Z 400 varvar upp av sig själv

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Hej! Jag har nu bytt ventil och donat med en Z400 jag just skaffat.
Den startar nu som den ska och går bra...
Men bara med choke! Stänger jag av choken så varvar den upp okontrollerat! Den varvar upp till kanske 4000-5000rpm och efter ett tag så sjunker varvet lite bara föra att sen varva upp igen.
Slår jag på choken sjunker den nästan direkt ner och mysgår på ca 1000-1500rpm och svarar bra på gas.

Vad kan detta vara? Jag funderar på om den drar tjuvluft, och försökte spraya startgas runt insugsgummina, men det är svårt att veta om det händer något när den redan står och tokvarvar av sig själv...

Tjuvluft. Oftast på insugsgummin efter förgasarna. Spruta startgas av bättre sort. Inte biltema. För den brinner inte. Så hittar du läckan rätt fort.

Du kan också ha helt eller delvis igensatta lågfarts/tomgångsmunstycken vilket gör att motorn får alldeles för mycket luft så den varvar upp. Eller gummin som sagt tidigare. Även de gummin som sitter mellan förgasarna och luftburken påverkar på detta sätt.

Det kan väll inte vara bra att spruta in vatten i motorn :O

Men om jag tar eltejp och tejpar runt alla gummin, då borde det ju bli tätt nog för test?

Du har inte missuppfattat choken?
Så AV egentligen är på och vice versa?

Hej,ursäkta om jag bryter mig in...Har ett liknande problem med frun`s gamla virago 535.Efter jävlats på ena cylindern vid lite högre varv,rivit o gjort ren förgasarna flera ggr,så går den hyfsat på tomgång o när jag varvar den frikopplad,så går den inte ned i varv direkt då jag slår av gasen.Kan det vara pilotskruvarna som står fel?Dessutom smäller den lite i avgasrören...

Kan inte provköra än pga vinterföre

leffe:huvet:huvet

Du kan också ha helt eller delvis igensatta lågfarts/tomgångsmunstycken vilket gör att motorn får alldeles för mycket luft så den varvar upp. Eller gummin som sagt tidigare. Även de gummin som sitter mellan förgasarna och luftburken påverkar på detta sätt.
Det är inte så känsligt på den sidan. Eftersom det blandas i förgasaren.

Jag antog att förgasarna e rengjorda efter att hojen va genomgången.?

Hej,ursäkta om jag bryter mig in...Har ett liknande problem med frun`s gamla virago 535.Efter jävlats på ena cylindern vid lite högre varv,rivit o gjort ren förgasarna flera ggr,så går den hyfsat på tomgång o när jag varvar den frikopplad,så går den inte ned i varv direkt då jag slår av gasen.Kan det vara pilotskruvarna som står fel?Dessutom smäller den lite i avgasrören...

Kan inte provköra än pga vinterföre

leffe:huvet:huvet
Kolla tjuvluft. Men vad är det för soppakran på den? Är det membran öppnande. Vakum så att säga. Så kan det hjälpa att dra slang från båda förgasarna. Lustigt nog, jag vet!
Men det beror på tillbakatrycket som blir i den kopplade gasarn.

Om det nu är detta på din.

det är bränslepump o testhålen i ins.gummina är pluggade.Vacuummembranen är ok.Ska prova i morgon o växelvis köra på bara ena cylindern o se om bakre eller främre cyl som varvar
leffe:banana

Det är inte så känsligt på den sidan. Eftersom det blandas i förgasaren.
?

Jodå, jag har haft en z500 som knappt gick att köra när ett eller flera luftburksgummin hamnade på sniskan. Den gick att tomvarva men gick inte att köra. Gamla mindre flercylindriga motorer verkar oerhört känsliga för allt som har med luftvägarna att göra, från insug till luftburk.

Där har vi olika uppfattningar. Men jag har haft fel förr.
Jag kanske haft otur o inte upplevt det.
Summa summarum. Allt kräver gott skick för o agera korrekt.

Ba köp delar o byt allt som inte känns rätt

Back