YZF750R -95 tvekar på fullgas!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Vänder mig åter igen till den samlade expertisen:)

Som rubriken säger börjar cykeln gå orent/tappa efter 10000rpm om man håller fullgas, följer jag däremot med med gasrullen mjukt o fint drar den rent till rödmarkeringen.

Min första känsla var att det måste vara något med att bränsle tillförseln inte räcker till men jag börjar tveka.

Ventilerna är inom tolerans, allt i förgasaren är original,orignal avgas, exup rör sig, blandskruvarna ut 2 o en kvart, bränsle filter till soppapumpen samt det lilla i ingången till förgasaren är rena o fina, förgasarna ä synkade och rengjorda...

Vad är det jag missar:va

mvh
Micke
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
låter som den går väldigt snålt på fullgas,, ,iom att du kan få den till rödm på mindre gas,
kolla om det är "riktiga"(ej billiga kopior) original munstycken i rekommenderad storlek,
oavsett skulle jag ta en ca10-15nr större munstycken o testa
Du skrev ej om luftburken är original, är den moddad så vet du varför den går snålt
(detta är vad jag tror om symtomen),
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Tack för input, huvudmunstyckena är helt original liksom resten, även luftburken samt nytt luftfilter, cykeln är i det närmaste oskruvad.

Jag funderar på om den kan dra tjuvluft men när jag sprejar startgas runt insug osv blir det ingen reaktion, har dock beställt nya gummin bara för att kunna uteluta dessa.

Kanske kan vara läge att pröva större munstycken som du säger även att det känns märkligt när allt är original, men nåt jäkelskap är det ju uppenbarligen...
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
insugsgummin påverkar nästan bara vid tomgångskörning upp till mellangas, vid fullgas är det inte så stort vacum
(men fräscha gummin är toppen bra givetvis),
ok då ska vi se ,, skit i huvudmunstyckena/emulsjonsören,,, fel flotörhöjd/olika, skit i filtret ,skit i kranen, uppluckrade bränsleslangar( invändigt/dåligt flöde) "(byt ut, dom är gamla), det var en liten start som är billigt att göra
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
insugsgummin påverkar nästan bara vid tomgångskörning upp till mellangas, vid fullgas är det inte så stort vacum
(men fräscha gummin är toppen bra givetvis),
ok då ska vi se ,, skit i huvudmunstyckena/emulsjonsören,,, fel flotörhöjd/olika, skit i filtret ,skit i kranen, uppluckrade bränsleslangar( invändigt/dåligt flöde) "(byt ut, dom är gamla), det var en liten start som är billigt att göra

Defenitivt ingen skit i varken munstycke, rör, filter eller kran, allt detta noga genomgånget, bränsleslangen har jag bytt, däremot har jag inte kollat flotörhöjden...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du inte bytt tändstift så gör det och köp inte iridiumstift till en hoj som inte har de från fabrik!! Dina gamla stift kan tappa gnistan när vridmomentet blir som störst om de har lilla minsta bugg i sig.
Ang luftfiltret är de org filter dvs inget KN filter?
Och du är säker på att ingen borrat extra hål någonstans i luftburken eller tagit bort något på luftburkens insug. Jag menar på många hojar sitter de en förminskande gummitratt/baffel in till luftburk ,tar man bort den får den mer luft och då kan vacumförgasare bete sig sådär.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Om du inte bytt tändstift så gör det och köp inte iridiumstift till en hoj som inte har de från fabrik!! Dina gamla stift kan tappa gnistan när vridmomentet blir som störst om de har lilla minsta bugg i sig.
Ang luftfiltret är de org filter dvs inget KN filter?
Och du är säker på att ingen borrat extra hål någonstans i luftburken eller tagit bort något på luftburkens insug. Jag menar på många hojar sitter de en förminskande gummitratt/baffel in till luftburk ,tar man bort den får den mer luft och då kan vacumförgasare bete sig sådär.

Faktum är att jag inte bytt tändstift då det inga fanns att tillgå här hemma när jag gjorde servicen, men då kan det vara läge, det sitter NGK CR9E och dom ska funka bra så jag införskaffar nya snarast.

Edit:nu ligger det nya stift på skrivbordet, mekonomen här brevid hade fått hem:tummenupp

När det gäller modifieringar av olika slag har jag nog aldrig sett en mer orörd cykel så luftburk och dyligt är som från fabrik med gummitratt/baffel o allt, det nya filtret är inte KN, men jag har inte kollat noga om det är ett Yamaha original.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Går soppapumpen? Är fenomenet samma med mycket och lite soppa i tanken?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang soppabrist så är frågan....Om du drar full gas från 2an upp till varvstopp går den rent då? Om den inte går sämre då men den lägger av om du gör samma sak på 4an eller 5an så låter de som pumen inte hinner fylla flotörkopparna. Du kan även testa stå stilla på tomg i någon min så du är säker på att flotörkopparna är fulla och dra sedan iväg 1a2a och ev 3an full mutter,,klarar den det utan missningar tyder de också på slut på soppa i flotörhus. Fulla flotörhus med avslagen bränslekran brukar klara full gas i närmare 300m innan den dör av.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Går soppapumpen? Är fenomenet samma med mycket och lite soppa i tanken?

Pumpen går, har dock inte testat med full tank då jag drar mig för det eftersom den måste monteras av stup i kvarten så länge jag håller med det här eländet:huvet
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ang soppabrist så är frågan....Om du drar full gas från 2an upp till varvstopp går den rent då? Om den inte går sämre då men den lägger av om du gör samma sak på 4an eller 5an så låter de som pumen inte hinner fylla flotörkopparna. Du kan även testa stå stilla på tomg i någon min så du är säker på att flotörkopparna är fulla och dra sedan iväg 1a2a och ev 3an full mutter,,klarar den det utan missningar tyder de också på slut på soppa i flotörhus. Fulla flotörhus med avslagen bränslekran brukar klara full gas i närmare 300m innan den dör av.

Var precis ut och drog en repa där jag kopplade på ett konstant vacuum på bensinkranen för att kolla så det inte är något där som spökar, gjorde ingen skillnad.
Problemet är det samma på alla växlar, gasar jag mjukt drar hon rent till varvtoppet, vrider jag rullen fullt vid 5000 varv tvekar hon först lite vid 7-8 tusen drar sen bra till 10, släpper jag då av försiktigt på gasen vid 10 kommer hon som ett spjut igen.

Hur stor påverkan har luftblandskruven vid fullt ös?

Skulle behöva en bromsbänk, snart står någon med en hagelbössa längs vägkanten efter alla dessa fullgasrepor:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har hojen gått bra innan för dig? Har den ståt stilla länge för att sedan gå dåligt. Jag har faktiskt råkat ut för råttbo i pipan på en tvåtaktsskoter de va minst sagt svårhittat. De va ett helvete att få ut men sen gick maskinen perfekt. Om den stått länge på ställe där råttor finns så är de inte helt otroligt att de byggt bo i ljuddämparen :hihi
Har du kört med nya tändstiften än?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Nu har jag varit ute och kört några mil, nya tändstift och full tank, stått på tomgång 1 minut sedan öst på men resultatet är det samma, mister snart förståndet.

Men om jag kör cykeln som den hade mekaniska förgasare går hon som en dröm, drar starkt o rent över hela registret oavsett växel, problemet kommer bara när jag forcerar dom där sista 8-10mm på gasrullen.

Det går ju så sett fint att köra henne så här men det stör mig då CV-förgasare skall vara "ge gärnet så sköter jag resten", men fan vet, kanske får släppa detta nu även om det är svårt, men det står annat på tur som ska gullas med också...:)

Jo de va ju det också, hon har stått länge, men har inte blivit offer för överenergiska råttor:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har den gått bra tidigare?
Kom felet plötsligt?
Hur fräscha är trottlarnas gummibälgar?
Om dessa gummibälgar är slappa öppnar vacumtrottlarna för fort och då blir fenomenet som du beskriver. Tyvärr brukar dessa gummin vara svindyra. De kan även ha spruckit men de går limma med liquisol.
Slappa gummin brukar smyga sig på ägaren under flera år så frågan är när du märkte detta fel.
Lågfartskretsen som du frågade om tidigare har inte med detta problem att göra de är på för mycket gaspådrag och för högt varvtal för det.

Hittade faktiskt lösa membran på ebay de va rätt otroligt för de brukar säljas komplett med trottel. De fanns även med trottel men då kostar 4st närmare 4000kr. Lösa membran kostade bara en några hundra styck, trottlarna gör inget om de är lite slitna. Nya membran är alltid bra köp för de mattas med åren.

https://www.ebay.com/itm/YAMAHA-YZF...726413?hash=item41c0b168cd:g:8t8AAOSwIgNXlgwB
 
Last edited:

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Har du kollat i avgasröret på ventilen eller bara kollat elmotor, vajrar? Hade en - 93 där allt va i sin ordning till det yttre, men i avgasröret va det slut men själva "avgasporten", "ventilen"... Betedde sig likvärdigt som din...
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har den gått bra tidigare?
Kom felet plötsligt?
Hur fräscha är trottlarnas gummibälgar?
Om dessa gummibälgar är slappa öppnar vacumtrottlarna för fort och då blir fenomenet som du beskriver. Tyvärr brukar dessa gummin vara svindyra. De kan även ha spruckit men de går limma med liquisol.
Slappa gummin brukar smyga sig på ägaren under flera år så frågan är när du märkte detta fel.
Lågfartskretsen som du frågade om tidigare har inte med detta problem att göra de är på för mycket gaspådrag och för högt varvtal för det.

Hittade faktiskt lösa membran på ebay de va rätt otroligt för de brukar säljas komplett med trottel. De fanns även med trottel men då kostar 4st närmare 4000kr. Lösa membran kostade bara en några hundra styck, trottlarna gör inget om de är lite slitna. Nya membran är alltid bra köp för de mattas med åren.

https://www.ebay.com/itm/YAMAHA-YZF...726413?hash=item41c0b168cd:g:8t8AAOSwIgNXlgwB

Först ett stort tack för engagemanget:tummenupp

Ja, det är egentligen helt logiskt att det borde vara på det viset, men jag har lustläst trottelgummina och några sprickor är inte tal om, tycker dessutom att dom känns fräsha och spänstiga, man får ju också en känsla av motståndet när man trycker upp dom med fingret och det känns som det är rätt/normalt motstånd.

Men jag har ju 8 trottlar till som sitter i mina 93:eek:r som jag kan flytta över o testa, trottlarna är samma men det är lite andra skillnader mellan 93 o 95, annars hade det varit väldigt lätt o bara flytta över hela bryggan. Men det blir trottelflytt inkl test ikväll om bara vädret tillåter.

Gällande historiken så har cykeln stått still sedan 2007-2008, när den ställdes undan gick den som den skulle, MEN, jag har lånat ut den till 2 personer här hemma nu som inte märkte problemet, kör man inte "aktivt" så passerar det obemärkt så man vet ju inte...

Tack också för länken, jag har bara kollat på cmsnlcom och som du säger säljer dom bara kompletta trottlar, men jag provar först med dom jag har innan jag beställer.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Har du kollat i avgasröret på ventilen eller bara kollat elmotor, vajrar? Hade en - 93 där allt va i sin ordning till det yttre, men i avgasröret va det slut men själva "avgasporten", "ventilen"... Betedde sig likvärdigt som din...

Jag har inte haft ur ventilen, ser bara att den rör sig mjukt o fint både via motorn och när jag vrider den för hand.

Hur gjorde du för att konstatera att det var något som inte funkade, tog du bara ur ventilen och pluggade hålet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De va ju synd gummibälgarna såg fräsch ut. Jag måste bara påpeka att du inte får smörja trottlarnas spår de löper i upp o ner för då går de för segt i spåren. De ska bara var rengjort, jag brukar endast smörja spåren med torrspray men de är överkurs helt onödigt.
Om den stått från 08a så är de råttbo i dämparen såvida den inte stått i kassavalv för råttorna är grönjävliga på att ta sig in överallt. Testkör utan dämpare....
Ang avgasventilen i avgasröret går de inte ställa den i öppet läge hela tiden eller skruva bort den?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top