Yzf rr

Frugan sade idag, jag vill ha en hoj i julklapp.
Köp någe billigt. Det får dock inte vara trumbromsar, kick eller liggstyre på den.
Jag måste nå ner till marken med fötterna (kort i rocken). Ingen custommodell.
Upprätt körställning, tung mc (sen säger hon, skall börja ta kort för tung mc nästa år).
Du gillar ju Yamaha så ta en sådan till mig.

Vad tycker ni det låter som för hoj?


prisklass ?

fazer 600 ? (billigast)
fz6 (mellan)
xj6 (dyrast)

annars FZ8 eller FZ1
 
prisklass ?

fazer 600 ? (billigast)
fz6 (mellan)
xj6 (dyrast)

annars FZ8 eller FZ1
Kanske lite dyra (för nya). :gnissla
Men jag skall kolla upp dem lite.

Annars hade jag tänkt mig en 10-15 kanske upp mot 20 tusen.

Vet inte hur sadelhöjderna är än på många hojar men det är nog detta som betyder mest.
Går ju iofs att sänka lite med hundbenen. Kan ju faktiskt köpa ligghoj också men byta styre/styrkrona.

XJ600/750 var nog de jag tänkte på först, klassikers och TRX850 som är lite nyare.
FZR600 och FZ750 kom jag på sedan.
Tänkte t.o.m. lite på en sådan jag har, YZF750. Sadelhöjden är bara 795 på denna original, precis som på TRXen.
 
Började dagen med operation storstädning i verkstaden.
Kan tala om att det verkligen behövdes. Polyuretan överallt.
Nu är det faktiskt en fröjd att vara där. :)

Sedan blev det spackling och slipning av formen några gånger.
Var ganska nöjd när det började skymma och tänkte att det kanske blir att glasfibra imorgon.
Men nu när jag tittar på bilderna så undrar jag om jag inte skall göra "gälarna" lite kortare, som originalet. :va
För avslutet nu är inte så snyggt, skall nog vara mer tvärt och markerat.

Måste kolla in om torkskåpet funkar också. Bra om det funkar för då kan man torka
små lackade grejer och det glasfibrade där.
 

Bifogat

  • 0195.jpg
    0195.jpg
    146.1 KB · Visningar: 186
  • 0196.jpg
    0196.jpg
    136.3 KB · Visningar: 171
  • 0197.jpg
    0197.jpg
    113.5 KB · Visningar: 155
  • 0198.jpg
    0198.jpg
    131.3 KB · Visningar: 188
  • 0199.jpg
    0199.jpg
    125.1 KB · Visningar: 178
I det lilla paketet så var det ett nytt drivpaket, 16 kuggar fram och 46 bak.
Ny tonad double bubble ruta, skruvar och lite silkolene spray.

Original drevning till Thundern är ju 17/46 så jag gick ner en kugge fram.
Har dock kvar ett fint 17 kuggars i reserv.

Ser ut som likadant kåpglas som jag köpte :D

yzf019.JPG
 
Kanske lite dyra (för nya). :gnissla
Men jag skall kolla upp dem lite.

Annars hade jag tänkt mig en 10-15 kanske upp mot 20 tusen.

Vet inte hur sadelhöjderna är än på många hojar men det är nog detta som betyder mest.

GSX 750 ES/EF såldes mellan 83 & 87.
Fina hojjar som sålde i stora upplagor och finns nu från 8k och uppåt.
Hade en 83:a på 80-talet, en trevlig hoj som rekomenderas.
 
Du vart snabb med svar igår. :)
Medans jag skrev andra inlägget så hann du svara, jag såg inte detta förrän nu.
Bra att du påpekade Fazern, hade för mig de låg lite högre i pris men detta kanske är ett undantag.
Fått reda på sadelhöjder på några stycken till idag.
790mm på FZS600, XJ600 Seca II och FZ750.
785mm på FZR600.
770mm på XJ600S Diversion.




Började dagen med att få igång torkskåpet men fick inte upp tempen i det.
Termostaten är nog kass.
Men tänkte att jag kunde använda skåpet ändå och pumpa in varmluft i intervaller för att glasfibringen skall härda fortare.

Fick först gjort om gälarna på bakkåpan och sedan har jag klistrat första glasfiberlagret.
Det var riktigt klibbigt.:D
Så klibbigt att jag inte ville ta i kameran sen. :D
Måste nog skaffa några tunna latexhandskar.
Bilder en annan dag.

GSX 750 ES/EF såldes mellan 83 & 87.
Fina hojjar som sålde i stora upplagor och finns nu från 8k och uppåt.
Hade en 83:a på 80-talet, en trevlig hoj som rekomenderas.
Kanske ett alternativ om det hade varit en Yamaha. :)
Vet att jag snöat in på detta märke.
Var dock nära att det blev byte till Suzuki innan detta bygge då jag även tittade på urgixxern GSX750R.
 
Last edited:
nu kommer jag inte riktigt ihåg dina planer för dessa 2 hojjarna.

Men original är FZR:en jävligt låg, mitt ex som är ca 160 nådde ner utan belymmer.

en fajtad sådan

om du nu hare det liggande menar jag....
 
nu kommer jag inte riktigt ihåg dina planer för dessa 2 hojjarna.

Men original är FZR:en jävligt låg, mitt ex som är ca 160 nådde ner utan belymmer.

en fajtad sådan

om du nu hare det liggande menar jag....
Det är jag som gått lite OT och spammat sönder tråden lite.
Ville bara ha lite info på en hoj till frugan.
Sorry om ni blir lite röriga, skall bättra mig. :)
Det lutar i alla fall åt en Fazer.
 
Igår fick jag gjort 2:a lagret glasfiber. Man lär sig för jag hade inte det minsta kladd på fingrarna.
Fas 1 i glasfibringen är alltså klart.

Påbörjar fas 2 inom kort, underdelen.
 

Bifogat

  • 0205.jpg
    0205.jpg
    133.6 KB · Visningar: 151
  • 0204.jpg
    0204.jpg
    112.9 KB · Visningar: 159
  • 0203.jpg
    0203.jpg
    118.9 KB · Visningar: 151
  • 0202.jpg
    0202.jpg
    83.1 KB · Visningar: 153
Igår kratsade jag ur all polyuretan ur kåpan med en kniv.
Blev en liten hög av det.

Undersidan på kåpan skall också byggas upp med en form, dock mycket mindre.
Går in cirka 20cm från baklampan sett. Då kan jag få till en liten upphängning för skylten och blinkerserna.
Sen blir det att klura ut hur jag skall fästa skyltbelysningen.
Någon typ av urgröpning så den syns så lite som möjligt. Det ger sig när vi är där.
 

Bifogat

  • 0206.jpg
    0206.jpg
    124.1 KB · Visningar: 150
  • 0207.jpg
    0207.jpg
    117.9 KB · Visningar: 140
Sen blir det att klura ut hur jag skall fästa skyltbelysningen.
Någon typ av urgröpning så den syns så lite som möjligt. Det ger sig när vi är där.

Skrota den där klumpen och använd baklyset även till skyltbelysningen.
Jag förutsätter att baklyset kommer att sitta monterat längre bak än regskylten så om det inte är genomskinlig botten redan på lyset så ta upp hål där och limma sedan dit en bit genomskinlig plast i stället.
En cleanare look och färre kablar får du på köpet. :tummenupp
Jag har gjort detta och det fungerade utmärkt på min Suzuki iaf ;)
 
Har nu läst igenom tråden och kan inget annat säga än att det ser jäkligt bra ut! Fortsätt såhär så kommer den bli grym! :)

Trevligt med mycket text och bilder i dina uppdateringar! :tummenupp
 
Skrota den där klumpen och använd baklyset även till skyltbelysningen.
Jag förutsätter att baklyset kommer att sitta monterat längre bak än regskylten så om det inte är genomskinlig botten redan på lyset så ta upp hål där och limma sedan dit en bit genomskinlig plast i stället.
En cleanare look och färre kablar får du på köpet. :tummenupp
Jag har gjort detta och det fungerade utmärkt på min Suzuki iaf ;)
Hade "klumpen" hemma i gömmorna och med min lösning så kommer den inte att synas alls från sidorna eller bakifrån, hoppas jag.
Har funderat i liknande banor som du föreslår men det blir inte bättre än klumpen lösningen.
Letade t.o.m. igenom mc-skrotens gömmor efter en annan baklampa men hittade inget som funkade.
Det cleanaste hade varit att köpa de små ledlamporna som sitter som på en skruv. Hade en sådan på min VMAX.

Har nu läst igenom tråden och kan inget annat säga än att det ser jäkligt bra ut! Fortsätt såhär så kommer den bli grym! :)

Trevligt med mycket text och bilder i dina uppdateringar! :tummenupp
Tackar. :)
 
Last edited:
Ni kanske märkt att jag börjat uppdatera på morgonen nu på sistone.
Har ju inget bredband hemma just nu då det trådlösa är reklamerat.
Telia lovade koppla in till den 7/11 men skyller nu på att de inte hittade min adress.
Har varit kund hos dem sedan 80-talet och haft nuvarande adress hos dem sedan 2004 fram till för en månad sedan då Telia uppsägningstiden gick ut.
Deras sätt att hämnas kanske. :va

Liten update på bakkåpan.
Massor av klistring igår kväll för att bygga upp formen undertill.
 

Bifogat

  • 0208.jpg
    0208.jpg
    96.2 KB · Visningar: 127
Så blev det tillskuret, urgröpt och grovspacklat undertill också.
Hålet för skyltbelysningen blev mycket större än vad jag trodde från början.
Är lite osäker på om jag får in baklampan nu men det kan bara kollas efter glasfibringen då formen är borttagen.
Skulle det inte funka så blir det plan B, ledlampor istället. :)
 

Bifogat

  • 0210.jpg
    0210.jpg
    109.1 KB · Visningar: 124
Ser ju bra ut:tummenupp
Men hur ska du få ut orgnial plasten/kutsen?? Eller får den sitta kvar?
 
Vilket hantverk :)
Tack. :)
Valde att spackla upp formen lite även här då det var lite skört med bara polyuretanet.
Som tur är så kommer glasfibern att dölja diverse skavanker.


Ser ju bra ut:tummenupp
Men hur ska du få ut orgnial plasten/kutsen?? Eller får den sitta kvar?
Tackar. :)
Tanken var att göra det lätt för mig genom att använda plasten som grund.
Plasten går inte att få bort, ja en del möjligtvis men jag får ta den extra tyngden som all plast innebär.
En annan gång så får det bli att forma en hel bakkåpa i bara skum.
 
Back
Top