YZF-R6 generator som inte laddar??

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Nu har Das Hojj börjat bråka igen, första tanken var att generatorn inte längre laddar?

SYMPTOM:
Tur 1: När jag är ute och kör som vanligt så börjar displayen att blinka av och på. Slår av lyset och då orkar den vara på helt och hållet. När jag stannar till kanske 20 minuter senare är batteriet urdraget, orkar dra på tändningen men ej startmotorn. Rullar igång den, kör hem, batteriet tycks vara laddat då den startar utan problem.

Tur 2: Nästa tur så stannar den vid ett rödlyse när jag står på tomgången och puttrar. Batteriet urdraget på samma sätt som sist. Rullar igång den och kör hem med lyset avstängt första biten i c:a 10 minuter. Startar som vanligt utan problem när jag kommit hem. Åker iväg med bilen och köper ett nytt batteri då jag misstänkte att det gamla "dött" under vintern.

Tur 3: Nu nytt och nyladdat batteri, startar utan problem. Kör iväg till Byggma, stannar motorn. När jag ska sticka så hör jag inte om den är klenstartat då jag har musik i öronen, men när jag ska börja rulla så råkar jag glömma stödet nere så att den dödar när jag lägger i en växel. Nu vill den återigen inte starta. Rullar igång den och åker 10 minuter till.

Tur 4: Startar utan problem. Kör kanske 1km innan den, när jag svänger ut på en väg "spottar" till och dör. Hade fortfarande rull och växel i. Rullar igång, har lyset avstängt. Sen börjar det med att blinkersen inte tycks orka. Displayen börjar sen även att flimra av och på. Sen dör displayen helt. En bit hemifrån spottar hojen och dör, på en 50-väg.
----------------------------------------------------------------------------------
Väl hemma med hojen byter jag till ett mer laddat batteri och sätter mig och testar.
När motorn är igång är det runt 11,7 V mellan batteripolerna, men mäter jag på farsans fungerande hoj är det 14 nånting. När jag mäter motståndet mellan generatorsladdarna(3 st vita) så är det 0 mellan samtliga, när jag mäter mellan alla dessa 3 och batteriets minuspol så är det 1(vilket jag tror var oändligt med motstånd?)

Kan det vara statorn/generators-söta-ring-med-koppartråd-lindat-kring-metallbitar-som-sitter-vid-svänghjulet eller är det nåt annat? Har hört nämnas regulatorn men den borde väl panga lampor och dylikt pga för högt Volttal?

Tack för ev. svar :)

har du 11,7 volt finns det ingen laddn, bör vara ca 14,5 volt med motorn igång.

för att testa vad som är fel lindning, eller regulatorn.

mät mellan två vita från lind, när motorn är igång OBS är växel-spänning kan vara allt mellan 20-50 volt

finns ingen spänning är det lindn, finns spänning är det regulatorn. tips tryck i ett par nålar i kabeln o mät,

om-mätning vid höga effekter blir o nästan kortis, avbrott blir oändligt

Kort tips bara, hade nämligen samma problem på rettan. inte ofta det är fel på stator (och om det är det blir det jobbigt och dyrt) men därimot är det vanligare att regulatorn bråkar. kolla med bikes demontering (eller någon annan) om en OK begagnad. Själv köpte jag en för 400:- och laddet gikk ifrån 13 till 13.9! Optimalt skall det vara 14.2 på batteriet lycka till

har du 11,7 volt finns det ingen laddn, bör vara ca 14,5 volt med motorn igång.

för att testa vad som är fel lindning, eller regulatorn.

mät mellan två vita från lind, när motorn är igång OBS är växel-spänning kan vara allt mellan 20-50 volt

finns ingen spänning är det lindn, finns spänning är det regulatorn. tips tryck i ett par nålar i kabeln o mät,

om-mätning vid höga effekter blir o nästan kortis, avbrott blir oändligt

Hm, utgår från att lindning = "stator".

växelspänningen mellan kablarna sade 01,1 och 01,9, vilket låter ganska fjuttigt jämfört med 20-50 volt. Detta var alltså vid 3-4000 rpm.

Vågar man gissa på att det är lindningen då? :banana

Kort tips bara, hade nämligen samma problem på rettan. inte ofta det är fel på stator (och om det är det blir det jobbigt och dyrt) men därimot är det vanligare att regulatorn bråkar. kolla med bikes demontering (eller någon annan) om en OK begagnad. Själv köpte jag en för 400:- och laddet gikk ifrån 13 till 13.9! Optimalt skall det vara 14.2 på batteriet lycka till

Kikade lite på R6 stator på ebay och hittade en för ung. 370 kr inkl. frakt i nyskick från USA, så det löser sig nog. Men regulatorn vore ju bättre då man inte måste öppna nån kåpa utan bara lyfta på tanken. Ska fråga Yamaha Center utifall att det är nåt dom har ett humant pris på, annars blir det nog Ebay och vänta 2 veckor.

Men en sak jag undrat, vad får dessa delar att gå sönder? Är det gammalt hederligt slitage eller nåt? Gick ju rätt fort från bra till skitdåligt. Men o andra sidan är R6:an min inne på 5400 mil, kanske var dags?

Ta loss de 3 sladdarna från generatorn från regulatorn.
Starta hojen, när den gått nån minut och blivit varm, varva upp till 4000RPM.
Då skall du mäta upp ca 70Volt AC mellan sladd 1 och 2 mellan sladd 1 och 3, mellan sladd 2 och 3
dvs 3 x ca 70VAC
Mät motståndet mellan sladdarna. Du ska få tre mätningar under 1 OHM. Dvs inga avbrott i statorn.
Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Det ska vara mindre än ett OHM när du lyckats ta dig igenom oxidskikten. Mät sedan motståndet mellan den ena skruven och var och en av de tre sladdarna. Det ska vara mycket högt, dvs ingen bränd statorlindning med kortis till motorn.
Klarar statorn de här tre testen är det (som vanligt) laddningsregulatorn som är paj.
Det var det på min sukka.
Samma symptom, sukkan gick att köra med släckt ljus. Med tänt ljus gick den inte och starta efter stopp, batteriet urladdat.

Regulatorn lägger gärna av på r6orna. Min uppvisade samma symptom, fram och mäta, konstatera att regulatorn kortslutit, köpa ny och nu funkar det galant. Tror bajken gått runt ca 4000 mil när det inträffade.

Okej, för att avsluta tråden:

Jag beställde både en ny stator och regulator från ebay, då båda var relativt billiga, och eftersom statorn kom först så slängde jag på den på hojen.

Volttal mellan batteripolerna:
helt avstängd: 12.4 V
tändning på: 12.1 V
motor tomgång: 12.3 V
motor 5000 rpm: 13.4 V

Vilket känns som tillräckligt för att våga köra, men handboken säger 14.1-14.9 vid 5000rpm. Slänger på regulatorn och hör av mig igen när den kommer :)

Okej, för att avsluta tråden:

Jag beställde både en ny stator och regulator från ebay, då båda var relativt billiga, och eftersom statorn kom först så slängde jag på den på hojen.

Volttal mellan batteripolerna:
helt avstängd: 12.4 V
tändning på: 12.1 V
motor tomgång: 12.3 V

Vilket känns som tillräckligt för att våga köra, men handboken säger 14.1-14.9 vid 5000rpm. Slänger på regulatorn och hör av mig igen när den kommer :)

Jag hoppas 13,4V var uppmätt med ljuset tänt........
Det finns en orsak till handboken säger 14.1-14.9 vid 5000rpm.

13,7 till 13,8 med ljuset tänt var för lite på min sukka. Efter 24 timmar i ösregn, körning 8 timmar följt av 16 timmar på parkering startade den inte.
Med 14,0 till 14,1 funkar det bra.
(Ja jag har sluppit liknande 24 timmar i regn efter den gången, kan ju vara bidragande orsak, har numera med ett biltema silvergarage på turerna och hänger över på natten)

Last edited:
Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...