YZF750R tvekar vid gaspådrag från tomgång

mangaloranga

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Hoj
-93 Yamaha YZF750R
Hej på er

Provar att posta denna fråga under egen rubrik.

Har lite bekymmer med min YZF750R -93

Om man drar på från tomgångsvarv har den lust att böla och stanna.
Vill även bluddra lite innan man fått upp varven.

Från ca 4000rpm och uppåt är det inga som helst problem.

Har haft upp förgasarna och rengjort alla munstycken och bytt tändstiften (som var ganska svarta iofs).
Det lustiga är att den går lite bättre om man ger den lite choke, som om den skulle gå snålt men det ser verkligen inte ut så på stiften!!!
Skulle detta kunna bero på dåligt synkade förgasare?

Alla tips och ideer mottages tacksamt

Till att börja med. Är allting orginal på hojen?
Avgasrör, luftburk, förgasarbestyckningar, specialnålar, typ Dynojet osv.

Hojen kan mycket väl gå för magert UNDER 4000rpm, för att sedan gå super fett över dom varvtalen. Krånglar man till det ordentligt kan man lyckas få det svårstatad pga att den går för fett på tomgång också. Det är alltså ingen garanti att den går fett på alla varvtal och gaspådrag.

Har den alltid varit så? När började det? Har det kommit smygande problemet? Hur stora är dina ventilspel?

Mats

Till att börja med. Är allting orginal på hojen?
Avgasrör, luftburk, förgasarbestyckningar, specialnålar, typ Dynojet osv.

Hojen kan mycket väl gå för magert UNDER 4000rpm, för att sedan gå super fett över dom varvtalen. Krånglar man till det ordentligt kan man lyckas få det svårstatad pga att den går för fett på tomgång också. Det är alltså ingen garanti att den går fett på alla varvtal och gaspådrag.

Har den alltid varit så? När började det? Har det kommit smygande problemet? Hur stora är dina ventilspel?

Mats

Hej Mats

Jag köpte hojen på impuls i vinter från ett konkursbo, så jag vet inte hur den betett sig tidigare.
Vad jag kan se så är allt orginal, även i förgasare.

Har inte kollat ventilspelen, det låter som att det skulle vara en hel del skruvning med detta?
Har inte skruvat någonting i motorcyklar (mest gamla jänkebilar som är väldigt lowtech).

Hur funkar ventiljusteringen, chimsas med brickor eller?
Hur mycket jobb är det med detta?
Har själv varit inne på det spåret, tycker mig se att avgasröken är en liten aning blåfärgad när den är kall.

Om jag vill feta på den på tomgången, var gör jag det? Sitter Mikuniförgasare i den.

Hur längt har den gått? Ventilen ska chimsas och har du inte ett stort sortiment, eller lust att vänta tills du får nya chims efter behov, så skulle jag lämna in den. Särskilt svårt är det inte, det är däremot en hel del jobb och man måste verkligen veta vad man gör.

Om du ändå har den inne för ventiljustering så be dem se över förgasarjustering när de ändå håller på...

EDIT: Jag skulle skynda mig för att se över ventilspelet. Det kan bli dyrt annars...

EDIT: Jag skulle skynda mig för att se över ventilspelet. Det kan bli dyrt annars...

Jag har aldrig skruvat 4cyl yamaha men det är väll ganska lätt att kolla ventilspelet själv (alltså inte schimsa om utan enbart mäta med bladmåttet)? står ventilerna rätt så kan man ju i alla fal stryka en sak från vad-som-kan-vara-fel-listan.

Mäta upp ventilspelet gör du väldigt lätt själv.
OM spelet är väldigt litet, så är risken väldigt stor att du måste BYTA insugsventiler.
Byter man shims och kör vidare kommer troligtvis spelet att gå mot noll igen. En Yamaha sjuka. Tyvärr, speciellt om den gått över 6000mil.
Det är bättre att ta tjuren vid hornen och byta ventiler direkt. Även en justerin kostar pengar. Ny shims är inte gratis.
Kolla spelet först. Håll tummarna att spelet är bra och att det är någonting billigare att reparera. Ventiler är inte svindyrt å andra sidan....

Mats

Mäta upp ventilspelet gör du väldigt lätt själv.
OM spelet är väldigt litet, så är risken väldigt stor att du måste BYTA insugsventiler.
Byter man shims och kör vidare kommer troligtvis spelet att gå mot noll igen. En Yamaha sjuka.
Mats

Skulle du kunna förklara logiken i att spelet går mot noll???
Varför skulle man vara tvungen att byta ventiler?

Vad skulle det kunna kosta om man lämnar in hojen för en ventiljustering?

//Magnus

Skulle du kunna förklara logiken i att spelet går mot noll???
Varför skulle man vara tvungen att byta ventiler?

Vad skulle det kunna kosta om man lämnar in hojen för en ventiljustering?

//Magnus

Tätningsytan i ventilen hamrar ut sig plastiskt och ventilen åker sakta högre och högre upp i ventilsätet. Ventilen kommer då närmare kamaxeln.
I vanliga fall så är inte det ett problem, men Yamaha FZR, vissa Kawa och Honda 4 t cross, blanda annat, har problem med det.
Problemet är att, har det väl börjat, så accelererar hastigheten på slitaget.

Har ingen aning om vad det kostar på verkstad, gör allting själv. 2-3000 tippningsvis. Sedan tillkommer säkert kostnad OM ventilerna måste justeras.
Tänk på att kostnaden för shims är ganska hög också. Lämnar du in och gör en "Snikrenovering" se till att få tillbaka dom gamla shimsen. Dom behövs när man monterar nya ventiler.

Lämnar du in, BEGÄR i förväg att dom dokumenterar ventilspelen. Varenda ett!

Mats

Hur motorn beter sig vid torrgasning är helt ointressant, däremot om den beter sig så där under last dvs normal körning (med fullt uppvärmd motor) så behövs nog förgasarna göras rent. Hur en kall motor beter sig utan choke är också ointressant.

jag hade problem med min yzf750, att om man stod på tomgång och gav den rätt så mycket gas så dog den bara. Men då var det insugsgimmina som var torra och lite sprukna, så den drog in tjuvluft där igenom. du kan ju börja med att kolla så förgasarna sitte på ordentligt.

Min bluddrade också för att jag råkat få en knäck på luftnings slangen till tanken.

annars låter det som rengörning av förgasarna.

natar att du har exup ventilen på den ? min fzr-1000 betede sig på typ samma sätt

men då hade ena vajern till exupen gått av sen var det biff har du kollat det en kedja för 30 kr sen var den lagad

Tack för alla svar!!

Har nu varit ute och smiskat hojen lite, och vips så går den nu mycket bättre!!!

Den har fått en stabil tomgång och tvekar nu inte det minsta vid gaspådrag.

Har ingen aning om vad som hänt, men man kan väl göra en kvalificerad gissning att det har något med förgasarna att göra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT