Yzf 750 R

Ryderonthestorm

WoRkinG Class HerO
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
yz250
Har idag varit o tittat på en yzf 750 R och blev riktigt sugen. När tillverkade yamaha dessa modeller? har för mig att jag läst att dom slutade med modellen -96 men denna ägaren sa att det var en -97 så jag blev lite osäker.
Hojen är i stort sett nyskick och har knappt 1500 mil på mätaren så är
42 000:- normal peng o betala eller är det i överkant?

Yzf 750 R tillverkades från 93 till 97. En mycket mysig motorcykel.
Billig bra sporthoj med mycket bra chassie. Kanske inte överdrivet med effekt och vrid men matchar väl resten och har så det räcker. :tummenupp

Priset? Tja... Den är värd precis så mycket som du vill ge för den. Tycker att alla begär för mycket för sina "gamla" cyklar men vad göra? Jämför man med en ny R1000 -04 som finns att köpa för 99.900 så. Men det finnsa andra saker att räkna med också. Som tex försäkring, hur mycket däck den äter, (beror visserligen på dig själv, men en kompis som köpte en Yzf ny -93, körde 1300 mil på Originalbakdäcket) osv osv...

Ryderonthestorm skrev:
Har idag varit o tittat på en yzf 750 R och blev riktigt sugen. När tillverkade yamaha dessa modeller? har för mig att jag läst att dom slutade med modellen -96 men denna ägaren sa att det var en -97 så jag blev lite osäker.
Dom tillverkades till -98 så att det är en -97:a kan mycket väl stämma. Men hur kan en så pass gammal hoj gått så lite, om räknar blir det inte många mil per säsong den rullat. Precis som andar säger är hojen värd så mycket som du vill ge, dock finns det ju gränser, gränsen är enligt mig 40 000:-.

Last edited:
Okaj, då är allt som det ska med årsmodellen i vart fall :tummenupp
man kanske kan pruta ner den något? har inte frågat men som sagt få mil ,nya däck, bra drivpaket och inga missljud från varken motor el låda så det kasnke kan va svårt o få ner priset..

Spanar även på en R6 som e strypt på regbeviset som har gått betydligt fler mil men som oxå är i toppskick och i samma prisklass...

grym beslutsångest :huvet

Såg en sån på blocket för 25.000 förut, den skulle tydligen vara i bra skick... Leta vidare, eller pruta!

Nyqvist skrev:
Dom tillverkades till -98 så att det är en -97:a kan mycket väl stämma. Men hur kan en så pass gammal hoj gått så lite, om räknar blir det inte många mil per säsong den rullat. Precis som andar säger är hojen värd så mycket som du vill ge, dock finns det ju gränser, gränsen är enligt mig 40 000:-.

Visste inte att det fanns en modell som hette yzf750r. Men det ser ut att vara en läcker hoj. nån som vet hur den är i förhållande till zx7r?? motor och chassi osv.

Masen skrev:
Visste inte att det fanns en modell som hette yzf750r. Men det ser ut att vara en läcker hoj. nån som vet hur den är i förhållande till zx7r?? motor och chassi osv.

amatör :D

Jag har haft en yzf750. en 94:a var det, hojen har feta bromsar med 6kolvsok fram :yoparty
Hög toppfart hade min, 275km/h enligt mätaren. Lite slö vrid däremot.
bra hoj, 5vent/cylind....f.d superbike hoj! köp, till rätt pris....

mvh

Masen skrev:

Oj-oj... YZF:en är betydligt lättare men inte riktigt lika snabb. Chassimässigt skulle jag våga påstå, är båda minst lika bra.

Ryderonthestorm skrev:
En trevlig hoj, har den bara rullat 1500 mil och i det skicket du påstår
så får du ju rätt mycket hoj för dom kronorna.
Något annat kul man kan göra med små ingrepp är att slänga i en
yzf funderrace motor = 145 pollar och mer vrid, en polare fixade en 98,
motor till sin :tummenupp

Last edited:
Hade en YZF750R-93 i "rosa/vit". Den gjorde endast 260 på mätaren, så ingen raket precis. Men chassit var riktigt stadigt på den, iaf med den tidens mått. Så den är helt klart ett bra budgetköp när det gäller sporthoj, enligt mig :tummenupp

jag gav tvåtusen mer, och fick en r6a som gått 1700mil, slipon, miniblinkers å annat lullull. Leta vidare eller köp bättre hoj för pengarna...

MostWanted skrev:
jag gav tvåtusen mer, och fick en r6a som gått 1700mil, slipon, miniblinkers å annat lullull. Leta vidare eller köp bättre hoj för pengarna...

Jo, fast man kanske inte har råd med en att betala av hela hojjens värde i försäkring på en säsong tyvärr. (om man är under 23).

Förövrigt ringde jag gubben och det var ursprungligen en amerikansk hoj som importerats till tyskland och som han sedan importerat till sverige.

Är också intresserad av modellen. Nån som vet om eventuella effektsskillnader på svensk och amerikansk hoj?!

Många olicka uppfattningar om hojen verkar det som, ska åka och testköra nån solig dag så man kan bild sig en egen uppfattning.

Nån som har nåt tips på nån annan bra bike med skönt vrid och sjysta köregenskaper? och nåt som e ganska försäkringsvänligt. Hade tänkt o lägga runt 35-45 000:-

Ryderonthestorm skrev:
Många olicka uppfattningar om hojen verkar det som, ska åka och testköra nån solig dag så man kan bild sig en egen uppfattning.

Nån som har nåt tips på nån annan bra bike med skönt vrid och sjysta köregenskaper? och nåt som e ganska försäkringsvänligt. Hade tänkt o lägga runt 35-45 000:-
Honda VFR 750.

Ryderonthestorm skrev:

Thunderace är en underskattad pärla :tummenupp

Ryderonthestorm skrev:

Kolla på TRX:en, ingen raket, men uppfyller alla dina kriterier. Löjligt mycket kul för pengarna!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT