Ytterligare en TV-tråd

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Kan någon reda ut begreppen kring DLP- samt LCD-bakprojektion?
Vad är fördelarna/nackdelarna jämfört med CRT?

Vill ha >42" och det känns inte som plasma är ett alternativ ekonomiskt sett.

DLP-tekniken är uppbyggd med ett färghjul som snurrar fort som fan, en massa speglar inblandat också hasr jag för mig som vinkas och har sig. Resultatet blir att du har en bild som visas i Rött, Grönt och Blått fort som sjutton men du uppfattar det som det ska visas.
Fördelar DLP: oftast bättre svärta

LCD-tekniken är uppbyggd på ett annat sätt :rolleyes: Jag iorkar inte förklara, men det är iaf som namnet antyder "liquid chrystal display" och det sitter en form av kretskort och lite annat....
Fördelarna är inte så många, billigare oftast har jag fått för mig. En del påstår sig bli illamående av regnbågseffekten som uppkommer på sämre DLP's och detta slipper du på en LCD.

Dee_cati skrev:
DLP-tekniken är uppbyggd med ett färghjul som snurrar fort som fan, en massa speglar inblandat också hasr jag för mig som vinkas och har sig. Resultatet blir att du har en bild som visas i Rött, Grönt och Blått fort som sjutton men du uppfattar det som det ska visas.

Låter extremt driftsäkert det där! :lol

Njae, jag vet inte vilken av dem som är mest driftsäker då båda innehåller en lampa mm. En plasma/lcd är ju helt klart mycket mer ekonomiskt om du ser till drift-längden men inte i inköp. Det börjar finnas 50"-plasmor för överkomliga priser nu också och även över det. En LG 71" kostar runt 60 000:-, och visst är det mycket pengar men jävlar vilken stor tv det är! Och grym bild är det också på den.

Dee_cati skrev:
Njae, jag vet inte vilken av dem som är mest driftsäker då båda innehåller en lampa mm. En plasma/lcd är ju helt klart mycket mer ekonomiskt om du ser till drift-längden men inte i inköp. Det börjar finnas 50"-plasmor för överkomliga priser nu också och även över det. En LG 71" kostar runt 60 000:-, och visst är det mycket pengar men jävlar vilken stor tv det är! Och grym bild är det också på den.

Men för dom 60 lökarna får man inte en jäkligt bra projje, som slår alla plasmor/lcd tv på näsan? Plus större bild?!

Jag hade helt klart satsat på en DLP-projj, tycker bilden är klart överlägsen. Men titta ordentligt på en sån innan du köper, vissa människor är känsliga för RBE (rainboweffekt). Dvs att det kan se ut som regnbågar. Jag har aldrig upplevt det.

Kolla in Sagems DLP apparater, blev ruggigt imponerad av vad den presterade. Var nära att köpa en själv, men det föll på var storleken. Lite för stor bildyta för mig helt enkelt. Den är definivt ett alternativ till plasma/LCD. HD-ready är den också för den delen.

Starfighter skrev:
Men för dom 60 lökarna får man inte en jäkligt bra projje, som slår alla plasmor/lcd tv på näsan? Plus större bild?!

Funkar verkligen en projektor, även i den prisklassen, precis som en tv för normalt tv-tittande?
Jag är lite "anti-projektor" men överbevisa mig gärna!

Funkar verkligen en projektor, även i den prisklassen, precis som en tv för normalt tv-tittande?
Jag är lite "anti-projektor" men överbevisa mig gärna!

Nix, det fungerar inte likadant. En projektor kommer du aldrig undan med att du måste ha ett visst avstånd till skärmen för att få den storlek du vill ha. Du kan inte ha fasta föremål melnna lins och skärm heller.... En projektor låter, det kommer du heller aldrig undan. En projektor har inte en brinntid på ca 50 000 timmar som en plasma.
Du måste dra kablar i taket osv till projektorn. Det är ju klart smidigare med en tv på väggen än en projj i taket, även om det är billigare med projj för att få stor bild etc.
Personligen kör jag projektor och tycker det är skitbra till film men till tv vill jag köra plasma istället men kör i dagsläget endast 32" crt.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC