YZF 250 eller 400

Leksak: yzf 250 2t eller yzf 400 4t

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Tjena.

Nu vänder jag mig till er erfarna åkare för jag ska skaffa mig en leksak och det lutar åt en 250 eller en 400.
Undrar då vad som skiljer dom i vikt, effekt, hanterbarhet och hur mycket mer man behöver mecka med dom (service - kolvbyte etc.)

Alla komentarer och fakta är varmt välkommna!

Vad ska du ha den till? Servicen är nog lika om du tittar på samma hoj fast olika storlekar.. en 250 är ju betydligt smidigare i t ex endurospåret men en 400 har mer mos vilket nog uppskattas på grusvägarna..

Cervantes skrev:
2540894 Vad ska du ha den till? Servicen är nog lika om du tittar på samma hoj fast olika storlekar.. en 250 är ju betydligt smidigare i t ex endurospåret men en 400 har mer mos vilket nog uppskattas på grusvägarna..

Crossbana, grusvägar, isbanor och allmänn busåkning. Mest tränings och motions syfte.
Prisklass: 15-20.000

Last edited:
250 2t! Blåryk rular :tummenupp
En yzf 400 börjar bli lätt ålderstigen nu, skulle aldrig våga köpa en sån själv.

Tjööp en 426:a eller 450 istället är mitt tips. Ska hålla bättre. än 400:an
426:or är inte så farligt dyra!

rejser skrev:
2541282 250 2t! Blåryk rular :tummenupp
En yzf 400 börjar bli lätt ålderstigen nu, skulle aldrig våga köpa en sån själv.
Varför inte, vet själv inte mycket om dom. Berätta gärna vad du vet. 250:n i den prisklassen är väl oxå gammal?

KalleKulspruta skrev:
2541353 Tjööp en 426:a eller 450 istället är mitt tips. Ska hålla bättre. än 400:an
426:or är inte så farligt dyra!
Vad är det som inte håller på 400:n då?

OBS prisklass ändrad till 15-20.000 (måste ju ha isdäck med:D )

Mxburn skrev:
2541033 2t=yz 4t=yzf
Står juh fel i pollen
Tack, har inte så bra koll:tummenupp

Last edited:
Om det är en YZ 250 så är det ju mer underhåll på den än på en YZF 400 tror en 250 kommer va lite för tunn på isen och grusvägen men smidig i skogen och på crossbanan så bara välja efter där du kommer spendera mest tid!

Cervantes skrev:
2541423 Om det är en YZ 250 så är det ju mer underhåll på den än på en YZF 400 tror en 250 kommer va lite för tunn på isen och grusvägen men smidig i skogen och på crossbanan så bara välja efter där du kommer spendera mest tid!
varför e det mer underhåll på en tvi-takt. e det inte lättare och mecka om där inte e kammar, ventiler och skit.

chukabowa skrev:
2541449 varför e det mer underhåll på en tvi-takt. e det inte lättare och mecka om där inte e kammar, ventiler och skit.

Det är mer meck på en fyrtakt. Mer service, mycket mer som kan gå sönder och när det går sönder är det mkt dyrare

För 15-20k hade jag valt 250 2t

Cervantes skrev:
2541423 Om det är en YZ 250 så är det ju mer underhåll på den än på en YZF 400 tror en 250 kommer va lite för tunn på isen och grusvägen men smidig i skogen och på crossbanan så bara välja efter där du kommer spendera mest tid!

Kan man få en motivering varför det är mera service på en 2-t? Jag bytte till en 2-t just för att den är billigare att hålla igång!

Viffer skrev:
2541378 Varför inte, vet själv inte mycket om dom. Berätta gärna vad du vet. 250:n i den prisklassen är väl oxå gammal?

Vad är det som inte håller på 400:n då?

Om 400an går sönder så kan det kosta mkt pengar men den kan oxå lika gärna gå felfritt, det är lite gambling att köpa en lite äldre race 4t.
250 2t är lättare och billigare att laga om det pajjar.

Cervantes skrev:

En 250 har mer effekt än en yzf 400, de var inte så jättestarka.

Last edited:
Snoogans skrev:
2541498 Kan man få en motivering varför det är mera service på en 2-t? Jag bytte till en 2-t just för att den är billigare att hålla igång!

Billigare kanske men det är ju mer att byta.. t ex kolv

rejser skrev:
2541522En 250 har mer effekt än en yzf 400, de var inte så jättestarka.

Då är ju valet ganska enkelt..

Last edited:
De beror ju på vad du vill ha för motorkaraktär!

Kolla på MotoX eliten och vad dom väljer, undra varför nästan INGEN kör 2 takt längre i MX1 & MX2....det är nog för att tvåtaktare är mycket bättre, ha ha ha! (ironi)

Once you try 4-takt, you never go back:)

Lunkan skrev:
2541778 De beror ju på vad du vill ha för motorkaraktär!

Kolla på MotoX eliten och vad dom väljer, undra varför nästan INGEN kör 2 takt längre i MX1 & MX2....det är nog för att tvåtaktare är mycket bättre, ha ha ha! (ironi)

Det är ju till stor del att miljökraven blir allt hårdare så fler och fler går över till 4-takt. Själv har jag kört mycket 2-takt, sen köpte jag 4-taktarn jag har nu... Men kommer troligtvis gå tillbaka till 2-takt eftersom jag tycker att många av dem känns smidiga och lätthanterliga.
Sen så köper man en enduro 2-taktare så behöver det inte alls vara mycket skruva med tanke på att dom inte är lika hårt trimmade.

MVH

Lunkan skrev:
2541778 De beror ju på vad du vill ha för motorkaraktär!

Hehe.. Jag kommer byta tillbaka

Gillar karaktären bättre hos fyrtaktare men jag blev lite trött när jag åkte på renovering för 14,000kr

Cervantes skrev:
2541730 Billigare kanske men det är ju mer att byta.. t ex kolv

Nya 4taktare med titanventiler får man byta nångång. Vippor, kamaxel, ventiler m.m slits. Kör man en ny hoj märker man inte det, men köper man en från år 2000 börjar det bli en rejäl chansning

Last edited:
Tack för alla svar, er kunskap bygger ju upp min:tummenupp

Alltså, vilken jag än väljer så kommer det att rasa förr eller senare, när man köper något från sent -90 tal, för ligga å fis köra hade jag inte tänkt
250 är det mer ös i än 400 då? men inte mer än i 426 eller 450 va? men dom kostar ju mer.
Har bara lite isåka på en XR 600 -98 motard som jag hade förra säsången, det blev mest bus på gator och landsvägar, provade även en 125 några varv på isen.
600 var för tung på is och 125 kändes som en moppe...

Är 400 mycket tyngre än 250?
Vad är det man behöver vara uppmärksam på på respektive hoj vid köp?

*host* jag har en cross till salu. *host* :D Kanske bor för långt bort bara.

Cervantes skrev:
2541730 Billigare kanske men det är ju mer att byta.. t ex kolv

Tycker inte att det är mera service på min GG än min gammla 525a

GG: olja 7h kolv 50-70h
525: olja 7-8h filter och ventiler 15h kamkejda ca 100h

Sen slipper man rasnojan med, ett ras på en 2-t är ganksa billigt om man jämför med en 4-t. Dessutom är kolvbytena på en 2-t en barnlek så dom är inget som betungar mig!

Köp så ny 250 2t som du får tag på för dom pengarna.20k borde räcka till en -01 åtminstone.Vet ej hur mycket det skiljer i vikt,men en 250 är smidigare än 400.Känns som all extravikt sitter uppe vid styrhuvudet på YZF 400.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back