Yuasa-batterier...

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Vad är egentligen ett Yuasa-batteri?
Fick precis ino om att Yuasa är ett s.k holding-bolag vilket enligt källan skulle innebära att de inte sköter tillverkningen av sina batterier själva. I själva verket skulle det då fungera som så att Yuasa borgar för kvalitén medans det är bolag som t.ex Varta som står för tillverkningen.

Är det någon som känner till mer om detta?

OM så är fallet så har Yuasa HÖGA priser (Jämför Varta och Yuasa) och därmed kan man lika bra köpa Varta då det skulle vara samma batteri fast med annan text på det.

Yuasa, så vitt jag vet, är och har alltid varit tillverkare av batterier. De är väldigt stora och äger således fabriker över hela världen, men något holding-bolag är de inte. Mycket god kvalitet dessutom.

McB skrev:
Yuasa, så vitt jag vet, är och har alltid varit tillverkare av batterier. De är väldigt stora och äger således fabriker över hela världen, men något holding-bolag är de inte. Mycket god kvalitet dessutom.

Jag sökte runt och fann detta precis...

http://www.nippondenchi.co.jp/top_e/attention/030711Release-E-JSB.pdf

Ser ut som en sammanslagning. Dock har försäljarna upptäckt förändringar i Yuasas sortiment, framförallt på batterikapslingarna då man finner många saker som stämmer alldeles för väl samman med andra tillverkares modeller.

Last edited:
Kurvmakaren skrev:

Visserligen, men det står där att GS och Yuasa gick samman och bildade ett holding-bolag, inte att Yuasa är det. Troligen äger GS Yuasa (det nya bolagsnamnet) båda varumärkena, men valde ändå att gå samman för att effektivisera tillverkningen. Att GS och Yuasa har samarbetat har varit känt under en längre tid. Se bara på deras modellbeteckningar.

McB skrev:
Visserligen, men det står där att GS och Yuasa gick samman och bildade ett holding-bolag, inte att Yuasa är det. Troligen äger GS Yuasa (det nya bolagsnamnet) båda varumärkena, men valde ändå att gå samman för att effektivisera tillverkningen. Att GS och Yuasa har samarbetat har varit känt under en längre tid. Se bara på deras modellbeteckningar.

Modellbeteckningarna är ett uppenbart bevis på detta.

Det är kanske inte så mycket att bry sig om ...

Allt jag kan säga om Yuasa är att det är bra grejer. Förra batteriet ( Varta ) tvärdog, tror det kortslöts, efter ett par år. Nuvarande Yuasa är som nytt sedan 2001. Klarade en klotning ( hojen upponer i c:a 30-40 min) utan att läcka en droppe..men det kanske bara var rent flyt..

underhållsladdar det med långsam biltemaladdare typ varannan månad under vintern

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8