Yz426 -02 som skjuter flammor och går orent?

Jag heter Lasse skrev:
Jag tror att ventilspelet på insugsventilerna kan vara för litet, vilket jag nyss skrev i ett PM till MrX.

:tummenupp
Tack så mycket!
 
tja jag tror inte det e tändningen på några sätt då måste mer eller mindre tänd plattan gått sönder då denna inte går att justera ... den sitter i fasta lägen.. jag tror dock mer på att ventilerna inte sitter helt hundra som det var en klok grabb här(iceY) inan som sagt :fyllisar e dom inte kollade innan så hade det varit det första jag hade kollat upp :banana
 
Okeii...Men nu till nästa fråga.
Hur krångligt är det att kolla/justera ventlierna? Jag har skruvat relativt mycket fyrtakt fast då på gräsklippare m.m så lite kan man ju.
Men är det nått speciellt man bör tänka på när det gäller yamaha?




stiffmaster skrev:
tja jag tror inte det e tändningen på några sätt då måste mer eller mindre tänd plattan gått sönder då denna inte går att justera ... den sitter i fasta lägen.. jag tror dock mer på att ventilerna inte sitter helt hundra som det var en klok grabb här(iceY) inan som sagt :fyllisar e dom inte kollade innan så hade det varit det första jag hade kollat upp :banana
 
MrX skrev:
Okeii...Men nu till nästa fråga.
Hur krångligt är det att kolla/justera ventlierna? Jag har skruvat relativt mycket fyrtakt fast då på gräsklippare m.m så lite kan man ju.
Men är det nått speciellt man bör tänka på när det gäller yamaha?

Ganska krångligt, är dessutom shims... men börja du med det krångligaste.
 
Som jag sa innan så har jag bytt ventiler m.m i gräsklippare. Och då tänker säkert du att det är nått gammalt men det är det inte utan v-twin honda motorer. Så lite erfarenhet har jag faktiskt :fatta!

Tamtech skrev:
Ganska krångligt, är dessutom shims... men börja du med det krångligaste.
 
MrX skrev:
Som jag sa innan så har jag bytt ventiler m.m i gräsklippare. Och då tänker säkert du att det är nått gammalt men det är det inte utan v-twin honda motorer. Så lite erfarenhet har jag faktiskt :fatta!
då borde du väl veta hur man gör :va
 
Mät ventilspelet.
Ta bort kammen.
Ta bort "ventiltryckarn".
Kolla vad det står för nummer på shimset.
Lägg i ett större shims så att du får rätt spel.
Skruva tillbaka grejorna i rätt ordning.
Kolla i manualen, där står det allt du behöver veta.

Lycka till!
 
MrX skrev:
Jag är lugn.
Det är helt nytt stift i den. Satte i det innan förra helgen sen gick den klockrent den helgen. Fast då vart det kallare än vad det var idag när jag skulle testa den.



Men hur har det kunnat ändra sig om den stått stilla i en vecka eller knappt det.
Och det var varmare idag än vad det var förra helgen då den gick klockrent.
När jag köpte den så vart det oxå plusgrader och jag körde med den då och den gick klockrent då med, den har alltid gått perfekt för mig i alla olika temperaturer osv.

jag åkte på förgasar rengöring osv varje gång min cross hade stått stilla
inget ovanligt.
att tändningen ändrar sig självt har väll hänt otaliga ggr innan det med.

men jag tror nog mest på vatten teorin så se till att dränera, i med ny soppa å prova igen.
 
Var ute och skulle köra igår. Kommer ut på sjön hojjen startar på första kicken går upp i varv (på chocken som den ska göra) och sen tvär dör den, och vägrar starta igen. Så det blev till att riva den och byta stiftet och när det var gjort så gick den som en klocka igen, inga flammor och annat.

Men nu är det så att jag satte i ett sprillans nytt stift INNAN förra helgen och då gick den kanon en hel helg (lör & sön), sen fick den stå förra veckan sen då gick den orent och sköt lågor.

Nya stift är skit, tacka vet jag "gamla" och inkörda stift. :tummenupp

Nån som varit med om nått liknande med stiften?
 
MrX skrev:
Var ute och skulle köra igår. Kommer ut på sjön hojjen startar på första kicken går upp i varv (på chocken som den ska göra) och sen tvär dör den, och vägrar starta igen. Så det blev till att riva den och byta stiftet och när det var gjort så gick den som en klocka igen, inga flammor och annat.

Men nu är det så att jag satte i ett sprillans nytt stift INNAN förra helgen och då gick den kanon en hel helg (lör & sön), sen fick den stå förra veckan sen då gick den orent och sköt lågor.

Nya stift är skit, tacka vet jag "gamla" och inkörda stift. :tummenupp

Nån som varit med om nått liknande med stiften?

jag håller faktikt med! har för mig att det ska sitta EK stift i men dom e skitdyra,, på min förra 425.a körde jag med bara CR9E o det gick bra.

Men jag får tyvärr fortfarande ingen fasonpå min hoj riktigt,,, vill gärna smälla o poffa, går inte ner på tomgång när man släpper gas utom liksom hänger kvar på 3000 i 10sec. sen dalar den ner.. för att till slut dö.
har provar att bestycka upp några steg, men ingen skillnad... skruvat på blandskruven, men den reagerar inte.. va fan..
 
Tamtech skrev:
jag håller faktikt med! har för mig att det ska sitta EK stift i men dom e skitdyra,, på min förra 425.a körde jag med bara CR9E o det gick bra.

Men jag får tyvärr fortfarande ingen fasonpå min hoj riktigt,,, vill gärna smälla o poffa, går inte ner på tomgång när man släpper gas utom liksom hänger kvar på 3000 i 10sec. sen dalar den ner.. för att till slut dö.
har provar att bestycka upp några steg, men ingen skillnad... skruvat på blandskruven, men den reagerar inte.. va fan..

Nu satte vi i ett "gammalt" CR9E, och den går kanon men den poffar lite när man släpper på gasen, vilket den inte gjorde innan. Men det är nog skit samma för den går ju riktigt annars nu igen :banana

Det där med att den inte går ner på tomgång har jag med lite problem med, men det är inget jag stör mig på. Men om man varvar upp den lite grann och sen släpper gasen så tar det en stund innan den ramlar ner på tomgången, men ibland gör det den direkt så jag börjar fundera lite på om det kan vara gaswiren som är lite seg den sista biten :va

Hur ofta bör man kolla ventilerna på dem? Jag tävlingskör inte, utan bara lite motionsåkning på isen just nu.
 
Last edited:
:banana nu har jag hittat felet!!! efter att ha surfat lite på thumpertalk.com
så framkom information om "vacuum release plate" , tog reda på vad det var överhuvud taget.. och mycket riktigt.. den satt upp o ner, tydligen rätt vanligt efter förgasar-fix.. :huvet :huvet :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top