Yz 125

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tjenare..

Jag behöver hjälp med min cross.
Crossen skar o när jag kolla i kylaren så fans där inget vatten..
Så jag trodde att jag hadde hål i kylaren eller att det läckt ut genom någon slang som hadde släppt.
Så jag åkte o köpte en ny kolv och honade cylindern o mecka ihop allt, och när jag ändå var i gång bytte jag olja.
När jag tömde den gamla oljan så var den grå och trög, och som jag fattar det så betyder det att det är vatten i oljan då?
Så jag bytte oljan och provstarta den men då sprutar allt vatten ut ur kylaren genom dumpslangen:va

Vad är felet? Tänkte om packningen mellan vattenpumpen o motorn va paj men blir det tryck i kylaren då???

Ska ta hem crossen snart o dela motorn o försöka hitta felet men tänkte höra mig lite för innan om någon hadde någon bra teori

Mvh//Jocke

Skulle tippa på att packningen i vattenpumpen har gått ja.....
Dom andra packningarna förutsätter vi att du bytt.

Är kylarlocket okej? Om fjädern eller packningen i kylarlocket är dålig kan det spruta ut genom dumpslangen vid för lågt tryck.

Man KAN få vatten i växellådsoljan om man kör i djupa vatten/lerhål mycket, så att om olja är grå så måste det inte vara kylarvatten som läckt in. Men byt packboxen till vattenpumpen iallafall för säkerhets skull.

Jag får riva motorn o kolla.
Jag lagade crossstälningen idag också så nu får farsan hämta crossen så ja kan börja dela motorn..
Kanske är en bra ide att byta alla lager i motorn när den redan är isärplockad osso

Mxburn skrev:
2647465 Jag får riva motorn o kolla.
Jag lagade crossstälningen idag också så nu får farsan hämta crossen så ja kan börja dela motorn..
Kanske är en bra ide att byta alla lager i motorn när den redan är isärplockad osso

Alla packningar i en motor so inte är av gummi är engångspackning

Speciellt toppackning ska man inte återanvända då det nästan garanterat kommer läcka

Byta lager är en god idé men jag skulle inte byta vevstakslagret om det är inom tolleranserna och inte gått skitlångt(Normalt sett 800-1000kr för bytet på verkstad och 1500kr för vevstakskit)

Last edited:
Mxburn skrev:
2646765 Tjenare..

Jag behöver hjälp med min cross.
Crossen skar o när jag kolla i kylaren så fans där inget vatten..
Så jag trodde att jag hadde hål i kylaren eller att det läckt ut genom någon slang som hadde släppt.
Så jag åkte o köpte en ny kolv och honade cylindern o mecka ihop allt, och när jag ändå var i gång bytte jag olja.
När jag tömde den gamla oljan så var den grå och trög, och som jag fattar det så betyder det att det är vatten i oljan då?
Så jag bytte oljan och provstarta den men då sprutar allt vatten ut ur kylaren genom dumpslangen:va

Vad är felet? Tänkte om packningen mellan vattenpumpen o motorn va paj men blir det tryck i kylaren då???

Ska ta hem crossen snart o dela motorn o försöka hitta felet men tänkte höra mig lite för innan om någon hadde någon bra teori

Mvh//Jocke

Om vattnet sprutar ut ur dräneringsslangen är säkerligen topplockspackningen kass, eller om du har otur ett skevt eller sprucket topplock. Oljan i motorn kan lätt få grå färg pga många kallstarter, intensivt tvättande eller som någon nämnde mycket körning i blött. Vissa lameller och mellanskivor färgar oljan grå. Hur länge hade oljan gått? För att vara på säkra sidan så byt packboxarna till impellern (vattenpumpen) och även topplockspackningen. För dessa byten behövs inte motorn tas ur ramen. Men om du bestämt att byta lagrena i motorn så...

Hur "skar" motorn? Antar att det bara var ett kolvnyp pga värmen. Hur klarade sig cylindern? Det är väl nikasil i den isf ska den inte honas allt för mycket utan ombehandlas i fall det uppstått repor.

Nä, jag delar helst inte på motorn om det inte behövs. Trodde man behövde dela den för att komma åt packboxen till vattenpumpen. Har fortfarande inte fått hem crossen från landet :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg