Yzf rr

L'ngst ner till höger är min favorit. Röda fälgar är snyggast också i mina ögon.
Rött är sött, håller med där.
2, 3 och 6 skall jag försöka utveckla och/eller förenkla tänkte jag.

Färgsättningen längst ner till höger är nästan exakt samma design som jag själv fastnat för till mitt eget projekt. Gillas alltså. :)
Klassisk och tidlös Yamahadesign.
Har du bilder?
Jag skissar lite på en annan variant, också med fyrkanter.

Tackar för synpunkter, har ju inte hittat "den där" än. :)
 
Plockade av styrkronan och upptäckte nån variant av nitskruv som håller tändningspaketet, suck.
Vad brukar ni göra med dem när såna skall av?
 

Bifogat

  • 0093.jpg
    0093.jpg
    92 KB · Visningar: 151
Plockade av styrkronan och upptäckte nån variant av nitskruv som håller tändningspaketet, suck.
Vad brukar ni göra med dem när såna skall av?

Det är en vanlig bult under den där. Om du kan komma åt med biltemas bakvända borr för urtagning av sönderdragna skruvar så är det inga problem.

Kan gå att få dem att snurra med hjälp av hammare och dorn, men det såg lite tight ut.
 
Rött är sött, håller med där.
2, 3 och 6 skall jag försöka utveckla och/eller förenkla tänkte jag.


Har du bilder?
Jag skissar lite på en annan variant, också med fyrkanter.

Tackar för synpunkter, har ju inte hittat "den där" än. :)

Nja, har ju inte ens fått mina kåpor än, men en korsning av dessa är ett av alternativen jag funderar på:

pic_gallery_yzr500_0wk1_01.jpg


pic_gallery_yzr500_0wc1_01.jpg


kommer att lacka allt här hemma så det får inte bli några avancerade övertoningar.

Men just nu lutar det nog ändå att behålla originalfärgsättningen, men på de nya kåporna. Se bilaga för en engelman som gjort ungefär så.
 

Bifogat

  • 100_0245.jpg
    100_0245.jpg
    136.8 KB · Visningar: 161
Det är en vanlig bult under den där. Om du kan komma åt med biltemas bakvända borr för urtagning av sönderdragna skruvar så är det inga problem.

Kan gå att få dem att snurra med hjälp av hammare och dorn, men det såg lite tight ut.
Ok, sån har jag aldrig sett eller hört om.
Får undersöka det. :tummenupp

Haynes föreslog dorn på just dem men de sitter som berget.
Jag spårade sedan med dremeln och använde slagmejseln, spårhylsan vek sig längst fram, spåret intakt på "skruven".
Så nog fan sitter de alltid.

Nja, har ju inte ens fått mina kåpor än, men en korsning av dessa är ett av alternativen jag funderar på:

pic_gallery_yzr500_0wk1_01.jpg


pic_gallery_yzr500_0wc1_01.jpg


kommer att lacka allt här hemma så det får inte bli några avancerade övertoningar.

Men just nu lutar det nog ändå att behålla originalfärgsättningen, men på de nya kåporna. Se bilaga för en engelman som gjort ungefär så.
Bild 2 var ju inte så dum. :tummenupp
Skall jobba lite på något liknande.
 
Last edited:
Plockade av styrkronan och upptäckte nån variant av nitskruv som håller tändningspaketet, suck.
Vad brukar ni göra med dem när såna skall av?

Det ser ju precis ut som skruvarna som satt på insuget på min gamla moppe (Honda MT-5) för att förhindra att man skulle kunna trimma den genom att byta insugsplatta. I det fallet var det en typ av skruv som kan knipsat av efter att de dragits.
Det enda sättet att få bort dem var antingen att jacka dem med vinkelslip och skruva med mejsel. Men oftast satt de som berget och då var det borrmaskin som gällde.
 
Det ser ju precis ut som skruvarna som satt på insuget på min gamla moppe (Honda MT-5) för att förhindra att man skulle kunna trimma den genom att byta insugsplatta. I det fallet var det en typ av skruv som kan knipsat av efter att de dragits.
Det enda sättet att få bort dem var antingen att jacka dem med vinkelslip och skruva med mejsel. Men oftast satt de som berget och då var det borrmaskin som gällde.
Borrmaskin är nog det som gäller här.
Bara det att det antagligen blir likadant på SPns styrkrona också.
4 jävliga skruvar totalt. :huvet Jaja, det fixar sig.

Lutar åt att jag beställer en blästerbox och en blästertank 4400:- inkl. frakt. Bra att ha framöver.
I övrigt så har det varken blivit tid eller ork för bygget.
 
Satan vad jag ångrar att jag sade upp bredbandet via koppartråden.
Har ett trådlöst nu som bara krånglar. Funkar för många men inte för mig. :mad:

Blivit lite pill med bygget. Skruvarna till tändningslåset är uppborrade.
Gick förvånansvärt lätt. Fattar nu varför de satt som berget, loctitade.
Den goda överraskningen är att på SPn har någon redan gjort uppborrningen och ersatt med insex. :)

Fick nya backspeglarna i fredags, samma som original på SPn men svarta.

Idag fick jag dubbelkollat monteringen av fotpinnarna.
Först gick inte högersidan riktigt på då en fjäder till bromspedalen tog i svingen.
Men en modifikation av fästet till fjädern gjorde att det nu är gott mått till svingen, cirka 5mm. Huvudsaken är ju att inte något tar i.
På vänstersidan är det riktigt mycket plats, kan nog t.o.m. få monterat ett kedjeglidskydd på svingen utan problem.

Sen har det blivit lite mer rivning på SPn. jag siktar ju på att byta framgaffelpaket inom kort som nästa punkt i bygget.

Bakdäck är beställt, ett 190/55 sportsmart. Även blästerskåp och blästertank är beställda.
 

Bifogat

  • 0095.jpg
    0095.jpg
    124.4 KB · Visningar: 113
  • 0096.jpg
    0096.jpg
    120.7 KB · Visningar: 101
  • 0097.jpg
    0097.jpg
    116.9 KB · Visningar: 112
  • 0099.jpg
    0099.jpg
    89 KB · Visningar: 99
  • 0100.jpg
    0100.jpg
    100.4 KB · Visningar: 110
  • 0102.jpg
    0102.jpg
    149.7 KB · Visningar: 101
Man kan ju sitta och kladda hur mycket som helst med designen. :)
Tror jag hittat ungefär hur det skall bli. Som på bilden och en röd bred stripe ovanpå tank och cuts.
 

Bifogat

  • YZFRR3.jpg
    YZFRR3.jpg
    75.2 KB · Visningar: 84
Går här o väntar o så dök det upp ett stort paket idag.
 

Bifogat

  • 0109.jpg
    0109.jpg
    135 KB · Visningar: 96
I det lilla paketet så var det ett nytt drivpaket, 16 kuggar fram och 46 bak.
Ny tonad double bubble ruta, skruvar och lite silkolene spray.

Original drevning till Thundern är ju 17/46 så jag gick ner en kugge fram.
Har dock kvar ett fint 17 kuggars i reserv.
 

Bifogat

  • 0105.jpg
    0105.jpg
    114.6 KB · Visningar: 103
Stora lådan öppnas till helgen, det är blästergrejerna.
Skall se om jag inte kan få igång anläggningen då.

I övrigt så har det inte hänt så jättemycket.
Måste hitta sätt att lyfta av 2 framgafflar samtidigt. Är ju ensam så det
är inte bara att lyfta av.

Jo förresten, Thunderns tändningslås passade inte så där jättebra i SPns styrkrona.
Nya förlängare undertill kanske ordnar det. Om jag vill ha styrlåsfunktionen vill säga.
Men rent estetiskt tycker jag nog den skall ner till "jämt skägg" med styrkronans ovansida.
 

Bifogat

  • 0094.jpg
    0094.jpg
    127.8 KB · Visningar: 95
  • 0106.jpg
    0106.jpg
    95.4 KB · Visningar: 90
I övrigt så har det inte hänt så jättemycket.
Måste hitta sätt att lyfta av 2 framgafflar samtidigt. Är ju ensam så det
är inte bara att lyfta av.

införskaffa frontdepåstöd som lyfter i styrkronans hål.

finns både på biltema och jula !

för det är få av gafflarna du menar att du skall göra va ?
 
Måste hitta sätt att lyfta av 2 framgafflar samtidigt. Är ju ensam så det
är inte bara att lyfta av.

Jag brukar hänga upp ramen i en balk i taket med hjälp av ett par spännband när det är dax för gaffel eller framhjulsmek.
Funkar jättebra även när man mekar ensam.
 
Stora lådan öppnas till helgen, det är blästergrejerna.
Skall se om jag inte kan få igång anläggningen då.

I övrigt så har det inte hänt så jättemycket.
Måste hitta sätt att lyfta av 2 framgafflar samtidigt. Är ju ensam så det
är inte bara att lyfta av.

Jo förresten, Thunderns tändningslås passade inte så där jättebra i SPns styrkrona.
Nya förlängare undertill kanske ordnar det. Om jag vill ha styrlåsfunktionen vill säga.
Men rent estetiskt tycker jag nog den skall ner till "jämt skägg" med styrkronans ovansida.




jag har ett stöd som lyfter hela framänden (lyfter i undre krona på gaffel) som du kan få låna någon vecka om du behöver

p_20060219172318.jpg



e det glas/sand/stål bläster du kommer att använda ?
 
Last edited:
införskaffa frontdepåstöd som lyfter i styrkronans hål.

finns både på biltema och jula !

för det är få av gafflarna du menar att du skall göra va ?
För att krångla till det så är det hela styrkronepaketet som skall av på bägge.



Jag brukar hänga upp ramen i en balk i taket med hjälp av ett par spännband när det är dax för gaffel eller framhjulsmek.
Funkar jättebra även när man mekar ensam.
Något sånt har jag funderat på. Precis skaffat några bastanta krokar då inga synliga bjälkar finns.
Måste dra dessa igenom undertaket i helgen så får vi se.


jag har ett stöd som lyfter hela framänden (lyfter i undre krona på gaffel) som du kan få låna någon vecka om du behöver

e det glas/sand/stål bläster du kommer att använda ?
Tack för erbjudandet men den funkar inte då även kronorna skall av.

Blästring e helt nytt för mig så jag får experimentera med sorterna. Men alu-fälgen som blir först ut är väl inte
så viktig att göra helt rätt på då den redan är lite skrovlig i gjutningen.
Vad jag förstått så kör man glas på alu, sand på stål och stål på ???

Kom gärna in med tips på blästermaterial och andra generella tips angående blästring. :)
 
Blästring

För att krångla till det så är det hela styrkronepaketet som skall av på bägge.




Något sånt har jag funderat på. Precis skaffat några bastanta krokar då inga synliga bjälkar finns.
Måste dra dessa igenom undertaket i helgen så får vi se.



Tack för erbjudandet men den funkar inte då även kronorna skall av.

Blästring e helt nytt för mig så jag får experimentera med sorterna. Men alu-fälgen som blir först ut är väl inte
så viktig att göra helt rätt på då den redan är lite skrovlig i gjutningen.
Vad jag förstått så kör man glas på alu, sand på stål och stål på ???

Kom gärna in med tips på blästermaterial och andra generella tips angående blästring. :)

Vilket blästermaterial du väljer beror på vilket underlag och vilken avverkning du önskar. På Al kan man använda sand-stål-glas-is eller Alflingor. Exvis använder man is(kolsyrepellets) för att ta bort färg på flygplan, en mycket skonsam metod. Alflingor är en annan skonsam metod. Sand är den aggresivaste metoden även om man kan blanda med Alflingor för att minska avverkningen. I ditt fall är is det bästa alternativet, dock inte så många som har utrustning. Annars Alflingor eller glas.
 
Vilket blästermaterial du väljer beror på vilket underlag och vilken avverkning du önskar. På Al kan man använda sand-stål-glas-is eller Alflingor. Exvis använder man is(kolsyrepellets) för att ta bort färg på flygplan, en mycket skonsam metod. Alflingor är en annan skonsam metod. Sand är den aggresivaste metoden även om man kan blanda med Alflingor för att minska avverkningen. I ditt fall är is det bästa alternativet, dock inte så många som har utrustning. Annars Alflingor eller glas.
Tack för info. :tummenupp
 
Skåpet monterat och på plats. Sen var det bara att ge sig iväg och köpa tryckluftskopplingar,
färg och blästermaterial. Det blev sand.
Min kompressor har tidigare i stort sett bara använts till o pumpa däck, idag har den gått
riktigt varm för första gången någonsin.
Det var faktiskt inte så jättelätt att komma åt och blästra fälgen därinne i skåpet.
Lade nog en 3 timmar med lite pauser för att suga ut dimman mellan varven.
Nu är fälgen blästrad, avfettad, tvättad, torkad, grundad och målad.
Får se imorgon om jag lägger några lager färg till.
Däcket dyker nog upp i veckan, timing.
 

Bifogat

  • 0110.jpg
    0110.jpg
    141.6 KB · Visningar: 102
  • 0112.jpg
    0112.jpg
    208.8 KB · Visningar: 106
  • 0113.jpg
    0113.jpg
    136 KB · Visningar: 91
  • 0114.jpg
    0114.jpg
    111.7 KB · Visningar: 99
  • 0116.jpg
    0116.jpg
    106.7 KB · Visningar: 129
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top