YZF 600 Streetfighter

  • Thread starter Thread starter putte
  • Start date Start date

putte

Guest
Efterssom jag hade turen att göra en smärre vurpa så funderar jag på att skrota kåporna och bygga streetfighter. Har då några frågor, då mina kunskaper på detta områnde är obefitliga.

Jag har nu tagit bort kåpor, lyse, instrumentering, luftburkar och diverse slangar som verkade onödiga..? :confused: (vad har t ex de två luftburkarna som sitter innanför kåporna för funktion?) Det som jag funderar på är vad den lilla plastburken med slangar är förnågot (se bild 1). Är det bara att slita bort eller?

Sen är det även en liten slang som går in i ramen bakom det högra gaffelbenet. Vad är denna bra för?... och vad gör jag med den? (se bild 2)

Hur gör man med luftintagen? Måste man sätta något skydd så att det inte flyger in gråsparvar?

Tar tacksamt emot tips och idéer på vad jag ska göra och villka prylar som behövs.

//putte

edit: ändrade lite med bilderna
 

Bifogat

  • 2004-09-04 007(min).JPG
    2004-09-04 007(min).JPG
    130 KB · Visningar: 224
  • 2004-09-04 005(min).JPG
    2004-09-04 005(min).JPG
    89.8 KB · Visningar: 317
Last edited:
Det två burkarna bakom kåporna har till funktion att utjämna trycket i insuget på något listigt vis. Vet inte om det gör så värst stor skillnad med eller utan men du lär väl snart märka det.

Lycka till med bygget.
 
raceman_peps skrev:
Det två burkarna bakom kåporna har till funktion att utjämna trycket i insuget på något listigt vis. Vet inte om det gör så värst stor skillnad med eller utan men du lär väl snart märka det.

Lycka till med bygget.

Det var lite vätska, troligtvis vatten i den ena burken, och det luktade prupp... måste ha kommit in vatten där när man varit ute och åkt i regn. Så nu undrar jag vart vattnet tar vägen när man är ute och åker i regn utan dessa burkar? är det bra att få in vatten i luftburken? :confused:

tack iaf
 
När man ändrar den väg luften tar till luftburken så kan det hända att hojen får för mycket/lite luft efter ingreppet.
Detta löses enklast med en ombestyckning.

Jag hade lite liknande problem när mina kåpor togs bort. Hojen tenderade att hacka till/ dö under färd. Problemet försvann nästan helt när jag minskade öppningen där luften kom in.
 
OK, får se hur den går när jag startar upp den... vågar dock inte starta innan jag bytt ut generatorkåpan.

Tänkte försöka att behålla orginal instrumenteringen, efterssom jag tror att det blir enklast. Någon som har något förslag på vad man då kan ha för lyse/kåpa för att mätarna ska få plats?
 
putte skrev:
Tänkte försöka att behålla orginal instrumenteringen, efterssom jag tror att det blir enklast. Någon som har något förslag på vad man då kan ha för lyse/kåpa för att mätarna ska få plats?
Det där får du troligen prova dig fram med.
Eventuellt kan du gjuta något i glasfiber själv under vintern.
 
Wiseguy skrev:
Det där får du troligen prova dig fram med.
Eventuellt kan du gjuta något i glasfiber själv under vintern.

Det där med att gjuta låter lite för avancerat för mig.

Fråga: Vågar man starta cykeln nu när man nu har fått på en ny generatorkåpa? Eller bör man få motorn genomgången på verksad? Vill ju inte att den bara ska skära ihop för mig. :(
 
HanneZ skrev:
Den där hojen ser inte krockad ut

Det var inte någon allvarlig krock. Gick omkull och gled ca 10 meter efter vägen. Det jag undrar är om man bör kolla motorn på någe vis efter en sådan vurpa eller om det bara är att tuta å köra?
 
putte skrev:
Det var inte någon allvarlig krock. Gick omkull och gled ca 10 meter efter vägen. Det jag undrar är om man bör kolla motorn på någe vis efter en sådan vurpa eller om det bara är att tuta å köra?

Min generator kåpa såg likadan ut efter en marksyning i sommras. Jag kollade bara att det inte fanns splitter kvar sen körde jag med silver tejp tills lönen kom 100 mil senare inga problem. Kolla bara så att det inte ligger och skaver innanför.
 
putte skrev:
Det var inte någon allvarlig krock. Gick omkull och gled ca 10 meter efter vägen. Det jag undrar är om man bör kolla motorn på någe vis efter en sådan vurpa eller om det bara är att tuta å köra?


Brosan pratade med rogga igår... Du bör inte starta upp den, han föreslog att han skulle ta isär den och titta om den är ok.
 
putte skrev:
OK, får se hur den går när jag startar upp den... vågar dock inte starta innan jag bytt ut generatorkåpan.

Tänkte försöka att behålla orginal instrumenteringen, efterssom jag tror att det blir enklast. Någon som har något förslag på vad man då kan ha för lyse/kåpa för att mätarna ska få plats?


Testa med en sån här.
 

Bifogat

  • R6fronttest.JPG
    R6fronttest.JPG
    79.2 KB · Visningar: 118
  • R6styretest.JPG
    R6styretest.JPG
    71.6 KB · Visningar: 114
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top