Yttrandefrihet !!

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Med anledning av publiceringen av karikatyrerna av profeten Mohammed noterar vi att regeringar talar om för oss att dom fördömer det men man bränner våra ambassader.

Vart tog våra regeringsvalda vägen som talar högt om den viktiga yttrande friheten , en av de viktigaste grundpelarna i vår grundlag.

Ska man behöva tolerera att man bränner ner den svenska ambassaden i damaskus ?

Ska vi acceptera att utländska regeringar talar om för Danskarna hur dom ska tolka sin grundlag?

Varför ska danska och norska regeringar fördömmas, inget brott har skett ?

Värre religiösa brott har skett kyrkor har bränts i USA, Pakistan.Muslimer har dödat andra muslimska fraktioner, kristna har dödat muslimer och vice versa.

Människor kallar varandra för mindre bättre saker som ****** ***** svartskalle.
Ska du möta det med en rak höger? nej knappast.

Ecce homa framställde kristus som Gay, var det fel nej knappast.

Än en gång påminns jag om att terrorns ansikte kommer oss allt närmare snart kommer bomberna explodera i danmark, flykting föraktet ökar och högerextremismen får ännu en chans att vinna mark.

Jag har min ståndpunkt klar ingen ska tala om för mig vad jag ska tycka tänka eller skriva etc etc.

Rättvisan kommer att segra !!!

Om de bilderna "trampar på deras grundläggande värderingar" om att en profet inte får avbildas... vad gäller då för t ex våra grundläggande värderingar om allas (kvinnors som mäns) lika värde?

Om man skall hårddra det.

Näe, skärpning överlag. Det var korkat av JP att publicera bilderna, för det fyllde ingen som helst funktion och hade inget redaktionellt värde. De var inte ens särskilt bra.

Reaktionerna är däremot än mer korkade. Har de rätt att diktera vad vi får skriva i tidningar här så har vi rätt att bada näck där. Eller så konstaterar vi bara att värderingarna skiljer och försöker bli av med det vi (och de) ser som de värsta dumheterna på en demokratiskt acceptabel väg.

ft skrev:
Om de bilderna "trampar på deras grundläggande värderingar" om att en profet inte får avbildas... vad gäller då för t ex våra grundläggande värderingar om allas (kvinnors som mäns) lika värde?

Om man skall hårddra det.

Näe, skärpning överlag. Det var korkat av JP att publicera bilderna, för det fyllde ingen som helst funktion och hade inget redaktionellt värde. De var inte ens särskilt bra.

Reaktionerna är däremot än mer korkade. Har de rätt att diktera vad vi får skriva i tidningar här så har vi rätt att bada näck där. Eller så konstaterar vi bara att värderingarna skiljer och försöker bli av med det vi (och de) ser som de värsta dumheterna på en demokratiskt acceptabel väg.

Men tyvärr visar sig dessa ytterligheter vart vi är på väg i samhället.

Våra fega politiker står handlingsförlamade, pratar om våran fria fantastiska demokrati när verkigheten är något helt annat :zpy

Så jefla trist bara

Polarisering på gång. Vi såg vad som hände i paris, likaså i australien... kan sluta riktigt illa dethär...

Suck... Förbjud religion. Dummaste påfund som någonsin existerat. *Hänvisar till clawfingers "God is dead"*

Ja, vad ska man säga.
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan reagera så kraftigt på något sådant här extremt töntigt i min mening.
Fast å andra sidan så är nog muslimerna förolämpade på ett sätt som man har svårt att föreställa sig som icke-muslim. Ok, det köper jag, men att reagera på det sätt som nu sker, det är INTE acceptabelt tycker jag. Islam ska ju vara en förlåtande och fredlig religion sägs det. Förklara gärna det för de här gossarna...

01.uk.ap.jpg

Frazze skrev:
Ja, vad ska man säga.
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan reagera så kraftigt på något sådant här extremt töntigt i min mening.

Inse att religion betyder mer än vi svenskar kan ana...

Bortskämmda svenska ungdommar rev ju halva göteborg för att de ogillade "gloooobalisering".. Och då lever de ändå i ett land med gratis sjukvård, utbildning, demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter...

Haha, bra bild:
Kill those who insult Islam.
Civiliserat folk det där, låt några hundra tusen till välla in. :tummenupp

jag såg nått så jääävla störande på tv igår.. de va nån (troligtvis) dansk regeringssnubbe, som satt å ursäktade sig inför nån muslim i TV.. å hela hans kroppsspråk var ursäktande.. medans araben satt å hade en överlägsen, nedlåtande blick.. de gjorde mig sååå förbannad

Första tanken man får är "hur kan folk reagera så pass starkt på en skitgrej?". Men som icke-muslim är det svårt att föreställa sig hur såna här bilder kan påverka muslimer. Jag antar att de som reagerar så starkt verkligen lever för sin tro och kan inte tänka sig ett liv utan islam. Hur många svenskar har egentligen en så stark tro? Inte många.. Därför är det nog svårt att tänka sig in i deras situation. Men med detta så vill jag inte säga att bränna ner ambassader o.s.v är rätt... våld är aldrig en lösning.

enligt en föredetta klasskamrat till mig så är islams slutgiltiga mål att ta över världen. kan detta stämma för jag börjar bli orolig när jag ser såna bilder.

korvgubbe skrev:
Inse att religion betyder mer än vi svenskar kan ana...

Ja, du har rätt. Men för mig känns det obegripligt.
Fast jag kan föreställa mig att för en fundamentalist är vårt tankesätt minst lika obegripligt.

Svårt det där...

Frazze skrev:
Ja, du har rätt. Men för mig känns det obegripligt.
Fast jag kan föreställa mig att för en fundamentalist är vårt tankesätt minst lika obegripligt.

Svårt det där...

jag har inga ursäkter för fundamentalisterna som hotar med våld och terror..

men däremot kan man inte alltid utgå från sina egna värderingar och sin egen moral.. Avarter finns inom alla läger..

-Rosen- skrev:
enligt en föredetta klasskamrat till mig så är islams slutgiltiga mål att ta över världen. kan detta stämma för jag börjar bli orolig när jag ser såna bilder.
Japp, vänta bara ett par generationer och med Turkiet i EU dessutom så kommer nog dina barnbarn bära burka...

JoUh skrev:
Japp, vänta bara ett par generationer och med Turkiet i EU dessutom så kommer nog dina barnbarn bära burka...

Vissa skulle ju faktiskt hävda att det är Turkiet som anpassat sig efter EU snarare än tvärtom!

korvgubbe skrev:
jag har inga ursäkter för fundamentalisterna som hotar med våld och terror..

men däremot kan man inte alltid utgå från sina egna värderingar och sin egen moral.. Avarter finns inom alla läger..

Jag menade inte att jag hade förståelse/sympati för fundamentalister, speciellt inte våldsamma sådana, utan mer på det senare du sa, att man nog måste tänka lite utanför sina egna tankegångar och övertygelser.

Back