Ytterligare två dödsolyckor igårkväll

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Saxat ur UNT:

"Två döda i mc-olyckor

2003-08-20 21:14

Av:TT
En motorcyklist omkom vid 19-tiden på onsdagskvällen vid en singelolycka på riksväg 70, strax söder om Leksand.
Mannen körde ut från Leksand, söderut mot Borlänge. Där körde han i hög fart om en personbil. När bilen sedan kom runt en kurva låg mannen och motorcykeln på vägen.
-Det var långa bromsspår, och spår i vägbanan där motorcykeln hasat fram. Men vi vet inte varför han kört omkull, säger Karl-Owe Westman, vakthavande befäl vid polisen i Dalarna, till TT. Även på Öland inträffade en mc-olycka med dödlig utgång när en 24-årig man körde av vägen utanför Färjestaden på Öland. Enligt polisen höll 24-åringen troligen hög fart och tappade kontrollen över motorcykeln.
Tre kamrater till honom blev vittnen till olyckan och chockades så svårt att de behövde läkarvård."

Trist att se.

Olyckan i dalarna låter ju som en viltolycka, dvs killen bromsat ned sig då han sett rådjur eller älg...men, vem vet :confused:

Surt !

har inte 70an viltstängsel? fast det är klart, mindre djur kommer ju igenom iallafall

Carcass skrev:
har inte 70an viltstängsel? fast det är klart, mindre djur kommer ju igenom iallafall

Finns inget stängsel mellan borlänge-leksand-rättvik dom springer fritt här.

Finns nedanför blge där det är 110 men ovanför rättvik har jag inte en aning åker inte där så ofta.

Springer dock både mycket räv och rådjur där olyckan hände.

Då olyckan i Leksand hände var de ett fruktansvärt regnväder.
De va vatten över hela vägbanan...

Spelar iofs ingen roll...
hemskt de som hände!

Carcass skrev:

Kan avslöja en hemlighet....Viltstängsel är inte en garanti att t ex älgar inte kan komma upp på vägbanan. Jag har t ex varit med om att på första parkett sett en hel älgfamilj bestående av Älgko med kalv samt en älgtjur, ta sig över vägen. Detta trots höga viltstängsel.
Fördelen med viltstängsel är att ofta väljer djuren en enklare väg att passera, men vill de över så kommer de över, och det går fort.

Nästa gång ni åker på vägar med viltstängsel, så kan ni roa er med att följa överkanten på viltstängslet. Ofta kan man se hur överkanten på nätet är nerböjt på en del ställen. Där har det med stor sannolikhet passerat älg eller annat vilt.

Känner sorg o chock!

Nyss kopplat upp mej! o läser detta tragiska.
Känner sorg o chock o på nåt sätt känns det som om det inte är sant.
Jag uppfatta Mr Crone som en god o levnadsglad,ärlig person det lilla man hann komma i kontakt med han här.
Mina tankar går till anhöriga,nära vänner.
Vila i frid min vänn,vi kommer att minnas dig.
Mvh Peter R1 racer

Matin skrev:
Kan avslöja en hemlighet....Viltstängsel är inte en garanti att t ex älgar inte kan komma upp på vägbanan. Jag har t ex varit med om att på första parkett sett en hel älgfamilj bestående av Älgko med kalv samt en älgtjur, ta sig över vägen. Detta trots höga viltstängsel.
Fördelen med viltstängsel är att ofta väljer djuren en enklare väg att passera, men vill de över så kommer de över, och det går fort.

Nästa gång ni åker på vägar med viltstängsel, så kan ni roa er med att följa överkanten på viltstängslet. Ofta kan man se hur överkanten på nätet är nerböjt på en del ställen. Där har det med stor sannolikhet passerat älg eller annat vilt.

Precis och eftersom det ofta är upphöjt på sidorna bredvid vägen så blir det lättare för djuret att komma från skogen mot vägen än från vägen till skogen. Detta gör att djuren ibland hamnar mellan stängslena, inte trevligt alls!

VIF

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...