YZF 250 eller 400

Leksak: yzf 250 2t eller yzf 400 4t

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Lunkan skrev:
2541778 Once you try 4-takt, you never go back:)
Jag har en ktm 625 4-takt.
Men när det gäller cross hade jag valt 2-takt alla dagar i veckan.

Jag hade tagit 250n.

Fast helst av allt hade jag tagit ktm 380! Grym hojj som jag tycker du ska kolla in!

Mögel skrev:
2542193 *host* jag har en cross till salu. *host* :D Kanske bor för långt bort bara.
Nä det var inte för långt, men priset:eek: hehe. säg till när du vi få den såld:tummenupp

Snoogans skrev:
2542215Sen slipper man rasnojan med, ett ras på en 2-t är ganksa billigt om man jämför med en 4-t. Dessutom är kolvbytena på en 2-t en barnlek så dom är inget som betungar mig!
Sant, smidigare att byta en kolv än att renovera en topp.

Last edited:
Busaberg skrev:
2542227 Köp så ny 250 2t som du får tag på för dom pengarna.20k borde räcka till en -01 åtminstone.Vet ej hur mycket det skiljer i vikt,men en 250 är smidigare än 400.Känns som all extravikt sitter uppe vid styrhuvudet på YZF 400.
OK, det blir nog en 250 om inte en extremt fin och billig 400 dyker upp.

MEN, har under dygnet kollat lite på cr och rm oxå:gnissla
Orkar inte lägga upp en poll till, vad säger ni. Vilken regerar och varför???
YZ, CR eller RM.

(ni kan redan nu förbereda er på följefrågor om bästa årsmodell, uppdateringar, barnsjukdommar osv.)

Freddola skrev:
2542766 Jag har en ktm 625 4-takt.
Men när det gäller cross hade jag valt 2-takt alla dagar i veckan.

Jag hade tagit 250n.

Fast helst av allt hade jag tagit ktm 380! Grym hojj som jag tycker du ska kolla in!
Damn, verkar riktigt najz. Blir nog mer som att hojen tar en runda med en, än att man tar en runda med hojen, om du förstår:D
Hittade 2 på enduromx, men sthlm och öland är lite långt bort...

Om man ska köpa cross från butik, hur gör man då vid ev provkörning? Kan man kräva att man får bröta ut på en bana eller liknande då?

Viffer skrev:
2543102 Nä det var inte för långt, men priset:eek: hehe. säg till när du vi få den såld:tummenupp

Vad är det för fel på priset? Det är ju fan nästan en ny hoj. (Allså inte årsmodel utan allt annat) Jag ska ha minst 18000:- för den annars fölorar jag för mycke på den. :(

Hitta en lika fin för en billigare peng så är du duktig..:tummenupp

Skulle valt en 2-takt eftersom den är lättmekad, billig och smidig att köra.
En 4-takt med några år på nacken kan lätt gå på 20kkr att renovera i fall du har otur. 4-takten har fler rörliga delar, därmed är det fler saker som kan gå fel. En totalrasad 2-taktsmotor renoverar man för runt 10kkr.

2-takt
+billig i inköp
+lättmekad
+rolig karaktär
+smidig att köra
-har inte samma bottendrag som en 4-takt
-måste blanda olja i bensinen (om det nu är jobbigt)

4-takt
+jämt och lättkört register
+låter gött
+jämnare gång om man nu får för sig att transportera sig
-dyr när den pajjar
-surar lätt ner sig
-lite mer pill med ventiler och annat

Mögel skrev:
2543275
Äsch,så där skriver alla så fort det sitter fin plast och nya dekaler på hojjen;)

Busaberg skrev:
2543726 Äsch,så där skriver alla så fort det sitter fin plast och nya dekaler på hojjen;)

Jo men felet är att det är sant. :( Total renoverade den för jag skulle börja tävla lite smått detta året, Men slutade med att pengarna tog slut. Det är ju inte gratis att köra cross precis. :(

Viffer skrev:
2543106 MEN, har under dygnet kollat lite på cr och rm oxå:gnissla
Orkar inte lägga upp en poll till, vad säger ni. Vilken regerar och varför???
YZ, CR eller RM.

(ni kan redan nu förbereda er på följefrågor om bästa årsmodell, uppdateringar, barnsjukdommar osv.)

Snöa inte in dig allt för mycket på något märke utan köp den finaste/nyaste crossen du får för dina pengar.
Sen om det står Honda, Kawwa, Yamaha etc. Har nog ingen direkt betydelse.
Alla är rätt så jämnlika.

ola_sandin skrev:
2543532 Skulle valt en 2-takt eftersom den är lättmekad, billig och smidig att köra.
En 4-takt med några år på nacken kan lätt gå på 20kkr att renovera i fall du har otur. 4-takten har fler rörliga delar, därmed är det fler saker som kan gå fel. En totalrasad 2-taktsmotor renoverar man för runt 10kkr.

2-takt
+billig i inköp
+lättmekad
+rolig karaktär
+smidig att köra
-har inte samma bottendrag som en 4-takt
-måste blanda olja i bensinen (om det nu är jobbigt)

4-takt
+jämt och lättkört register
+låter gött
+jämnare gång om man nu får för sig att transportera sig
-dyr när den pajjar
-surar lätt ner sig
-lite mer pill med ventiler och annat
wrf400/yzf400 är ju evighetsmaskiner, en kille böt kolv efter ca 300timmar och kolven var i fint skick...
Ventilerna kan du kolla med runt 20h mellanrum om du vill.
Samma person som ovan kollade ventilerna för första gången samtidigt som han böt kolv och då var dom perfekta...

Mögel skrev:
2543275 Vad är det för fel på priset? Det är ju fan nästan en ny hoj. (Allså inte årsmodel utan allt annat) Jag ska ha minst 18000:- för den annars fölorar jag för mycke på den. :(

Eazy now:pannkyss , den är fin, finaste -98 jag hittat men det är inte allt som styr. Hur desperat du är att sälja och jag köpa spelar oxå in.

Snowman89 skrev:
2544465 wrf400/yzf400 är ju evighetsmaskiner, en kille böt kolv efter ca 300timmar och kolven var i fint skick...
Ventilerna kan du kolla med runt 20h mellanrum om du vill.
Samma person som ovan kollade ventilerna för första gången samtidigt som han böt kolv och då var dom perfekta...
Ja, det har jag hört förut att 4t är evighetsmaskiner, men det måste väll ha å göra med hur dom körs och körts / servas och servats. Schansen finns ju att man får tag i en riktigt fin en...
Men å andra sidan, ligger man bara å fiskör en 250 håller väll den i en evighet med?

Last edited:
Jag tycker personligen att de e mycke roligare att latja runt i grus/sandtag/terräng med fyrtakt än med tvåtakt.

Min polare sålde nyss en 99as 400 som var i toppenbra skick maskinellt (jag vet för det var jag som fick gå igenom den) för 17 loppor, så dom finns där ute men det gäller att hitta dem...

Vad jag tror är anledningen till varför eliten kör fyrtakt är att fyrtakt får ner effekten i backen på ett mycke bättre sätt. Gissar att de tar ut fler hästkrafter ur 250-2t än 450-4t i VM-trim men det hjälper inte om de inte fastnar i backen, ungefär som att försöka prata med en döv person.

Edit, sen krockar ju ofta smartast och roligast me varrandra. Smartast är att köpa tvåtakt...

Viffer skrev:
2541378 Varför inte, vet själv inte mycket om dom. Berätta gärna vad du vet. 250:n i den prisklassen är väl oxå gammal?

Vad är det som inte håller på 400:n då?

OBS prisklass ändrad till 15-20.000 (måste ju ha isdäck med:D )

Tack, har inte så bra koll:tummenupp

well. har inte ägt en 400 yama själv men iom det var yamas nya 4-t motor så var väll inte toppen/ventiler bästa hållbarhet på. Barnsjukdommar som sagt. Det är det jag läst om den.

KalleKulspruta skrev:
2550073 well. har inte ägt en 400 yama själv men iom det var yamas nya 4-t motor så var väll inte toppen/ventiler bästa hållbarhet på. Barnsjukdommar som sagt. Det är det jag läst om den.
Det ända negativa jag har hört om yamahas 4t är dom nyare med titanventiler, när ventilerna börjar bli dåliga så slipar dom om dom och då går ventilerna ner sig väldigt fort.
Eftersom man då har slipat bort en special beläggning som yamaha har lagt på ventilerna.

rejser skrev:
2541522
En 250 har mer effekt än en yzf 400, de var inte så jättestarka.
60hk i 250:n, 55hk i 400:n:va
Mer vrid i 4t, väger inte det upp dom 5hk det skiljer?
400:n väger 10k mer.

Viffer skrev:
2554756 60hk i 250:n, 55hk i 400:n:va
Mer vrid i 4t, väger inte det upp dom 5hk det skiljer?
400:n väger 10k mer.

Minns inga bänksiffror nu men jag gissar på ca 43-44 hk ur 400´an och en 250 ca 46-47 och jag gissar oxå på att vridet kan vara högre i tvåknackarn. 2-t har alltid mkt mer vrid och det skiljer bara 150cc.

Skit i effekt och sånt, köp det du är sugen på bara.
Går det sönder så får man väl bita ihop och laga skrotet.

Var får man tag på billiga reservdelar till yz 400f? Letar efter ramlager och vevstake.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back