Ytterligare en "tänk före" film

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
klart man blir berörd av filmsnuttarna, men oavsett om jag sett dem eller inte gör inte att jag själv blir säkrare i trafiken. handlar om ens eget tänkande och handlande, och det lär inte några filmsnuttar ändra på. det krävs mer än så.

och nej jag är inte tatuerad ;)

Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Vad jag vet så är det förbjudet att köra om stillastående bussar?

Om inte så är det väl bra att undvika, då det lika gärna kan komma nån ouppmärksam mupp med musik i öronen och gå framför bussen över vägen

Det finns en lag (minns inte exakt hur den var formulerad eller var den finns skriven) men den går ut på att om det finns en buss intill vägkanten som blinkar att den ska ut och köra vidare har den företräde om hastigheten är skyltad som 50 eller lägre och den ska lämna företräde till dig om hastighet är skyltad som mer än 50.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Höll på att klippa en barnvagn vid ett övergångsställe (tvåfilig väg) här om dan...

Anledning: En buss stannar strax före rondellen vid ett övergångställe, trodde att bussen väntar på en lucka i rondellen, jag kollar in i rondellen och ser en bra lucka, gasar på för att komma in i den. Exakt när jag ska in i rondellen kommer brud med barnvagn fram... Gissa om mina däck fick smaka refug:gnissla

Hörde nånstans att bussar ska helst inte släppa fram folk på tvåfiliga vägar men hittar ingen källa på det :va

Edit: Tycker denna är grymt bra gjord

Det är väl stopplikt när ett fordon eller cykeltrafikant stannat vid övergångsställe, oavsett om du ser eller ej.

Det finns en lag (minns inte exakt hur den var formulerad eller var den finns skriven) men den går ut på att om det finns en buss intill vägkanten som blinkar att den ska ut och köra vidare har den företräde om hastigheten är skyltad som 50 eller lägre och den ska lämna företräde till dig om hastighet är skyltad som mer än 50.

Precis så har jag också uppfattat det.
Upp till 50=Buss i passagerarlinjetrafik (dvs inte om den bara transporteras från A till B) har företräde
Över 50="Vanliga" trafikreglerna gäller.

Last edited:

cliftabiff

Edis M
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
cbr 954 -03
Hmm vissa tycker si och andra så... Sprang på en video på youtuben som fick mig att stanna upp och läppja på mitt kaffe,, tror tom hardcore bikers kan få någe utbyte av denna. Inte tjusigt klippt och ingen smörig musik, men som sagt endast för tuffingar utan hjärta. Sök på biker rider in Panvel

vad i helvete hände där???:va det såg ut som en krigszon

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har svart hår på huvet o keps i cutsen. Är jag dum i huvet och borde inte få köra hoj längre?

Filmen är genial, om man nu ska använda det uttrycket vid ett sånt här sammanhang.

Man får en liten obehaglig klump i halsen.

Jag tror mer han åsyftade rakat huvud kanske?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Bra att se såna här filmer ibland. Svårt att inte få en tår i ögat (ja, jag är rakad och har massa tatueringar).

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawa Z1000 -03
Jag är visserligen inte rakad men jag har tatueringar och gillar hårdrock. Klippen är hemska! Tänkte berätta att jag arbetar inom ett vaktbolag på ett sjukhus med många varierade uppgifter. En så inte trevlig uppgift är att köra ner de avlidna i källaren och in i ett kylrum. Det är skillnad när de gamla på mottagningarna kolar vippen mot de trauma som kommer in på akuten, har hämtat 2 st från akuten senaste veckan just från mc olyckor, en 30 år den ena 42. Men just se föräldrarnas frustation och förtvivlan att deras söner ligger där livlösa etsar sig fast kan jag lova, speciellt när man vet vilka det är. Då är det på riktigt och man är inte direkt kaxig efteråt, det kan bli en o annan tår för en annan med när man tänker sig in i situationen. Kör försiktigt, men jag vet hur det kan bli när man sätter sig bakom hojen

//Jonas

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Även om sven666 gick till lite väl hårt angrepp är jag nästan berädd att hålla med honom. Det är inte direkt "news 2010" vi sitter och kollar på.

Det typiskt amerikanska upplägget med tårögd musik, snygga glada personer och barn med tindrande ögon som plötsligt råkar ut för en tragedi är för vanligt för att jag ens ska bry mig nämnvärt. Nu är jag iofs tattuerad snubbe som alltid håller minst 250km/h och käkar MC-knuttar till frukost, men jag är nog inte ensam om att se det som "för mycket" med ett sånt här upplägg.

Nu hade de förvisso verkliga bilder, vilket imponerade en aning. Men annars är det det gamla vanliga. Är det här en nyhet så bör man ställa ifrån sig fordonet och läsa på lite.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...