Yttrandefrihet !!

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
JoUh skrev:
Yttrandefrihet?

Ser ut som i Kista Galleria ungefär.

Nu ska jag sova, förvissad om att fler än någonsin lär vara upplysta om vad det islam står för. Det borgar för en god natts sömn. :)

Diskuterade med min far som är troende (kristen), han kände sig kränkt när Jesus vart framställd som gay, men han krävde aldrig blod för det.

Vill man uttrycka sig i tal och skrift om sitt missnöje är det helt ok. Berättigade till en åsikt är vi alla. Men att bränna ner ambasader, hota folk till livet och önska miljoner europer döden?

Vi är alla människor, gruppkram! :)

En av de stora nutids-siarna har förutspått ett terrorattentat liknande WTC 9/11, mot Paris inom de närmaste tre åren. Om nåt sånt kommer hända så tror jag att många av västvärldens motståndare mot Bush & Blair kommer att ändra åsikt. Det är lätt att tycka saker när man själv inte är drabbad.

Håller helt klart med om att det är rätt ryggradslöst av politikerna att ursäkta dessa karikatyrer och vår yttrandefrihet. Terrorismen har alltså nått sitt syfte - att sätta rädsla i Väst. Visst, det är inte fel att försöka undvika konflikt men var ska man dra gränsen? Och hur desarmerar man bäst alla dessa galningar som ser våld som nåt existensberättigande?

Det är på tiden att våra fortskaffningsmedel får andra än petroleumbaserade drivmedel så kan de leka i sin stora sandlåda bäst de vill där nere. Det är väl inte så mycket petroleum i däck och motorolja av bättre kvalitet heller längre.

Vad blir det annars? Korståg 2000? *ironi*

Om debatten hade gällt att bilderna som publicerats varit "hets mot folkgrupp" hade jag delat kritiken mot publikationerna. Men nu handlar tjafset om att över huvudtaget avbilda en helig figur enligt islam. Det är vilken tidinings som helst rättighet att göra så om de så önskar.

Således, heja alla tidningar som publicerar bilderna nu, för nu har det ett nyhetsvärde att publicera dem. Komplettera gärna med lite favoritbilder från Ecce homo så även andra religiösa tomtar får sig en tankeställare.

Stackars korkade männsikor.

/O

JoUh skrev:
Yttrandefrihet?

567366468aj.jpg
Men såna as! Kan man inte förbjuda dem att ge uttryck för såna åsikter :mad:

duke nuke´em or bush doesnt matter

Tidigare var det ett jävla liv om att Bush var söderut och kriga jag ser hellre tusen atombomber som usa styr över än att tokarna i mellanöstern har en enda och nu är dom jävlarna och knackar på nästgårds "Danmark"

korvgubbe skrev:
Jag har iofs inga problem med de som inte anser att islam funkar i väst.. Jag har däremot problem med de som idiotförklarar en miljon muslimer baserat på vad de islamistiska avarterna får för sig.. de är i mina ögon lika representativa för islam som göteborgshuliganerna är för oss Svenskar.
Sluta stava svenskar med versalt s.

Det är ju bara att gratulera tecknarna bakom bilderna till att så många människor i den muslimska sfären genast ställde upp för att visa att de har rätt.

Nej, alla är inte så jävla puckade. Det lär vara en minoritet. Men de är på tok för jävla många, och jag tycker inte att de övriga verkar ta sitt ansvar för att trycka ner den minoriteten.

Om en medlem i en förening jag var med i blev sedd ståendes med plakat där han kräver att yttrandefriheten skall avskaffas och förespråkar/glorifierar terrordåd så skulle jag göra mitt yttersta för att individen i fråga aldrig skulle vara välkommen i föreningen igen. Jag har varit med och fått folk utkastade för bra mycket mindre.

Jag hoppas att de muslimska församlingar och sammanslutningar som finns håller den standarden. Om inte så är de medskyldiga, både till det som händer och till att cementera det utanförskap för islam som kommer att bli resultatet om det fortsätter på det här viset. De kan inte göra något åt vad deras trosfränder i Syrien hittar på, men ett kraftigt och publikt avståndstagande vore inte för mycket begärt om de vill vara en accepterad del av ett demokratiskt samhälle.

Någon som vet om så sker?

ft skrev:
Någon som vet om så sker?

Jag antar att kommunistpressen hittat på allt i den här artikeln men de hävdar att det är en del som försöker mana till lugn o.s.v.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=519014&previousRenderType=6

Säkert bara lögn men så här står det iaf:
"Leyla Tengroth berättar att flera muslimska imamer gått ner och ställt sig mellan demonstranterna och de byggnader och kyrkor som de gett sig på, för att förhindra skadegörelsen.

- Många av de högsta muslimska ledarna är emot det som hänt. De skäms för att det som hänt, säger Leyla Tengroth."

korvgubbe skrev:
Jag antar att kommunistpressen hittat på allt i den här artikeln men de hävdar att det är en del som försöker mana till lugn o.s.v.

Tack för den länken! Jag behövde något som visade att det finns hopp för mänskligheten. :)

Och, som så ofta, det som framhålls som folkligt har kanske aktörer med en egen agenda bakom:

"Hon berättar att flera bussar kommit över gränsen från Syrien.

- Syrien ligger bakom mycket av det här, de utnyttjar känslorna kring karikatyrerna till sina egna syften."

ft skrev:
Tack för den länken!

Några andra länkar:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=518574
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=518596
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=518779

Jag blir så förbannad.. Det är mycket enklare om alla bara var likadana och lika blåsta. Nu verkar det ju finnas både de som är vettiga och de som är genomblåsta... Sheisse! Gråzoner är så förbaskat jobbigt! Jag ska börja kämpa för att allt ska bli mer svart eller vitt! :rolleyes:

Markus skrev:
Operation publicera artiklar om snella muslimer verkar ha tagit fart, det har du rätt i.
Jag tycker speciellt den här länken som postades nyss innehåller glädjeämnen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=518596

:rolleyes

Frågan har väl aldrig varit om det funnits några arga muslimer?! :va Det framgår väl med all önskvärd tydlighet?! Frågan gällde om detta var något som delades av alla muslimer och om alla förespråkade våld som svar på publiceringen..

korvgubbe skrev:
Frågan gällde om detta var något som delades av alla muslimer och om alla förespråkade våld som svar på publiceringen..

Vem ställde den frågan? Det fattar väl vem som helst att inte varenda muslim tycker det här är något att elda ambassader för.
Jag tror inte varenda KKK-medlem tyckte man skulle lyncha uppkäftiga negroider heller eller att varenda NSF-medlem tycker vi ska bygga koncentrationsläger eller att varenda kommunist tycker man ska förstatliga allt och avskaffa all opposition, men de grupperna har vi genrellt sett inga problem att generalisera kring och fördöma va?

De som grunda starten av tredje världskriget är Islam/Muslim-folket. Fattar inte att några karrikatyrer kan tas på detta sättet och skapa önskan att döda någon annan?

ifall "terroristerna" skulle vara ett land så skulle världskriget vara igång redan tror jag.

Back