YZF R1 02 Framgaffel läcker trots packboxbyte

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Bytte nyligen packboxar på min R1 års 2002 gaffel då högerbenet hade börjat läcka.
I början höll det fin fint tätt, men nu har det återigen börjat läcka. Hann köra ca 40 mil innan problemet kom tillbaka igen.

Innerröret i benet ser kalasfint ut utan synliga skador. Ett par lodräta microrepor, men inget utanför det vanliga. Jag passade på att byta på båda benen samtidigt. Det som inte läckte innan håller fortfarande tätt efter packboxbytet. Någon som har tips på vad som kan vara fel?

Börjar få smått panik då hojen skall tas ned till Isle Of Man om exakt 3 veckor :gnissla

Tacksam för tips!

Sitter nu med exakt samma problem bara att min högra packbox gav sig redan efter 4 mil, dock lite wheelande men pratade men en som jag känner som håller på med racingfjädring till crossar och han sa att mitt problem var för att jag hade köpt "Pirat" så han sa att jag skulle köpa orginal så kommer det bli bra, hade inte heller någon vass kant på innerröret, nu beställde jag inte orginal utom körde på hel sats från lelles med skrapringen oxå då jag inte bytte den först:)

Hadde lite samma problem på RDn( kanske lite slitna bussningar i gaffeln) men tjockare olja hjälpte mot läckaget

Köpte yamma original, men det verkade inte hjälpa :(
Skrapringen, menar du "dammskyddet"?
Min såg kanonfin ut så jag bytte inte. @ max350, vilka bussningar menar du?

Om innerbenet glappar så kan en gaffel läcka trotts packboxbyte, det är teflon och koppar ringarna som är så slitan så den glappar i sidled och således inte kan hålla tätt.

Ett annat alternativ är att du pajjat packboxen vid montering, lätt hänt.

Prova bladmåttstricket först, dra ett tunt typ 0.05-0.10 bladmått mot inderbenet mellan packbox och ben, ibland fastnar så gruskorn eller annan skit emellan och de kan läcka som ett såll trotts att packboxen är fräsch.

Man kan även "trimma" packboxen, fjädern som håller åt runt kan man kapa bort nån mm på och dra ihop den igen, då spänner den hårdare. Vissa pirat kan vara lite slöa.

Jag har exakt samma på min zx9r, renoverade i vintras och körde 15mil sedan började de läcka igen. Men jag tror dock min gaffel e sopslut.

Köpte yamma original, men det verkade inte hjälpa :(
Skrapringen, menar du "dammskyddet"?
Min såg kanonfin ut så jag bytte inte. @ max350, vilka bussningar menar du?

ja precis dammskyddet tycker jag oxå det borde heta men enligt lelles hette det skrapring, jag har oxå funderat på dra i 10w ist för 5w, men jag vill inte försämra känslan i gaffeln.

ja precis dammskyddet tycker jag oxå det borde heta men enligt lelles hette det skrapring, jag har oxå funderat på dra i 10w ist för 5w, men jag vill inte försämra känslan i gaffeln.

Det har alltid hetat skrapring. Dammskydd är sånna ordval som ens morsa kan komma undan med att säga, men inte nån som åker hoj. PunGT! ;)

Det har alltid hetat skrapring. Dammskydd är sånna ordval som ens morsa kan komma undan med att säga, men inte nån som åker hoj. PunGT! ;)

Viktigaste är att man förstår varandra;), men hur kan man upptäcka att gaffeln är "soppslut" när man har den isär?

Nu kommer jag komma in som ett pucko igen som inte har full koll på gaffelben, MEN jag provade Öhlins nya olja och den hade så låg friktion att det bara sipprade ut rätt omgående efter lite körande, kanske är det? Efter ett byte till Gulf så går den fint igen. :)

Nu kommer jag komma in som ett pucko igen som inte har full koll på gaffelben, MEN jag provade Öhlins nya olja och den hade så låg friktion att det bara sipprade ut rätt omgående efter lite körande, kanske är det? Efter ett byte till Gulf så går den fint igen. :)

var bägge 5w?

10w tror jag, kan dubbelkolla senare. :)

vore kanon, tl1000 och sv1000 borde ju ha ungefär samma gafflar, såg att boxarna skiljer iaf men 5w var standard på min men funderar på gå upp till 10w, men vet inte hur jag ska ställa om gaffeln för att den ska bli som med 5w i känsla.

Har haft problem med att få gamla packboxar, alltså som legat på hyllan länge.
Vet att materialet torkar efter ett tag och ger inte samma stuns.
Så kolla glappe och köp nya p boxar...
Inget mer att göra tyvärr såvida inte "fusktricket" med bladmåttet hjälper.

Om innerbenet glappar så kan en gaffel läcka trotts packboxbyte, det är teflon och koppar ringarna som är så slitan så den glappar i sidled och således inte kan hålla tätt.

Ett annat alternativ är att du pajjat packboxen vid montering, lätt hänt.

Tror i sanningens namn att båda fuktar lätt.
Den ena paltar dock rejält mkt mer än den andra. Hur kollar man att teflonringarna är enligt spec? Packboxarna såg fina ut, men klart att de kanske var gamla? De gamla som satt på innan såg fina ut de med iofs. Kanske kan vara teflonringarna? Var försiktig som fan när jag monterade dem. Smörjde med både fett + olja innan montage.

Hittar inte teflonringarna på sprängskissen?

Bifogat

• gaffel.JPG
    gaffel.JPG
    39.2 KB · Visningar: 327
Hade det där bekymret på en tidigare hoj, bytte boxar fem gånger innan någon sa åt mig att kolla glidhylsorna i gaffeln. Bytte dom = problem löst. Ta bort hjulet, känn om ytterröret kan röras fram och åter eller i sidled. Finns det det minsta glapp, då är det dags att byta hylsor.

Vars fasen hittar jag dem på sprängskissen?
Drar ut i garaget å kollar bums

Nja, det heter faktiskt dust-seal på utrikiska...... vad blir dust-seal på svenska ??? :tungan
Skrapringen skulle jag vilja ha innanför....

Hittar inte teflonringarna på sprängskissen?

den ser lite lurig ut faktiskt.
Normalt så sitter det 2 st ganska breda koppar/teflon bussningar när man delar.
Här verkar det bara vara en, men 2 st packboxar ?

kikar alltid på Yamahas egna sida Här är det kapitlet om R1 2002

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...