Yz250 hackar på 5:an

FilipVeen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2025
Hoj
Kawasaki Kx450F 2008
Så min yamaha yz250 2004 kör helt perfekt men på alla växlar förutom 5an. Den hackar (surging) på 5ans växel, sả valde jag att plocka ur motorn & plocka isär den, och kolla över alla drev m.m men såg inga konstigheter, så passade på att byta alla lager, packboxar, packningar & då bytte jag även kolven och då hoppades att problemet var fixat men tyvärr så finns det kvar. Asså den stannar i växel men hela hojen börja typ skaka och skjuta fram o tillbaka i 5an.
Är den någon som vad det kan bero på?

Bifogat

• Screenshot_20250921_113757_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113757_Facebook.jpg
    265.2 KB · Visningar: 14
  • Screenshot_20250921_113745_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113745_Facebook.jpg
    289.5 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20250921_113733_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113733_Facebook.jpg
    316.2 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20250921_113710_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113710_Facebook.jpg
    330.8 KB · Visningar: 15
  • Screenshot_20250921_113651_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113651_Facebook.jpg
    268.1 KB · Visningar: 16
  • Screenshot_20250921_113655_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113655_Facebook.jpg
    310.4 KB · Visningar: 14
  • Screenshot_20250921_113647_Facebook.jpg
    Screenshot_20250921_113647_Facebook.jpg
    225.3 KB · Visningar: 12
Det är inte kuggarna på dreven som blir dåliga utan ingreppen på sidorna av dreven blir avrundade. Resultatet blir att direkt du belastar så pressas dreven isär tappar drivet. Det gör även att växelgafflarna kan böjas men det är ett följdfel av det första.

Du behöver alltså nytt 5ans drev samt det drevet som ligger bredvid.

Last edited:
Okej tack så mycket vet du vad delarna heter så kag kan söka upp?

Och du är säkert att det är inte nåt bränsle problem då föra ägaren skickade även in växel drevet till ett företag

Okej tack så mycket vet du vad delarna heter så kag kan söka upp?

Annars kan Tvåtaktsmannen kanske ta emot hela din motor och byta delarna…? Kostnadsfritt, naturligtvis…?

För h-vete, du har fått rätt svar levererat av den ende på SH som vet något om crossar. Orka lägga ned lite arbete själv.

Det är inte kuggarna på driven som blir dåliga utan ingreppen på sidorna av dreven blir avrundade. Resultatet blir att direkt du belastar så pressas dreven isär tappar drivet. Det gör även att växelgafflarna kan böjas men det är ett följdfel av det första.

Du behöver alltså nytt 5ans drev samt det drevet som ligger bredvid.
Det här med att undecutta/slipa doggarna, funkar det för att maskera förslitningen? Finns ju mycket material kvar. Måste man härda efteråt?

Annars kan Tvåtaktsmannen kanske ta emot hela din motor och byta delarna…? Kostnadsfritt, naturligtvis…?

För h-vete, du har fått rätt svar levererat av den ende på SH som vet något om crossar. Orka lägga ned lite arbete själv.

Lugn och fin. Killen är tonåring och lär sig meka på egen hand och med oss som stöd. Han har tagit isär hela alltihopa, men satt ihop det igen utan att veta precis vad han skulle titta efter.

Nu går han in på nästa varv.
Jag tycker han är både orädd och duktig - och har själv inget konkret att komma med i just denna frågan mer än pepp.

Juichen, Filip!

Jag tycker han är både orädd och duktig - och har själv inget konkret att komma med i just denna frågan mer än pepp.

Jo, jag antar att jag kan vara lite hård mot ungdomen ibland. Samtidigt är just det där med att slå i manualer och microficher en del av fordonshobbyn som ungdomen också behöver lära sig. Därför min reaktion mot att få allt serverat istället för att bli knuffad i rätt riktning och sedan lägga ned lite jobb själv.

Å andra sidan kanske det har lite mindre med ungdomen att göra och lite mer med det allmänna samhällsklimatet…? Det är ju inte länge sedan vi hade en tråd där någon toksågade Addemoto som företag, för att hans enda onlineservice var en pdf-katalog där man var tvungen att bläddra själv, istället för att bara skriva in regnumret på sin hoj…

Nåja, lycka till med växellådan. Tvåtaktsmannen är synnerligen rätt man att konsultera.

Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7