YZR 500 kommer inte ikapp GSX-R 1100

Kul å se gamla klipp, häftigt med så blandade hojar i samma race.
Tvåtakt kan vara svårt att få fart på om man inre vet hur man gör.
 
Precis som nämns ovan krävde 500:orna sin förare.

Även om Peterssen var snabbast i kvalet, är det väl en dimension till att faktiskt slåss mot andra förare också. Det går inte att alltid hålla idelaspåret osv. Är man då minsta rädd för cykeln, vilket även de rutinerade toppförarna var, tror jag det är svårt att som tvåtaktsrookie köra på gränsen.

Har du inte sett Unrideables bör du se den. Om inte, så se åtminstone introt så får du nog en viss förståelse.
Gardners kommentar runt 35-40s in i filmen förklarar nog en hel del.

Tror tyvärr inte det går att riktigt förklara hur det är att köra en stor tvåtaktare för någon som aldrig gjort det.
Min lite uppskrämda RD500 skrämde mig varenda vår när jag plockade ut den. Det tog några dagar innan man vant sig.
Den hade endast ca 100hk, men känslan som infann sig när effekten kickade in sade något helt annat.
En 145hk FZR1000 (bästa jämförelsen jag kan göra då jag inte hoppat direkt från 500:an till något modernare) känns fruktansvärt trött jämfört med en lite lättad RD500 med 100hk .
Kan alltså bara ana hur en cykel med 60-80hk mer och 50-60kg mindre vikt känns.
Jag skulle garanterat skita ner mig åtminstone..
Hade mer än gärna offrat ett par kallingar för en chans att få prova dock! :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top