yz 250f förbättringar för år?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Jag ska köpa en begagnad Yamaha yz 250f och sitter och funderar på om det är stora skillnader att köpa tillexempel en -01 (första som kom ut) mot att köpa en -04

Jag ser att -01 väger 97,5kg, -05 väger 93,5kg en viss skillnad.
Finns det någon sida tillexempel där man kan se vilka uppdateringar som gjorts?

Finns det några stora skillnader mellan årsmodellerna eller är det bara köpa den som känns bäst? tackar för svar :)

Min yz 125 -98 blev snodd :(

En crosshoj är ju en förbrukningsvara, du bör ju ha störst chans att slippa en del meckande med -04:an. -03 kom en annan kam om jag inte missminner mej som gör den betydligt mer lättstartad.

Är jag inte helt ute och cyklar så kom det automat dekomp 03 därför byter folk ofta till de kammarna. Sedan är väl svingen omgjord och lite plast och så men det är inga stora grejer som skilljer vad jag vet

jra_racing skrev:
Är jag inte helt ute och cyklar så kom det automat dekomp 03 därför byter folk ofta till de kammarna. Sedan är väl svingen omgjord och lite plast och så men det är inga stora grejer som skilljer vad jag vet

vad är det som är dåligt med dom gammla kammrarna? är risken stor att man får problem med nånting om man köper -01 eller -02 ?

jag har uppfattat det som att' kammrarna är problemet med fyrtakt :confused:

Precis som jra säger här uppe kom autodekomp -03 dvs den blir väldigt lättkickad till skillnad från -01 och -02. Nu har jag lite svårt att tro att en tidigare 250 skulle vara någon skospräckarmaskin ändå men att ha en lättstartad hoj är aldrig fel.

Sen bör du nog tänka på att en 250 fyrtakt varvar rätt friskt och slits därefter. Gammal hoj löper större risk för haveri förutsatt proportionerligt antal gångtimmar mot ålder på hojen.

Anledningen till att folk byter kammar är att de inte behöver andvända den manuella dekompen utan behöver bara kicka. Och tittar du på en äldre hoj så är det viktigt att motorn är genomgången. Det verkar dock som yamaha håller ganska bra men kolv och kamkedja bör vara bytta efter ca 100timmar beroende på hur den e körd

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=53578&page=1&s=Sök!&Sort=P&Omr=640&Fab=Yamaha&E=1&MX=1&SM=1&OF=1&Q=1&ps=25&Min=250&Max=250&H=1&P=1&ts=&fs=4&str=&B=1&Be=1&N=1&R=1&id=

Jag ska åka och titta på den där crossen snart nån som har ett slutgiltigt tips?!?!

ja, varva upp motorn sakta och lyssna efter något onormalt mekaniskt ljud. I övrigt är det bara att kolla det vanliga som svinglager, länkage, hjul, styrlager etc etc.

Jo en sak till. Är inget gjort med den sedan ny så lär det vara dags för renovering snart.

Gasglad&Full skrev:
har själv en 02 och bättre cross får man leta efter. du kommer säkert bli jätte nöjd så länge köper en 02 å uppåt. :tummenupp

köpte en -01 =/ men får hoppas den går bra den med :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman