Z 1000 j -81 skramlar?

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Hej

Min gamle kawa skramlar fruktansvärt på vänsterrsidan, och skriker som en stenkross när startmotorn går runt.
NU är frågan till någon kunnig:
Är det start "drevet" som brukar skaramla på dessa motorer ?
Jag har fått höra att det är en sjukdom som enkelt går att bota, det hörs bara på låga varv, Vad exakt är det som brukar vara kass då ?
 
Hej du.
Ja, det är väl typiskt att få sådana svar här på SH.
Suck..
Nej, det som har hänt är att de "startrullerna" som finns i startkopplingen, har börjat att "kugga" över,,så du behövar en nu startkoppling (Tyvärr dyr), och de startrullerna + fjädrer ( kommer inte ihåg hur många på Kawasaki,,Honda hade 3 stk),,så kommer det att funka.
Lycka till.
 
hej
3st lösa bultar i svänghjul/ starkoppling (kan vara nitarna i rotorn)eller spräckt statmotorkoppling.kör inte längre än till närmaste mekställe
Behövs mutter picka (ingen mutterpicka! glöm att det funkar utan) ny generatorkåpspackning 3st 12,9kvalite bult kolla spränskissen (har glömt exakt vilken m8/m10 , har förmig att bakaxeln har rätt gänga för att dra loss svänghjulet annars behöver du en avdragaxel att gänga in där centrumbulten sitter isvänhulet/rotorn båda är nomalhögergängade.
skaffa en sprängskiss på starmotorkopplingen
luta hojen åt höger mot nåt (Minska oljespillet)ta loss båda vänstra motorkåpor glöm inte lossa de 3 kablarna från "generatorn".
ta tag i startmotordrevet (det stora bakom svänghjulet) det ska inte gå att vicka i sidled ,det ska kunna snurra åt ett håll men inte motsatt, går det stora att vicka är det de tre 12,9 bultarna lösa inuti.
ta även tag i rotorn o vrid fram o tillbacks inget kännbart glapp får finnas (glappar i nitarna inuti rotorn )
är nitarna glappa så för man fundera lite, mest seriöst ny rotor=dyrt ,tigsvetsa fast nitarna uformat (svetsen in mot centrum fungerar (men ingen garanti mot tänkbar obalans)
om några av dessa saker är kännbara måste rotorn demonteras ,lossa centrunbulten, gänga in avdragaraxeln
kör med mutter picka så kommer rotorn lös,
drag försiktigt ut rotorn med startmotordrev ha gärna en stor vit trasa under
lägg rotorn på duken lyft försiktigt upp drevet kolla ,det som finns inuti är 3 rullar 3 ihåliga pinnar 3 fjädrar
1 bronsbricka ,ta bort , kom ihåg hur dom satt .kolla nog omdet finns sprickor där rullarna ligger(ut mot ytterkanten på kopplingen), lossa de tre insexbultarna om dom nu inte är av
rengör montera 3nya 12,9 kvalite bult med locktight
glöm inte stålborsta rent centrumbulten från gammal locktight , montera med ny
OBS inget fett eller olja på konan varken hål eller axel vid monteringen
kan ha missat nåt men det brukar vara de tre lösa bultarna/kopplingen som skramlar så inihelvete på startmotorsidan
(har själv svetsade nitar)+nya bult
 
Last edited:
nu blir man nyfiken ?! vad var det för spam ?

Ska kolla de där med lösa bultar !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top