja.... det gick, efter ett tag.... Så mitt tips, ska ni stoppa i big bore cylinder = Lämna blocket för fräsning, ni sparar så mycket tid och tårar :näsblod
Men fy fan vad sexigt det blev!
IMG_1664.jpgIMG_1665.jpg

Nu kom det mest spännande momentet, lyfta i motorn i den ny- blästrade/målade ramen :yoparty Efter jag fått i motorn så började jag montera på gaffel och sving för att få upp den på hjul!
IMG_1655.jpgIMG_1666.jpgIMG_1670.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top