yzf går inte rent

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Japp, några dagar innan ränneslätt börjar hojen strula. Har en yzf426. Symptomen, som började senaste körningen, är att den inte går rent. Dör gärna på tomgång, bluddrar och smäller på i stort sett alla varvtal. Har rengjort hela förgasaren i ultraljudstvätt och blåst rent allt. Gjorde ingen skillnad. Stiftet är kolsvart, den reagerar inte när man ändrar luft/bränsleblandning.

Slutsats: Allt pekar på att den får för mycket soppa (för lite luft), men ett ombestyckningsproblem borde ju inte dyka upp så fort. Den gick ju bra gången innan, och temperaturen var ungefär den samma. Dessutom fungerade den bra utan ombestyckning i vintras till -20 grader...

Några förslag?
 
Om förgasaren är ok skulle jag börjat med att kolla ventilspelet och så att inte kamkedjan kuggat över.
 
Ska kolla ventilspelet imorgon när den är helt kall. Ska även byta soppa och kolla att avgassystemet tätar.

Hitils har jag bytt stift, rengjort förgasare, rengjort tank och soppakran, kollat att luftburken är ren, blåst ren luftmunstyckena precis i kanten av fuggen, kollat att accpumen ger en kontinuerlig stråle i 3 sekunder, kollat att pluskabeln till tändspolen sitter som den ska...
 
Kamrat med YZF hade liknande problem och vi rev ner ALLT och hittade inga fel. Av en händelse blåste vi rent tändhatten med tryckluft och då visade det sig en liten spricka i tändhatten. Vid lätt fuktighet så smet gnistan genom sprickan. Ny tändhatt och livet lekte igen.
 
Min WR426-02 betedde sej likadant nyligen. Gick väldigt dåligt på jämnt gaspådrag och smällde, la av på när man släppte på gasen och hade sej. Detta uppträdde främst när jag åkte längre sträckor på landsväg exempelvis, men den gick bättre om jag stannade och stog å puttrade på tomgång en stund. Jag tejpade för kylarna, lämnade en liten remsa öppen, och vips så gick den bra igen. Verkar som motorn kyldes FÖR bra helt enkelt. Dett var bara för nån vecka sen. Räckte tydligen med att tempraturen skönk till typ 5-6 plusgrader. :fakta

Kan det ha med bestyckning att göra?
 
Nu hi jackar jag din tråd lite.... sorry.

Men jag passar på när det är några 426 åkare samlade.
Polaren har en YZ426F -01 & ska mosa på ett White Brothers helsystem.
Är det någon som har några tips angående förgasar inställning?
 
Vill ha ännu mer tips, har provat massor.
Bytt stift ett par gånger, rengjort min fugge, provat med annan fugge, tändspole, cdi-box. Kollat ventilspel, kollat att avgassystem håller tätt. Kollat luftburk med den lilla luftkanalen. Provat utan luftfilter.
 
bollen skrev:
Vill ha ännu mer tips, har provat massor.
Bytt stift ett par gånger, rengjort min fugge, provat med annan fugge, tändspole, cdi-box. Kollat ventilspel, kollat att avgassystem håller tätt. Kollat luftburk med den lilla luftkanalen. Provat utan luftfilter.
Testat superknuttens tips??
 
hade varit intressant att veta faktiskt, då min 426.a har precis samma problem.. har kollat fuggen ett antal ggr osv.. det skumma e att den faktiskt går bra med choke... men utan så uppstår problemet med smällar o nersurning..
 
Tamtech skrev:
hade varit intressant att veta faktiskt, då min 426.a har precis samma problem.. har kollat fuggen ett antal ggr osv.. det skumma e att den faktiskt går bra med choke... men utan så uppstår problemet med smällar o nersurning..

Har du provat att bestycka om den?
 
varför ska jag göra det?? den har funkat klockrent, har stått i några månader bara.. den lär ju knappast bestycka om sig själv... eller?
 
Tamtech skrev:
varför ska jag göra det?? den har funkat klockrent, har stått i några månader bara.. den lär ju knappast bestycka om sig själv... eller?

Varför ska jag berätta det?
 
Det var ett ganska dumt fel. Packningen mellan avgasröret och ljuddämparen hade blivit lite skadad. Bytte den och sen funkade hojen klockrent igen :tummenupp

Lätt att åtgärda men jag höll ju på att bli galen innan jag hittade det... :gnissla
 
Jag heter Lasse skrev:
Varför ska jag berätta det?

:kocko

bollen skrev:
Det var ett ganska dumt fel. Packningen mellan avgasröret och ljuddämparen hade blivit lite skadad. Bytte den och sen funkade hojen klockrent igen :tummenupp

Lätt att åtgärda men jag höll ju på att bli galen innan jag hittade det... :gnissla


Va.. ok,, låter mysko.. men jag kilar ut o kollar, tack för hjälpen..
 
Back
Top