Yz426 -02 som skjuter flammor och går orent?

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Hej
Var precis ute och startade min cross, den var ovanligt svårstartad (stått 4 dar). Sen när jag äntligen fick igång den så när man varvar upp den så skjuter den lågor ur ljuddämparen och smäller lite grann inga ovanligt högljudda smällar utan mer normala, men just det här med flammorna.
Vad är det som gör/orsakat att den helt plötsligt skjuter flammor?

Sökte i forumet innan men hittade inga svar :va

Tack på förhand

//Niklas

MrX skrev:
Hej
Var precis ute och startade min cross, den var ovanligt svårstartad (stått 4 dar). Sen när jag äntligen fick igång den så när man varvar upp den så skjuter den lågor ur ljuddämparen och smäller lite grann inga ovanligt högljudda smällar utan mer normala, men just det här med flammorna.
Vad är det som gör/orsakat att den helt plötsligt skjuter flammor?

Sökte i forumet innan men hittade inga svar :va

Tack på förhand

//Niklas

hårdrock vafaan :yoparty

nämen har inte det med tändning att göra
den missar tändningar och nästa tändning sätter eld på soppan i avgasröret..
rätta mig om jag har fel.

dsoders2 skrev:

Rätt svar. Tändningen e inte riktigt 100% rätt inställd. (Tänder när "ut-ventilerna" är öppna så att luft-soppablandningen antänds i avgassystemet.)

Låter som om detta skulle kunna vara felet. Men kom och tänka på det, hur skulle tändningen kunna ändra sig sen i söndags?

Vi var ute på isen hela söndagen och då gick den kanon, men sen tänkte jag lite på om det kunde vara k-spriten som är i bensinen som gör det, för när vi var på isen i söndags så var det 5-10 minusgrader och idag är det plusgrader?
Kan kanske vara nått sånt oxå?

Kom igen! Hjälp mig :confused:

dsoders2 skrev:

Kondensvatten i tanken som tagit sig vägen ned till flottörhuset och gör bränsleblandningen för klen. Dränera förgasaren rätt rejält så att även tankens vatten dräneras. Fyll sen på med ny fräsch mack-bensin eller blanda i en liter E85.

K-sprit behövs inte annat än med race-soppa som inte har alkohol. Vanlig mackbensin innehåller K-sprit från början så det räcker och blir över, iaf om tanken från början var tom från vatten.

<edit>Skjutningen, dvs POFF, uppkommer genom att för klen blandning vid misständning letar sig ut i avgasröret och tänds av efterföljande förbränningscykel. </edit>

hej.
Jag har haft liknande "problem" med min och började funderar över om det skulle kunna vara ventilerna? Hur ofta bör man kolla ventilerna? samt göra en ventilinställning?

Mvh Oskar

Jag tänkte på det att det kanske är så att nu när det har varit tö väder denna vecka så kanske det har blivit lite mer fuktigt i garaget än vad det varit innan så detta kommit in i nån el koppling eller nått annat?
Kan detta vara möjligt? :confused:

Vill lösa detta problem nu! Ska ju ut och köra imorrn :yoparty

MrX skrev:
Jag tänkte på det att det kanske är så att nu när det har varit tö väder denna vecka så kanske det har blivit lite mer fuktigt i garaget än vad det varit innan så detta kommit in i nån el koppling eller nått annat?
Kan detta vara möjligt? :confused:

Vill lösa detta problem nu! Ska ju ut och köra imorrn :yoparty
om hojen bara går så kör på tills du tömt vattnet i förgasaren. :tungan
Har en känsla av att det borde vara skadligt för ventilsätena om det sker förbränning när dem är öppna? :confused:

Ja klart den går. Men vill vara på den säkra sidan, kostar ju endel om nått skulle hända med dessa leksaker...

philsson skrev:
om hojen bara går så kör på tills du tömt vattnet i förgasaren. :tungan
Har en känsla av att det borde vara skadligt för ventilsätena om det sker förbränning när dem är öppna? :confused:

Crossen sprutar eld och du klagar?
Den försöker bara säga till dig att den vill ut o böööörna :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

F*n vad alla är seriösa.
Ställde bara en fråga för jag visste inte om jag skulle våga köra med den och ville komma på vilket fel det kan vara!
Och alla bara driver med en!

Migael skrev:
Den försöker bara säga till dig att den vill ut o böööörna :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Migael skrev:

Lugn nu.. :)

Vanliga fel: tändhattar brukar paja med misständningar som följd
byte stift är aldrig fel som första åtgärd, skitig förgasare, osv..

men smäller gör det för att den misständer, nr.1 byt stift, kolla tändhatt samt anslutning på kabeln nr2. rengör förgasare, grundinställ, kolla efter tjuvluft, typ insugsgummi sprickor?..

MrX skrev:
F*n vad alla är seriösa.
Ställde bara en fråga för jag visste inte om jag skulle våga köra med den och ville komma på vilket fel det kan vara!
Och alla bara driver med en!

Låter som den går snålt. Detta eftersom det kanske är kallare nu än för någon vecka sedan.
Testa att ljustera blandskruven. Funkar inte det så får du byta munstycken. I din hojmanual står det oftast rekomendationer om hur du ska bestycka om beroende på temperatur etc.

Jag är lugn.
Det är helt nytt stift i den. Satte i det innan förra helgen sen gick den klockrent den helgen. Fast då vart det kallare än vad det var idag när jag skulle testa den.

Tamtech skrev:
Lugn nu.. :)

Vanliga fel: tändhattar brukar paja med misständningar som följd
byte stift är aldrig fel som första åtgärd, skitig förgasare, osv..

men smäller gör det för att den misständer, nr.1 byt stift, kolla tändhatt samt anslutning på kabeln nr2. rengör förgasare, grundinställ, kolla efter tjuvluft, typ insugsgummi sprickor?..

Men hur har det kunnat ändra sig om den stått stilla i en vecka eller knappt det.
Och det var varmare idag än vad det var förra helgen då den gick klockrent.
När jag köpte den så vart det oxå plusgrader och jag körde med den då och den gick klockrent då med, den har alltid gått perfekt för mig i alla olika temperaturer osv.

Jag heter Lasse skrev:
Låter som den går snålt. Detta eftersom det kanske är kallare nu än för någon vecka sedan.
Testa att ljustera blandskruven. Funkar inte det så får du byta munstycken. I din hojmanual står det oftast rekomendationer om hur du ska bestycka om beroende på temperatur etc.

MrX skrev:
Jag är lugn.
Det är helt nytt stift i den. Satte i det innan förra helgen sen gick den klockrent den helgen. Fast då vart det kallare än vad det var idag när jag skulle testa den.

Men hur har det kunnat ändra sig om den stått stilla i en vecka eller knappt det.
Och det var varmare idag än vad det var förra helgen då den gick klockrent.
När jag köpte den så vart det oxå plusgrader och jag körde med den då och den gick klockrent då med, den har alltid gått perfekt för mig i alla olika temperaturer osv.

jag e lessen,, det finns inga genvägar, bara att börja meka. jag har haft precis samma fel som du, men jag börjar närma mig målet igen. Gör rent förgasaren!!! kolla tändhatt!!! kolla kabel!!! byt ev soppa. kolla insug!!! :tungan

ingen som tror på det här med ventilerna? :(

alla cyklar jag har haft har sprutat eld, värst var en ktm 620 som kasta eldkvastar som va 20-30 cm. den gjorde det när jag köpte den och jag körde ca 500 mil utan problem. Min husa smäller och sprutar eld också men den går något snålt enligt stiftet så kolla stiftet, jag tror inte det är nåt farligt iofs, det är ju vassa maskiner med stort effektuttag så lite jävel får dom väl leva

kolla rallybilarna... sprutar eld och smäller utav bara fasen, o jäklars vad de går!! Ju mer eld desto bättre!!! :D

precis, ju mer eld desto fortare helt seriöst, samma med wrc bilarna, sprutar dom inte eld ligger dom sist och har fel på maskineriet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti