Yz250 2T

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nålager till koppling fixat, avgasporten Länkaget renoverat detta är viktigt på dessa äldre motorer då avgas durationen kan variera nästan 10mm i avgasporten, är Länkaget glappet öppnar inte
Avgasporten och ett gäng Hp/Nm kommer aldrig ur cylindern.
Ytterligare en sak som inte går att köpa ny utan måste renoveras med bronsbustning istället.

Och allt annat som bör bytas är beställt o på väg summa sunarium är jag uppe i ca 6200 kronor inklusive foder kolv o vev inte så farligt ännu.

Det som ligger utanför är nytillverkning av primär drev med honda splines invändigt och yamaha kugg/storlek utvändigt samt vattenpump drev på samma manér.

Denna kostnad ligger utanför då jag inte har en aning vad det kan kosta att custom tillverka 2 drev i en motor.

Att borra ur en cylinder o montera foder samt modifiera avgas ventil fixar jag själv i fräsen så där kommer inget oförutsett mer än timmar.

Tyvärr tar alla leveranser tid dels jul nyår, covid, frakt olag, inte minst Postnords överjävliga labyrint o helt oförstående personal.

Men utnyttjar man tiden så kan jag räkna på en pipa rulla kronor o börja nästa ihop en sådan på hojen så detta är klart när motorn är klar.

Mvh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nålager till koppling fixat, avgasporten Länkaget renoverat detta är viktigt på dessa äldre motorer då avgas durationen kan variera nästan 10mm i avgasporten, är Länkaget glappet öppnar inte
Avgasporten och ett gäng Hp/Nm kommer aldrig ur cylindern.
Ytterligare en sak som inte går att köpa ny utan måste renoveras med bronsbustning istället.

Och allt annat som bör bytas är beställt o på väg summa sunarium är jag uppe i ca 6200 kronor inklusive foder kolv o vev inte så farligt ännu.

Det som ligger utanför är nytillverkning av primär drev med honda splines invändigt och yamaha kugg/storlek utvändigt samt vattenpump drev på samma manér.

Denna kostnad ligger utanför då jag inte har en aning vad det kan kosta att custom tillverka 2 drev i en motor.

Att borra ur en cylinder o montera foder samt modifiera avgas ventil fixar jag själv i fräsen så där kommer inget oförutsett mer än timmar.

Tyvärr tar alla leveranser tid dels jul nyår, covid, frakt olag, inte minst Postnords överjävliga labyrint o helt oförstående personal.

Men utnyttjar man tiden så kan jag räkna på en pipa rulla kronor o börja nästa ihop en sådan på hojen så detta är klart när motorn är klar.

Mvh

Äger du fräs men inte svarv? Tänkte på det där primärdrevet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äger du fräs men inte svarv? Tänkte på det där primärdrevet.

Har bägge maskinerna men jag tror att det blir för lite ursprung material i primärdrevet om jag tar honda innre halva o yamaha yttre halva det är inte mer än 6-7 mm mellan botten av splines/kuggar till skarven.

Stiftar man sedan skarven med säg 6mm så tror jag att det spricker mellan stift och kugg/splines botten o drev delarna helt enkelt blir 2-4 halvor.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter mycket funderande o velande angående göra si eller så då det skiljer 18mm i höjd på Hondas o Yamahas svänghjul.

Så det blev en bit rundstång i delnings dockan
Blev en hel del mäta de o räknande och det slutade med att jag sänker ned det nya svänghjuls centrumet 3mm på vevaxeln, sedan sänkte jag ned svänghjulet anliggningsyta 10mm på nya centrumet.

Dom sista 5 mm blev en adapter platta under tändplattan på detta viset är jag trygg med att kunna sänka svänghjulet ytterligare, eller om jag får för med att montera ett HPI eller ignitech tändsystem så småningom.

Att fräsa en invändig kona o hela svänghjuls adaptern tar sin tid att veva fram då jag inte är världens bästa metall fräsare. Typ Johansson som vevade fram sin första hemma gjorda gasturbin på några veckor:Bugar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blev inte som jag tänkte utan jag fräste ett nytt svänghjuls centrum så svänghjulet hamnade där det skulle 18mm ned mot Hondas plasering.

Så tydligen är yamaha motorn då 18mm smalare än Honda trx-cr 250. Blev att ta rondellen o en 0,8mm kapskiva för att minimera värmen in i vev tappen och ta av den 19mm.

Borra ur vev tappen o köra en invändig M10 gänga som håller svänghjulet, svänghjulet ja, det blev bågfil o en liten diamant fil för att göra kilspåret i svänghjuls centrumet efter att jag fräste invändiga konan på 6° eller 5,95° så det nyper fast ordentligt.

Fixat några helicoil då någon tidigare varit världsmästare i armbrytning o haft ett annat moment i armen än jag men det är ju nästan standard på gamla välskruvade grejor.

Mailade scalvini om deras KTM 300 exc pipa då denna enligt flera tester är den absolut bästa den lyfter effekter i hela registret och ger så mycket mer i botten att man kal ligga en växel högre utan att motorn inte orkar o dessutom extremt mycket över rpm, pipan dör inte abrupt.

Detta går bra då slag o borr är samma i yamaha o ktm/HUSQWARNA, dessutom kunde scalvini skicka pipan i ca 50 lösa kronor för egen svetsning då högst troligt KTM inte passar perfekt.

En bra lösning på piperi problemet.

Så nu ställer jag undan motorn tills cylinder foder o kolv från USA behagar dyka upp någon gång i januari om post nord inte fuckar upp det som vanligt..
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top