ytterligare en oljefråga

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
den jag köpte min KTM av sa att jag absolut skulle byta olja innan jag startade den på våren om hojen hade stådd still under vintern, nån som vet nåt om detta då ```?? eller ska man starta så oljan blir varm men då kan du ju och andra sidan inte vara sån panik ?

Byt olja INNAN du ställer undan den låter väl bättre :tummenupp

hymac skrev:
den jag köpte min KTM av sa att jag absolut skulle byta olja innan jag startade den på våren om hojen hade stådd still under vintern, nån som vet nåt om detta då ```?? eller ska man starta så oljan blir varm men då kan du ju och andra sidan inte vara sån panik ?

Var väl nån som brottas med maniska oljebyten totalt i onödan.. :huvet :näsblod

Så länge inte oljan är "slut" när du ställer undan på den hösten så finns det ingen anledning att byta. Det svåra är att veta OM den är slut...
Däremot, om man ideligen startar hojen för att "motionera" den (som vissa av någon outgrundlig anledning gör) så pumpar man in ny, frisk luft i oljan så att den oxiderar i onödan. Då bör man kanske överväga ett byte.

Är väl ganska bra om man byter innan man ställer in den för vintern. Använd olja innehåller ju en massa "skit" som kan ligga och fräta på motordelarna, speciellt om den bara står. Jag gjorde allt enligt boken när jag "nattade" min, känns bäst så.

Finns väl ingen anledning att ha olja stående i sumpen
så länge inte motorn ska snurra. Oljefilmen i motorn är
samma ändå.
Töm sumpen vid avställning, häll i ny olja vid påställning
är mitt råd.

Stå still? När det finns dubb? Oljebyteshysteri igen...slappna av...Hur långt går en bil på sämre olja? 1500mil. Fick föresten reklam från OKQ8 om att deras olja inte alls var dålig!

hymac skrev:

farmerlip skrev:
Stå still? När det finns dubb? Oljebyteshysteri igen...slappna av...Hur långt går en bil på sämre olja? 1500mil. Fick föresten reklam från OKQ8 om att deras olja inte alls var dålig!

Apropå oljekvalitet....
Nån som läste insändaren i senaste Bike om oljor?
Det var en kille som sa sig vara utbildad i området osv bla bla bla
men hursomhelst så sa han att Biltema ska komma med en
"värstingolja" (?!) och de köper tydligen sina oljor av Statoil.
Frågan är hur bra deras Racingway egentligen är, har hört både ris och ros
om den, men jag känner spontant att även OM det nu är så att de flesta
oljor är ändamålsenliga och det säkert skulle funka lika bra så vette f-n om
det inte känns tryggt och säkert att i alla fall gå och köpa dyra märkesoljor
och hälla i hojen. Bara för att.
Better safe, than sorry. Right?

Hondacrf450sm skrev:
Apropå oljekvalitet....
Nån som läste insändaren i senaste Bike om oljor?
Det var en kille som sa sig vara utbildad i området osv bla bla bla
men hursomhelst så sa han att Biltema ska komma med en
"värstingolja" (?!) och de köper tydligen sina oljor av Statoil.
Frågan är hur bra deras Racingway egentligen är, har hört både ris och ros
om den, men jag känner spontant att även OM det nu är så att de flesta
oljor är ändamålsenliga och det säkert skulle funka lika bra så vette f-n om
det inte känns tryggt och säkert att i alla fall gå och köpa dyra märkesoljor
och hälla i hojen. Bara för att.
Better safe, than sorry. Right?

Så länge kvalitetsbeteckningen finns på flaskan måste kraven uppfyllas.
Själv bojkottar jag skitföretaget.

Tror inte han som skrev i Bike var särskilt välutbildad på området. Då hade han förmodligen känt till vad tribologi verkligen betyder... Han hade dock helt rätt i att Statoil kränger olja till Biltema, men det är INTE samma olja. För att få ner priset plockar man helt enkelt bort lite extrautrustning...

Triboman skrev:
Tror inte han som skrev i Bike var särskilt välutbildad på området. Då hade han förmodligen känt till vad tribologi verkligen betyder... Han hade dock helt rätt i att Statoil kränger olja till Biltema, men det är INTE samma olja. För att få ner priset plockar man helt enkelt bort lite extrautrustning...

Misstänkte det. Det finns alltid en hake.

farmerlip skrev:

Har det vart snack om att OKQ8 olja var dålig eller (inte för att jag tror det)? Har själv kört med deras dyraste i 400mil och är nöjd, har du en länk där det diskuteras?

Basse skrev:
Har det vart snack om att OKQ8 olja var dålig eller (inte för att jag tror det)? Har själv kört med deras dyraste i 400mil och är nöjd, har du en länk där det diskuteras?

Vad betyder nöjd?
.. att motor inte skurit? :huvet

gthyni skrev:
Vad betyder nöjd?
.. att motor inte skurit? :huvet
Nej ;-) Mer att kopplingen inte "hugger" etc. Men jag förstår hur du menar, ska nog mycket till att man blir missnöjd med en märkt och godkänd olja. Mest nöjd är jag väl över specialpriset jag får den till.

Jag tror inte heller att den är dålig, men reklamen var skriven som ett försvar från OKQ8. De ville ta död på rykten!
Basse skrev:

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!