Ytterligare ett trött batteri

Jocke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW
Jag har som alla andra lyckats ladda ur mitt batteri.
Använde mig av larmmetoden.

Kikade tyvärr lite i instruktionsboken där det står så här:
"[...] Om batteriet förefaller vara svagt, kontakta närmaste Honda-verkstad. Denna typ av batteri måste kontrolleras och laddas på särskilt sätt."

Varför?

Så här ser batteriet ut:

Bifogat

• batteri1.jpg
    batteri1.jpg
    98.9 KB · Visningar: 91
Jocke skrev:
Jag har som alla andra lyckats ladda ur mitt batteri.
Använde mig av larmmetoden.

Kikade tyvärr lite i instruktionsboken där det står så här:
"[...] Om batteriet förefaller vara svagt, kontakta närmaste Honda-verkstad. Denna typ av batteri måste kontrolleras och laddas på särskilt sätt."

Varför?

Så här ser batteriet ut:

Ah, det är bara att köpa en laddare ( kostar som batteriet om du skall ha kvalité) avsedd för MC eller att den går att ställa in för MC bruk. Många idag som kör utan generator i sina RR hojjar. Då måste dem ladda upp batteriet efterhand.

Edit: Om det ändå är ett batteri som har många år på nacken, kanske det är lika bra att investera i ett nytt.

Jocke skrev:
För att tjäna grova pengar, som sagt ovan skaffa en riktig laddare. Ej biltemas utan det ska va en konstantströmladdare. Alt 2. Kabla igång hojen och kör så kommer hojens regulator att ladda upp batteriet.
Alt3. Väldigt korta laddningar med biltemaladderen, ladda inte fullt utan bara så hojen går igång.

Tack för svaren!

Är det en god idé att ladda upp det typ en timme med billighetsbilbatteriladdaren (från Jula)?
För det tar väl skada av att stå urladdat?

Jocke skrev:
Tack för svaren!

Är det en god idé att ladda upp det typ en timme med billighetsbilbatteriladdaren (från Jula)?
För det tar väl skada av att stå urladdat?

Normalt sett är det inte bra att ladda med billaddare, den laddar för mycket.
Men genom att ladda ett gammalt trött batteri med "för mycket" ström så kan man få bättre kapacitet i det pga. att sulfatbeläggningen lossnar från blypolerna.
Men då ska man inte ladda det så länge, dessutom vet jag inte om det är bra att göra så med ett förseglat batteri.

Bättre att köpa en "optimizer" eller liknanade märke, då är det bara att sätta det på laddning och låta det stå ett par dagar. (Det är en "puls-laddare" så det kan ibland "läka" ett slitet batteri, men bara om det är relativt OK från början)

Så gjorde jag med mitt, och nu mår det bra igen. :)

Dock så kostade laddaren 600kr. Men ett nytt batteri kostar 800, så jag gick ju plus 200kr.. :rolleyes:
Eller, hur var det nu...

(Jag har ett liknande batteri... "MF blaha blaha"...)

Mitt batteri e totalt dött så jag tänkte köpa nytt.
E jag helt :kocko då eller?

Har hört att det e helt kört när det e så dött.
Snackade med batterilagret och killen där sa att ett batteri ska klara sig i 5 år OM man vinterladdar det.

Mitt är inte vinterladat och e 3 år.
Det händer ingenting när jag vrider om så det e tokdött.

Nytt kostar 400:-

Om det stått en längre tid så där dött är det rostat. Troligen bara att slänga. MEN innan du slänger det, prova att lämna in det (om du inte har en pulsladdare) till MC affären.
I Helsingborg laddar i alla fall YC upp batterierna till rimlig kostnad (har inte riktigt fått kläm på deras prisättning då jag har fått det gratis ibland och betlat en struntsumma ibland... nu har jag egen så jag behöver itne bry mig längre. :tungan )

Be dem mäta det oxå. Får du längre spänning än 12.5V så släng skräpet. Då är du nere på 75% av batteriets kapacitet. Ungefär.

Det fungerar bra med en Biltema laddare artnr 30-707 för MC a 70 bagis laddar 0,5 ampere. Om du vill ha lite bättre kvalitet köp den på Clas olhson artnr 35-1407 för 180 bagis. Kör den över natten. Ta ampertalet på ditt batteri och multiplicera med två så har du max antal timmar den skall stå på laddning som det står på ditt batteri max 10 timmar.

Anders R skrev:
Det fungerar bra med en Biltema laddare artnr 30-707 för MC a 70 bagis laddar 0,5 ampere. Om du vill ha lite bättre kvalitet köp den på Clas olhson artnr 35-1407 för 180 bagis. Kör den över natten. Ta ampertalet på ditt batteri och multiplicera med två så har du max antal timmar den skall stå på laddning som det står på ditt batteri max 10 timmar.

Satsa på kvalité, denna typ av laddare ( underhållsladdare ) är den absolut bästa produkten. Du kan även lämna den på laddning hela vintern. Laddaren känner av batteriet när det börjar att försvinna "kräm" då inpuls ger laddaren rätt dos så batteriet håller sig hela tiden full laddat.

http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek-info.shtml

Bifogat

• ctek-batteriladdare.gif
    ctek-batteriladdare.gif
    37.9 KB · Visningar: 116
Last edited:
Om batteriet är kallt så passar oftast en billaddare som inte ändrar spänning efter temperatur då man måste ge betydligt högre ström om batteriet är kallt. Det som anges är vid 20 grader. Och en viss ökning per grad behövs, minns inte hur mkt dock.

/ Hannes

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...