Yzf 450 03

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Hej!

Har länge pratat om crossköp och nu börjar pengarna ha samlats ihop för det. Eftersom jag både vill använda den som cross och motard letar jag efter en 450 4takt. Har som ramlat in på yzf 450 och kollat in 03orna då de ligger i hyffsat rätt kurs, Speciellt nu på vintern.

Är det någonting speciellt man ska kolla med dom? Något som ska vara gjort? Den jag kollat in mig på sägs ha gått 50 timmar, och för en cross är det väl inte speciellt mycket ifall man servat den? Eller är det ett riskabelt köp?

det vore hyggligt ifall ni kunde skriva saker som är nyttiga att veta om denna modell.

MVH// Ola.
 

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Lyft på toppen och kolla ventilspelet och att kamaxeln är hel och fin.

Vet att det bara sitter lager i ena änden och det är flera som haft problem med att smörjningen inte varit tillräckligt så att kamaxeln tagit stryk på den sidan där det inte sitter ett lager.:gnissla

Annars är det väl som med alla andra crossar. Kolla lager, drivpaket, däck, fjädring, synliga sprickor i ramen osv.

Lycka till med köpet det är en riktigt bra hoj, jag känner flera som kör just -03:eek:r och är väldigt nöjda med dom.:yoparty
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Ozwald skrev:
2692067

Lycka till med köpet det är en riktigt bra hoj, jag känner flera som kör just -03:eek:r och är väldigt nöjda med dom.:yoparty


Du som har CRF, vill du konvertera mig eller? För- och nackdelar med crf 450 kring 03-04 jämte yamman?
 

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Jag har fått uppfattningen att CRF:en behöver lite mer service och att det lite oftare behövs en renovering av insugsventilerna. Men annars så ska det vara en bra hoj. :tummenupp

Den 03:an som jag kör är det klart bästa i chassi och motorväg som jag någonsin har kört. Och då har man endå hunnit med att testa ett par olika hojar. (Men nu ska jag inte försöka omvända någon.):tungan

Min uppfattning är att Hondan är lite rappare och smidigare än Yamahan. Men det är så marginellt så det spelar inte så stor roll tycker jag. :rolleyes:
Iallafall inte på den nivån man kör själv.

Du kommer bli sjukt nöjd oavsett vilken av dom du väljer. Men jag tror att Yamahan är lite mer slitvarg än hondan. Dvs. lite billigare att äga.

Men köp den hojen som är finast för minst pengar.
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Ozwald skrev:
2693276

Men köp den hojen som är finast för minst pengar.

Japp, men som motard ska väl crf passa bäst då den är 5 växlad medans yzf är 4 växlad, eller? Blir det en stor nackdel med 4 växlar istället för 5?
 

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
XT 600 -89
Det kan jag tyvär inte uttala mig om då jag aldrig testat någon av dom på asfalt.:näsblod

Men det verkar ju vara många som kör med just yzf:en så den kan ju inte vara helt värdelös. Det är ju en helt annan utväxling i lådan på den.

Men vet att det diskuterats flitigt här i forumet. Måste finnas nån tråd där du hittar svaren du vill ha.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tjena gabbar.
Jag upplever Hondan mycket smidigare då den är lägre än Yamman. För låg tycker jag dock fast jag är över 1.9m
Yammans gamal chassi känns lite understyrt, blev dockkannon 06.
Motorn på Yamman 03 var väldigt rapp känns nästan lite agresiv varvar ur bättre än dagens yammaor.. Sedan dess har de gjort motorerna snällare i registret för varje år känns det nästan som. Har några kompisar som bänkar var och varannan dag och 03 är den hoj som har gett mest effekt original.

Ska du åka motard är det helt klart bättre med 5 växlat. Går hyfsat bra med 4 växlat fast på snabba banor får du för stora steg mellan växlarna. Sen är det ju skönt att slippa behöva köra på ettans växel.

Har haft en Yamma 03a och en 06a så jag sitter inte bara och hittar på.
Polarna hade en Hynda 03a :)
Lycka till!
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Jag var själv mycket nöjd med min 03:a Hade inga som helst problem med den..
Visst 4vxl var ett problem då jag tyckte den varvade ut för tidigt även om man hade en drevat den högt.
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Okey, men de låter ju nästan som det inte spelar någon större roll då. Det med att det kan bli jobbigt att köra med 4 växlar på större banor blir nog inte så mycket till problem då det kommer å hända väldigt sällan.

Men tack så hemskt mycket för hjälpen, ni får fylla på med mer åsikter, info, ja allt möjligt som har med detta å göra.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Rondellen skrev:
2694843 Okey, men de låter ju nästan som det inte spelar någon större roll då. Det med att det kan bli jobbigt att köra med 4 växlar på större banor blir nog inte så mycket till problem då det kommer å hända väldigt sällan.

Men tack så hemskt mycket för hjälpen, ni får fylla på med mer åsikter, info, ja allt möjligt som har med detta å göra.

Har haft 03-04-05-06 YZF450 och 03:an är helt klar den av dem som har den (elakaste :D ) kurvan.
Har hittils bara kört motard med antingen wr eller nyare modell.
Dvs alla av dem har 5 växlar.
Kan inte säga så mkt om hondan har inte annat än provkört, ,men kan gott rekomendera Yammorna.

Har kanske något som kan va till salu om du inte hittar något.
Men ta det via pm isåfall.
Annars kul med fler som kör:tummenupp
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top