Ytterligare en racerapport!!

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Ytterligare en racerapport!! SM Knutstorp.

Finns att läsa på http://www.christianstad.se/racing/ ..

Men för alla lata så klistrar jag in den även här. :)

Fredagsträning
Det skulle åkas 2 träningpass på Fredag och jag behövde dem verkligen mer än nån annan kändes det som. Särskilt eftersom jag i första hade stora problem med en bottnande framgaffel som vi förgäves försökt få styvare med annan olja efter Karlskoga-racet. Åkte klart 1:a passet iaf med en hoj som inte alls ville som jag med en bästa tid som löd 1.05.33. Va ju bra det, lite snabbare har jag allt blivit iaf sen sist på Knutstorp.
Gafflarna revs ner och vi fick tag i tjockare gaffelolja. Dessvärre öppnade sig himlen o regnet vräkte ner när det var dags för andra träningspasset. Jag valde att inte åka ut alls då det lovades sol resten av helgen.

Lördag, kval
Lördag morgon och kvaldags, gick ut med rätt nerslitna däck eftersom jag inte visste om gaffeln skulle vara okej och jag inte ville offra en uppsättning om det ändå inte skulle bli gångbara tider. Kvalet gick åt till att konstatera att gaffeln var helt ok och vi justerade väldigt lite bara.
Förvånande nog(iaf för mig) räckte 1.05.060 till 6:e tid. Dock var jag säker på att kunna åka fortare och övertygad om att flera av de andra också skulle göra så.

Till andra kvalet las det på bättre däck, dock ej nya tyvärr men dugliga iaf. Detta var första passet för helgen jag kände att jag hade flyt i körningen och tiderna antydde också så. Fortfarande 6:a men med en tid på 1.04.166.
Alltså 6:e startruta inför morgondagen.

Racedag
Alla på plats inklusive jag själv var väldigt nöjda med min kvaltid och eftersom poletiden var 1.03.243 (Markus Wictorsson) så är jag nu inom sekunden för den åtråvärda poolplatsen.
Jag gjorde en väldigt bra start och kom ut som 5:a och för första gången kände jag på första varvet att fy fasen, det går ju inte så fort detta... Alla gånget hittills har jag haft problem med att få upp fart direkt de första varven men nu kändes det helt annorlunda. Dock gjorde jag ett misstag i sista sväng ut på start och målraken första varvet o tappade 2 gubbar. Tog upp fajten med Benny Ekman och vi skiftade placeringar i stort sett varje varv. Körningen stämde perfekt och jag har aldrig åkt såhär bra i ett race innan. På sjunde varvet vurpade Christer Miinin i hårnålen så jag o Benny låg 5:a och 6:a. Varje varv hade vi bromsduell efter rakan och den vanns tyvärr de flesta gångerna av Benny men jag åkte om honom under varvet igen sen. Så höll vi på till det 12:e varvet då Benny blev lite väl optimistisk och trodde rakan blivit 30 meter längre sen sist. Han slutade i sandfållan men kunde ta sig upp på banan igen längre ner i fältet.
Full av självförtroende så började jag genast jaga pallplatsen som då kändes inom räckhåll. Dock kom jag bara till hårnålen där jag klantigt nog lyckades bromsa omkull mig. Irritationen man känner över att behöva stå bredvid banan för en sån skitgrej är obeskrivbar. Särskilt då man kört sitt bästa lopp någonsin så långt.
Jag hade 5:e platsen och farten börjar komma helt klart. Ska till ett så litet misstag för att kasa omkull men såna saker måste göras för att lära sig och för att kunna ta nästa steg.

Bästa tid i racet?! 1.03.623.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kunglig duell med Benny, vi såg när du bromsade ut honom i bollhavet, synd att du vurpade i hornålen.
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
GSXR1100R skrev:
Kunglig duell med Benny, vi såg när du bromsade ut honom i bollhavet, synd att du vurpade i hornålen.
Jaaa, han fick ju ge sig till slut.. :) Tyvärr fick jag ju också det, dum som man är så var man ju inte nöjd med en 5:e plats utan ville ifatt.. :brinnerup

Är rätt nöjd ändå trots allt som sagt.. Börjar få upp farten lite.. Säger som alla gör såhär när säsongen e slut... "Nästa år, då jäklar!!!" :lol :fyllisar
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
oscar skrev:
:galen Under första säsongen på bana kan ju tilläggas... VEIDEC närdå?
Tjaaa du... Kunde kanske va kul det med... :tungan
Får göra ett tappert försök att jaga pengar till mera däck nästa säsong. Har varit för mycket snålande på det i år. Får inte sålt mina begagnade heller som nu är i väldigt bra skick då jag blivit mer o mer kräsen.

Så, KÖP MINA BANKÖRDA DÄCK!!! :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
PM från Alkis nån gång i vintras:

"Haha, ska nog byta hoj igen låter det som... det e bra att ha nåt att skylla på juh!! Jag har inga mål direkt mer än att va med o känna på det hela lite... Vill ju såklart kvala in så man får va med o åka!!.. "

vidare:

"Har du kört mkt innan eller detta var premiärår?!? Jag känner nästan ingen i RR kretsarna så man famlar lite i blindo!! Som vanligt!!

Jag kommer satsa på full säsong, sålänge allt fungerar och pengarna räcker till så!! Tror inte det blir några problem.. Kommer dock kännas ovanligt att bli "rookie" igen.. Men rätt skönt oxo på ett sätt... Blir ju inte samma press på sig att prestera som jag haft innan på crossen.. "


Ingen press att prestera och bara vara med och känna på det hela lite?? :3freak Jojo, det gick ju hyffsat ;)

Grattis till framgångarna för bövlen!
 

Miasen

Skrapar nu båda knäna!! =)
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen just nu tyvärr...
Jag tycker mest att du va klantig som kraschade i hårnålen!! :7peta

Men annars har det ju gått bra!
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Don Quixote skrev:
PM från Alkis nån gång i vintras:

"Haha, ska nog byta hoj igen låter det som... det e bra att ha nåt att skylla på juh!! Jag har inga mål direkt mer än att va med o känna på det hela lite... Vill ju såklart kvala in så man får va med o åka!!.. "

vidare:

"Har du kört mkt innan eller detta var premiärår?!? Jag känner nästan ingen i RR kretsarna så man famlar lite i blindo!! Som vanligt!!

Jag kommer satsa på full säsong, sålänge allt fungerar och pengarna räcker till så!! Tror inte det blir några problem.. Kommer dock kännas ovanligt att bli "rookie" igen.. Men rätt skönt oxo på ett sätt... Blir ju inte samma press på sig att prestera som jag haft innan på crossen.. "


Ingen press att prestera och bara vara med och känna på det hela lite?? :3freak Jojo, det gick ju hyffsat ;)

Grattis till framgångarna för bövlen!
Hahaaaa, faen va gott PM du skrapat fram!! :D :tummenupp

Men det har varit ett läroår utan några direkta mål precis som det skulle vara. Till nästa år höjs målsättningarna en smula om jag får ihop de pengar som behövs för där gjorde jag en stoooor miss till i år.. Faaaaen va detta kostar pengar alltså!! :4skrika :brinnerup

Tusan tack till alla dem som hjälpt till med tips o andra grejer under året!! :tummenupp
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Alakhai´s Tös skrev:
Men jag har iaf bara kraschat en gång... :huvet

Där kan ju inte ens jag komma o säga något..... har ju både highsideat & lowsideat & bromsat mig av banan i år...... :va
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har bara sett dig på Gelleråsen, Robban, men du kör väldigt snyggt och smart. Det ser väldigt odramatiskt ut, trots att det går ordentligt fort.

Fast du fuskar givetvis, så där fort kan man inte åka första året. :gnissla
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
valmers skrev:
Jag har bara sett dig på Gelleråsen, Robban, men du kör väldigt snyggt och smart. Det ser väldigt odramatiskt ut, trots att det går ordentligt fort.

Fast du fuskar givetvis, så där fort kan man inte åka första året. :gnissla
:) Tackar så mycket.. Kul att höra!! Verkligen..
Ska ju upp till Åsen en sväng till i år på SO, ses vi då kanske?!.
Bara att kika förbi!! :tummenupp
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Oj, oj! Ja, det börjar verkligen bli dags för en beundrarintervju att komma upp på rr.se nu. Synd att jag har ett vanligt jobb också...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top