yz250f -01 motorfrågor

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Har lite service frågor om hojjen jag köpte för några dagar sen =)

Har hört lite olika från oilka försäljare om det här med ventilspel och kolv.

Hur ofta är det okej att byta kolv? (jag är nöjd så länge det inte rasar)

Hur bör jag göra med ventilspelet? han jag köpte den av sa att innan han köpte den så hade killen bytt kolv fixat ventilerna osv. Den här killen hade kört hojjen ca: 20 timmar sa han. jag bytte oljan direkt när jag köpte den och den var kolsvart, på honom verkade det inte som han hade rört hojjen över huvudtaget.

Bör jag lämna in den och få allt kollat? eller om han har kört 20 timmar med den så sitter antagligen ventilerna rätt? hur många timmar bör man inte låta kamkedjan / ventilerna gå utan att bli kollade / bytta?

Jag är helt ny på fyrtakt cross :)

Oljebyte var 5:e gångtimma står det väl i manualen. Manualen gäller.

Ventilerna är fixade? vad menas men detta, är de kollade eller bytta ?
(Somliga rekomenderar ventilbyte efter 100-150 timmar på yz250f med titanventiler, andra inte.)

Ventilspelkoll är lämpligt att göra vid vartannat oljebyte, - var 10-15:e gångtimma mao.
Spelet kan mycket väl krypt iväg efter 20 timmar, -kolla spelet.
Väldigt enkelt att kolla, tar en kvart. Först om man behöver justera blir det lite pyssligare men inte omöjligt. Om spelet fortsätter att krypa iväg till nästa gång kan det ventilrenovering på g. (kostar inte gratis)

en ventiljustering är ganska självklar att gör på en okänd hoj, det blir inte billigt om någon av dem står på.

Pebl skrev:
Spelet kan mycket väl krypt iväg efter 20 timmar, -kolla spelet.
Väldigt enkelt att kolla, tar en kvart.

Är det så simpelt att man tar av toppen på cylindern?(det ser ut som en svart kåpa) och sen mäter nånting på den där kamkedjan som går där?

Måste få tag på en kompis som kan visa mig exakt vad det är man ska titta till.

nä du tar av ventilkåpan över toppen, en plåtkåpa helt enkelt, sen kan du där under mäta ventilspel, men ta hjälp av någon som förstår sig på sådant, motorn ska stå i tändläge när du mäter spelen.
Skulle du behöva ta av hela toppen vore det ett jäkla jobb:lol

Om en yamma 250f är lika hållbar i ventiler och resten av toppen som en 426a så behöver du inte ens fundera på ventiljustering inom närmsta halvåret.
Men din hoj är ju några år gammal och någon har ju vart i den och pillat lite så det skadar ju inte att kolla ändå.

rejser skrev:
Om en yamma 250f är lika hållbar i ventiler och resten av toppen som en 426a så behöver du inte ens fundera på ventiljustering inom närmsta halvåret.
Men din hoj är ju några år gammal och någon har ju vart i den och pillat lite så det skadar ju inte att kolla ändå.

Det hoppas jag att min är :D

Åh, titta vad Jultomten hittade längs ner i säcken...

http://www.thumperfaq.com/valves.htm

Här kan man även ladda ner manual, leta under maintainace längs upp
http://www.thumperfaq.com

I regel händer det inte så mycket med ventilspelet på Yamaha wrf/yzf men OM det börjar hända saker skall man vara uppmärksam, särskilt på de med titanventiler. Just Yamaha med titanventiler är inte kända för att ha problem men CRF och Kawa/suzuki 4-taktscross har haft problem att ventilerna slits mot ventilsätet och måste bytas.
Regeln är att spelet inte skall ändras men om spelet fortsätter krympa mellan kontrollerna och man ideligen måste kompensera med nya shims kan det vara ett ventilbyte på gång.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...