YZF 450 tar vatten.

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Köpte en YZF450 -07 nyss men den tar för mycket vatten. Köpte ändå nya kylare med bättre flöde. Blev bättre men efter 20-25 min på sandbana tar den ca 1-2 dl vatten.På hårdbana tar den mindre, låter mycket men det verka inte som den kokar. Min 250 tar inte en droppe. Är det normalt på dessa eller är det toppackningen eller nåt annat som är på gång ??

Testa ett annat kylarlock innan du börjar riva.Har du tur är det där problemet ligger.

Japp kan testa det,, har hört att det finns med hårdare fjäder. Har även testat Motul kylvätska som tål 136 grader men det är inte där problemet ligger.

Japp kan testa det,, har hört att det finns med hårdare fjäder. Har även testat Motul kylvätska som tål 136 grader men det är inte där problemet ligger.

Förlåt om detta är en hjärnvurpa..

men för att få nytta av den där kylvätskan så måste väl kylarlocket även klara ett högre tryck (högre tryck = högre temp) alltså bör du väl skaffa ett lock med kraftigare fjäder för att få nytta av kylvätskan.. samt om toppackningen är paj gör väl det mer skada än nytta?

Men för att utesluta att det inte är locket som är boven räcker det väl med ett nytt org?

// Jones

Jo det låter rimligt, men kylarna samt lock är nytt. Gjorde likadant med dom gamla. Får väl lyfta av toppen och ta en titt kanske.

Hade liknande problem på min 03:a, men det visade sig att det var slitna/torra packboxar vid pumpen. så den släpte ut vattnet ur ett dräneringshål under pumpen. Kan ju vara liknade problem, smidigare och billigare iaf om det ser likadant ut.

Min 640 tröck ur sig vatten i avluftnings slangen, det löste sig med att göra rent locket ordentligt. Detta efter bara 1000 mil, hade lättat på locket en gång, det räckte.

Varje gång jag öppnar locket sitter nån sörja på packningen. Tyder på att förra ägaren hällt i nån kylartätningsskit. Försöka blåsa systemet på nåt sätt kanske?

Nu blev kylproblemet problem nr 2.
I lördags var jag och tränade. Och på en raka skulle jag växla till fyran så låste sig allting. Ingen förvarning alls. Fick av kopplinen hemma och motorn går runt men växelspaken känns skum. Får se om jag våg dela motorn själv eller om jag lämnar in den.
Men när jag tog av toppen såg jag att där var dubbla toppackningar. Kan var svaret på mina vattenproblem. Klantig mekaniker innan mig måste jag säga.

Funkar det fortfarande att växla eller har den hoppat ur läget?
och det med topplockspackningen ska nog vara så, fick hem grejer till min nyss och den ser oxå ut att vara 2 delad, fast sitter ihop runt kolv hålet.

Ska börja plocka isär den under veckan eller nästa helg så vi kan ju skicka lite bilder och jämföra?

Funkar det fortfarande att växla eller har den hoppat ur läget?
och det med topplockspackningen ska nog vara så, fick hem grejer till min nyss och den ser oxå ut att vara 2 delad, fast sitter ihop runt kolv hålet.

Ska börja plocka isär den under veckan eller nästa helg så vi kan ju skicka lite bilder och jämföra?

Den växla till friläge neråt och till en växel uppåt, det är allt.

Ser ändå ut att vara två packningar, den ena är tvådelad den andra ser ut att vara i tre lager. Verkar skumt i alla fall.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    75.3 KB · Visningar: 104
  • 2.jpg
    2.jpg
    86 KB · Visningar: 167
...dubbla toppackningar. Kan var svaret på mina vattenproblem. Klantig mekaniker innan mig måste jag säga.

Det är snarare en klantig slutsats för det finns troligen anledningar till de dubbla packningarna om det nu är dubbla.

Kanske toppen varit skev och planats och den extra toppackningen ska kompensera för det?

Eller så har helt enkelt packningen bara separerat vilket jag skulle gissa.

Har du sprängskisser på motorn så kan du ju plocka isär och se hur allt ska se ut, dom ändrade nått till 06 modellen. Eftersom jag har 03:a så vet ja inte om det stämmer med packningar osv. men det ska kollas så fort som möjligt iaf :tummenupp

sen är det alltid lite svårt att kunna lista ut fel om man inte har det i näven själv så att säga, men allt går ju att lösa på nått sätt :D

Last edited:
sådär nu har jag skruvat isär motorn tyvärr inga bilder dock, men på min sitter det bara en packning fast dubbelflänsad, precis som din ena var.

Och det med lådan är svårt att säga vad det kan vara utan att riva isär allt, men som sagt börja med en sprängskiss så du kan så att allt är helt. Sen kan det ju vara så att lådan skurit me. men det är bara att försöka eller att lämna in den. lycka till

Det är snarare en klantig slutsats för det finns troligen anledningar till de dubbla packningarna om det nu är dubbla.

Kanske toppen varit skev och planats och den extra toppackningen ska kompensera för det?

Eller så har helt enkelt packningen bara separerat vilket jag skulle gissa.

Du kan kalla det vad du vill. Hur som helst så var det dubbla packningar och det hade sotat igenom.

Ska plana till toppen så försvinner förmodligen problemet med det.

sådär nu har jag skruvat isär motorn tyvärr inga bilder dock, men på min sitter det bara en packning fast dubbelflänsad, precis som din ena var.

Och det med lådan är svårt att säga vad det kan vara utan att riva isär allt, men som sagt börja med en sprängskiss så du kan så att allt är helt. Sen kan det ju vara så att lådan skurit me. men det är bara att försöka eller att lämna in den. lycka till

Har lämnat in motorn till Mats Mårtensson i Halmstad nu. Får snart reda på var det är för fel på lådan. Mina mekarerfarenheter slutar vid delad motor så jag får ta hjälp helt enkelt.

Last edited:
Hur som helst så var det dubbla packningar och det hade sotat igenom.

Har du tagit rätt på varför det var dubbla packningar då? Samt om nåt annat är modifierat? Och är toppen skev?

Risken finns ju att toppen redan är planad av föregående ägare och om du då planar igen samt monterar ihop med bara en packning så kommer du sannolikt få nya problem så håll tungan i rätt mun och kontrollera allt vid montering.

Back