YZF R1 02 Framgaffel läcker trots packboxbyte

Vars fasen hittar jag dem på sprängskissen?
Drar ut i garaget å kollar bums

De är inte med på din skiss. Den ena sitter innanför tätning och bricka nertill i ytterbenet och den andra brukar sitta upptill på innerbenet. Nu kanske det ser annorlunda ut just på R1-benen, men leta efter två teflonbelagda bronsringar så är du hemma. 15-25 mm höga är de, så du kan inte ta fel.

Tror i sanningens namn att båda fuktar lätt.
Den ena paltar dock rejält mkt mer än den andra. Hur kollar man att teflonringarna är enligt spec? Packboxarna såg fina ut, men klart att de kanske var gamla? De gamla som satt på innan såg fina ut de med iofs. Kanske kan vara teflonringarna? Var försiktig som fan när jag monterade dem. Smörjde med både fett + olja innan montage.

Du har inte satt dem uppåner? :tungan

Stort tack för tipset! Jag är skyldig dig en kasse pilz! Var ut och kände och båda glappar rätt så rejält. Det konstiga är att den gaffeln som är "tät" glappar mest. Skitsamma. Detta verkar vara problemet. Hittade den nu när jag tittade på originalsidan. Sitter 2 "metal slides" enligt bilden. Fattar inte riktigt vad som avses. Får ringa till MC Varuhuset och undersöka imorgon! :Bugar

Nepp satte dem på tvären. Var det fel? :glömdet

En följdfråga gällande styrningarna. Hur fan får man ut dem? Med glidhammare, svordomar och 70-tals gladporr? Eller finns det ett enklare sätt?

ska man ha hela dämparen ihopsatt med fjäder när man känner på gafflarna om dom glappar?, jag har ju inte USD gaffel men jag fick ut båda styrningarna på innerröret när jag drog isär.

R1 gaffeln av denna årsmodell delas utan att ta ut styrningarna, blev förvånad själv. Gaffeln är ihopsatt nu när jag testade.

R1 gaffeln av denna årsmodell delas utan att ta ut styrningarna, blev förvånad själv. Gaffeln är ihopsatt nu när jag testade.

okej, jag får ut och kolla imorgon, men jag hittar ingenstans att köpa dom ringarna till min hoj:confused: någon som kan hjälpa?

Edit: Guide metal och slide metal heter dom enligt service manual

Last edited:
Kollat Lelles eller MC Varuhuset?

Nu har jag kollat glapp och det var inget glapp i varken läckande eller täta gaffeln, så jag tog isär allting och rengjorde och inspekterade men kunde inte se några konstigheter, så nu är allt ihop med ny olja och ska ut på en provtur nu:crash

Åkte ca 5 mil, gjorde några hårda inbromsningar och lite uiilande, och det är torrt, kan jag haft otur och det kommit ner något skit vid första monteringen?

Åkte ca 5 mil, gjorde några hårda inbromsningar och lite uiilande, och det är torrt, kan jag haft otur och det kommit ner något skit vid första monteringen?

Absolut. Det är därför så många rekomenderar att testa bladmåttstricket först. Finns specialverktyg för det också. en del i plast men om man är försiktig med bladmått funkar det tillräckigt bra.

vore kanon, tl1000 och sv1000 borde ju ha ungefär samma gafflar, såg att boxarna skiljer iaf men 5w var standard på min men funderar på gå upp till 10w, men vet inte hur jag ska ställa om gaffeln för att den ska bli som med 5w i känsla.

10w var det, 40 cSt @ 40C. Kollade även upp gaffelbenen, skillnaden är ju att TL har USD och SV konventionella ben, samt andra dimensioner, men annars identiska. :D

Jag provade 01314-01:
http://www.protouchsuspensions.be/PDF/Ohlins oil.pdf

Har nu fått tag i delarna, iaf de nedre teflonbussningarna. Tips på hur dessa demonteras och monteras?
Hittar ingen info om dessa. De övre verkar vara smått omöjliga att få ur :confused:
Fanns ej heller som reservdelar (de övre).

Bussningar bytta i båda benen samt nya packboxar igen i gaffelbenen. Kunde endast byta de undre teflonbussningarna då de övre kräver ngn form av specialverktyg. De undre var enkla att få ut med glidhammare + modifierad hake. Det mekaniska klonkandet i gaffelbenen är nästan borta. Känns dock att den övre bussningen inte är helt 100. Dock en eons skillnad mot innan.

Bussningarna gick enkelt att få in med kopparhylsa med en moddad plastnederdel. Lade brickan ovanpå bussningen. Träkloss + gummiklubba gjorde susen! Om det slutar regna så blir det en kort testsväng emörra. Håll tummarna!

Glömde att skriva det tidigare, men bussningarna visade inget synligt slitage på utsidan mot innerröret, däremot var de rejält slitna mot ytterbenet. Jag förmodar att bussningen legat och glappat/snurrat mot ytterröret, därav läckaget. Ett visst glapp kvarstår då jag inte kommer åt att byta den övre, känns dock grymt mkt bättre nu.
Provkörning ikväll om allt går väl (måste hämta mitt hjul med nytt däck).

Lyfter en gammal tråd igen.
Benen höll tätt under halva förra säsongen, sen började högerbenet läcka igen.
Bytte packbox, men det gick aldrig att få den tät igen. Lade upp den i mätklocka, men den skevade ingenting. Tips på vad fasen det kan vara för fel? Den övre bussningen går som sagt inte att köpa, eller byta mig veterligen.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”