Z 900 2020- vad tycker ni? (fjädring)

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Jag undrar hur ni som äger eller har lite mer erfarenhet av denna cykel upplever den? Tänker på lite mer inspirerad körning. Gillar själv hojen och äger en sedan nån månad.
Men när man åker lite mer aktivt så är framändan lätt orolig och gillar inte när man lägger över från ena till andra hållet under gaspåslag. Den går också väl lätt på bakhjulet över små backkrön på roligavägen. Originaldäcken från dunlop har fått en del kritik men de lär va mycket bättre än de som satt på 17-19 årsmodell men idag åkte metzeler m7rr på.
Mätte sag(fjäderförspänning) och den va alldeles för låg bak (sag 50mm) så detta rättades till samt ökat returdämpningen fram detta borde göra den mindre benägen att lätta fram men oron i framändan är kvar. Den känns för mjuk fram men har 35mm sag och det är väl ungefär vad det ska ligga på. Jag väger 85kg.
Väl medveten om att det är en budgetcykel och med komponenter därefter men tror den kan bli bra och skänka mycket nöje när man får till det..
Funderar på en fattigmanslösning med lite tjockare gaffelolja och eventuellt låta någon fjädringsguru uppdatera den när ekonomin tillåter.
Någon med erfarenhet på cykeln eller kunnig på fjädringinställningar som kan uttala sig?7


 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om den känns för mjuk fram är ett budgettips att minska luftspalten i gaffelbenen. Då blir luftfjädern hårdare/mindre progressiv och den dyker inte så mycket vid inbromsning. Det hade jag testat innan byte till tjockare olja.

äger inte hojen alltså, det är mer ett generellt tips.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
satte på 1kugg större framdrev för att lugna ner den lite i framändan under gaspådrag, samt att men inte letar efter en växel till hela tiden (2018) , men upplevde den inte störade mjuk fram
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Om den känns för mjuk fram är ett budgettips att minska luftspalten i gaffelbenen. Då blir luftfjädern hårdare/mindre progressiv och den dyker inte så mycket vid inbromsning. Det hade jag testat innan byte till tjockare olja.

äger inte hojen alltså, det är mer ett generellt tips.
tack, ska kolla lite på den lösningen..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Lämna framgaffeln till Fredde Watz i Linköping så blir det bra. Annars är väl ett alternativ styrdämpare (om den inte redan har det. Gjorde underverk med stabiliteten på en 990 SuperDuke back in the days.
Tjockare olja och kraftigare fjäder går givetvis att labba med. Men om du lämnar in den så blir det rätt från början.
Kör du sviesta med hojen?
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Tack!
Inte alls omöjligt att jag tar kontakt med honom.
Nej, har inte åkt nån bana alls med den men nästa säsong så måste jag komma iväg.
Kört en del på sviesta, men det är några år sen. Tog licens där -07..
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I diverse tester mm står det ofta att fjädringen är för mjuk på Z900 om du inte redan sett det, bättre på Z800. Ingen aning om vad man skall göra åt det.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
I diverse tester mm står det ofta att fjädringen är för mjuk på Z900 om du inte redan sett det, bättre på Z800. Ingen aning om vad man skall göra åt det.
-17-19 årsmodell va för mjuk men även 20-21 men känns kanske mer som en justeringsfråga.
Är alltid lite kritisk till tester av hojar. Det finns några som jag tycker är bra på att analysera typ Neeves på MCN och några till.
Ska ta motorjournalister med en nypa salt. De kan ju sänka en cykel med tex "den har usla bromsar".
Kanske är beläggen glasade. Eller släng på ett par spunna slangar o ett par fina klossar så vips.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
hej
satte på 1kugg större framdrev för att lugna ner den lite i framändan under gaspådrag, samt att men inte letar efter en växel till hela tiden (2018) , men upplevde den inte störade mjuk fram
Fick du nån felkod eller motorlampa som tändes när du dreva upp?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vad hade du för hoj innan?
Alla nakenhojar med lite pulver i motorn känns lätta på framhjulet under gaspådrag och över krön om du är van vid en sporthoj. Gissar att det beror mer på körställng än fjädringen om du har rätt sag bak.
Körställningen på nakenhojar är ju mer anpassade för att puttra runt i stan och åka på bakhjulet och är ganska värdelös för aktiv körning om du frågar mig.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Håller med dig att körställning är största boven. Bak är den för mjuk standard så efter justering betydligt bättre. Även för lite returdämpning fram vilket gjorde sitt.
Har nog hittat en så bra balans det går nu.
Ska hämta ett nytt styre idag vilket kommer ge lite mer attack i körställningen, så får jag se om det känns bra.
Cyklar innan har jag haft en del.. den som ligger närmast denna är fz1n.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top