Yxkastning

R400 skrev:
Har fått en kastyxa i födelsedagspresent. Är det någon som vet hur man bygger en måltavla på bästa sätt, för träd med diameter 95cm är inte så lätt att fixa bara sådär...

Limma, snickra utan spik, använda något annat som håller... Hmmm...

http://www.gransfors.com/htm_sve/yxboken/bok14.htm
http://www.gransfors.com/htm_sve/yxboken/bok15.htm

Dina polare verkar iaf itne ha brist på fantasi :3freak

Eller har du önskat dig en sådan?

Vad ligger dom på i pris ungefär?

N.Yfiken

Mark skrev:
Dina polare verkar iaf itne ha brist på fantasi :3freak

Eller har du önskat dig en sådan?

Vad ligger dom på i pris ungefär?

N.Yfiken

Polare och polare, jag har världens snällaste fru och föräldrar :)

Jag hade nämt att det vore kul att ha en kastyxa, men det var liksom aldrig realistiskt. Gissa om jag blev glad!

Kolla priset på en fin present!? Är du go eller!?

Edit: 725 kr, plus moms... Dom är VERKLIGEN snälla.

R400 skrev:
Har fått en kastyxa i födelsedagspresent. Är det någon som vet hur man bygger en måltavla på bästa sätt, för träd med diameter 95cm är inte så lätt att fixa bara sådär...

Limma, snickra utan spik, använda något annat som håller... Hmmm...

http://www.gransfors.com/htm_sve/yxboken/bok14.htm
http://www.gransfors.com/htm_sve/yxboken/bok15.htm

Dra ihop slipers med gängstång,eller knata iväg till det lokala bonnsågen och fråga om dom skulle kunna tänka sig att såga ett par tjocka fyrkantiga stolpar som du kapar ner och drar ihop.

Eller ännu enklare smyg förbi det lokala såget och leta upp en passande rotbit och stjäl den.

(95 cm är ju förvisso stor men inte så jävla stort,du tar ju det med ett 14" svärd)

Last edited:
Långa farbron skrev:
...

Eller ännu enklare smyg förbi det lokala såget och leta upp en passande rotbit och stjäl den.

...

Smyga får en ny innebörd när man blandar in grova timmerstammar... Man kan ju smyga ut i skogen och plocka rotvältor också.

Nejvars, tack för tipsen! Jag skall kolla med sågar, det hade jag inte tänkt på. Eller slipers. Något bra tips på hur man sätter ihop dem utan metall?

R400 skrev:
Smyga får en ny innebörd när man blandar in grova timmerstammar... Man kan ju smyga ut i skogen och plocka rotvältor också.

Nejvars, tack för tipsen! Jag skall kolla med sågar, det hade jag inte tänkt på. Eller slipers. Något bra tips på hur man sätter ihop dem utan metall?

Ja du kan ju borra hål rakt igenom dom och slå i tex rundstav/kvastskaft med trälim på.

Går rundstaven tigth så vill det till ganska mycket innan dom glider isär.

Långa farbron skrev:
Ja du kan ju borra hål rakt igenom dom och slå i tex rundstav/kvastskaft med trälim på.

Går rundstaven tigth så vill det till ganska mycket innan dom glider isär.

Tack för inspirationen! Hör av dig om du har vägarna förbi Fotskäl och vill komma och kasta några provkast :)

R400 skrev:
Eller som kollegorna sa: Akta sjön bara!

Slipers ska du nog inte använda, IAF inte begagnade, då dom för det första är jäkligt hårda (ek tror jag) och för det andra fulla med sand och småsten.

En rejäl bit av en timmerstock av rätt dimension vore bäst, men kan vara svår att hitta.

Jag skulle nog chansa på att bunta fyrkantiga stolpar med lim emellan och spänna ihop med ett spännband, sedan skulle jag spika fast en kloss som skydd där spännbandets spänne sitter.

Yxan går inte så djupt in, men ute vid kanterna där virket kan ge med sig bör man ha en dm minst innan man drar igenom gängstäner eller annan metall.

Jag vann förövrigt den första yxkastning jag var med i, och efter den tävlingen känns det lite smågay att kasta pil på puben :hihi

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!