YZF750R eller ZX7-R?

henlin

Medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Står i begrepp att köpa min första hoj och har av diverse anledningar fastnat för ovan nämnda modeller, nu tänkte jag höra mig för om någon här på forumet har erfarenhet av dessa. De tänkta användningsområdena är till-jobbet-åka, nöjeskörning med vänner och kanske någon längre semestertripp.

Är det någon av cyklarna som rekommenderas framför den andra? Är intresserad av såväl objektiva argument med avseende på ekonomi, hållbarhet osv som rent känslomässiga.

Är 193 cm lång, hur är körställningen på dessa för längre förare?

Hur står sig dessa modeller jämfört med nyare maskiner, är det någon av dem som börjar kännas kraftigt föråldrad?

Vad är egentligen en rimlig körsträcka för en sporthoj, vid vilket miltal får man börja räkna med mer omfattande arbeten på motor och växellåda (under förutsättning att hojen skötts korrekt)?

Kan man generellt säga något om skillnader i hållbarhet mellan olika fabrikat på de årsmodeller vi pratar om här? Antar att det är en infekterad fråga entusiaster emellan men tar risken att fråga ändå.

Vad är rimliga priser för en YZF -93-95 eller en tidig ZX7-R, i vettigt skick och med normal körsträcka?

Förslag om andra hojalternativ i ungefär samma prisklass är förstås också intressant.

/Henrik

Zx7:an är en betydligt roligare hoj!, jag har haft en och jag hävdar bestämt att det är den snyggase hoj som någonsin byggds i Japan!. 2 av mina polare har haft yzf750:in och ingen av dom har den kvar. Du sitter mycket sämre på yamman och det är mer klipp i kawan fastän den ska har 3hp mindre. Och är du in motorvägsfantast så är kawan grym med sina 268 ärliga km/h i toppfart!.

-Köpa kawan annar kommer du att ångra dig grymt!. :fakta

ZX-7:an vet jag inget om men en YZF har jag och den vill i alla fall inte jag åka långt med (184 cm)! I övrigt tycker jag den är helt OK.
Billig försäkring!
Jag hade en FJ1200 tidigare och det var en kanonhoj om man ville åka lite längre. Men den är väl kanske ingen sporthoj precis.

Last edited:
Jag har inte ägt nån av dem, men jag vet att jag aldrig skulle ha köpt YZF-en. ZX7-R är tusenfalt fränare, modernare och bättre.

Jag har inte heller åkt nån av dessa och jag tycker du ska satsa på yzf750r :rolleyes:

Ärligt talat - kolla på en yzf och en kawa och känn efter vad som känns bra...

Jag gillar yzf för den är väldigt modern i sin konstruktion - den har det som idag anses som modernt....

ZX7-R är snyggare och coolare. Om du har möjlighet, testa båda två och skapa dig din egen uppfattning.

Har ägt både en YZF 750-93 och en ZX7-97.
Föredrar helt klart ZX7:an. Den känns mycket modernare.
Man sitter mer upprätt på YZF:en men kawan har en mer tight körställning där det känns som man har bättre kontroll på hojen.
Snyggare utseende och skönare motor är också fakta!
Inte för att YZF:en är dålig men kawan är enligt mig en mkt bättre hoj. Detta gäller alltså årsmodell 96 och framåt, de andra kaworna vet jag inget om!
//M

Har en yzf750 -95 sedan ngra år och kan faktiskt inte klaga på något annat än att körställningen + hård sadel kan vara jobbig på längre sträckor. Från årsmod 95 o frammåt sitter öhlinare bak som standard. För övrigt så håller chassi o motor bra kvalitet och känns inte gammalt om man jämför med nya hojar.

Kan tillägga att jag ej har provat ngn kawa men provkör bägge och se villken du fastnar för.

Jag har haft en YZF 750 R-93 och var grymt nöjd med den...gick som ett spjut!!! Men det var oxså en mycket bra premie på den...
3700 /år i Stockholm...

Men som andra har skrivit...prova båda..

:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back