Ytterligare en; Hojbyte, humm om vilken som passar min längd bäst?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Tja!

Har använt sökfunktionen litegrann men har ju hänt en del på marknaden sedan 2008 så jag drar ihop en ny tråd ändå.

Det har blivit dags för uppbyte och är inställd på en sporthoj i 600-klassen. Har kikat mest på daytona 675 och CBR600 och kanske även GSXR600 eftersom jag tycker de är snyggast. Provat en Daytona lite snabbt, men min fråga gäller vid längre turer. Vilken är i er erfarenhet bäst om man är runt 186 lång.

Lite partiska och subjektiva åsikter och upplevelser från ägare av hojarna uppskattas så klart också!

Edit: Jag kommer primärt vara ute och "kul-köra" men ska självklart försöka masa mig ut på bana också. Dock inte i någon större utsträckning.

Last edited:
Jag upplevde Daytonan som jäääävligt liten, jag är 189 lång, dock körde jag den bara i 25-30min på blandade vägar, men den var riktigt liten för mig. Fick den där typiska känslan "lutar jag mig mer tar armbågen i knät", vilket och så skede. Med av de hojar du sagt är den ju snyggast enligt mig :) Gixxern har jag kört och kände att den var något luftigare men motor mässigt lika rolig som 675'an. CBR 600 har jag inte testat tyvärr :/ Men vilka årsmodeller är det du är ute efter, daytonan var en 10a gixxern en 09a. Annars är R6 en trevlig hoj men då är det kanske lite mer bankörning i fokus? rätta mig om jag har fel! :tummenupp

Du får inte glömma Kawasaki ZX6 ;) men du måste provsitta den för att få en uppfatning, den va liten tyckte jag o jag är bara 170, fast det va en 2012 jag satt på, vet inte om föregående modeler är större.

Tack för snabbt svar!
Mycket möjligt att du har rätt, tycker dock att R6an är 1) för ful 2) för vanlig. :gnissla

Jag är ganska öppen för årsmodeller, har kollat ifrån 06 och uppåt. Har dock en budget på runt 80K men betalar självklart gärna mindre. Gsxr 750n och 600n är väl ungefär samma size på? Om du skulle sälja in gixxern till mig, på vilka punkter skulle du trycka?

Problemet är för oss lite längre, är att i princip alla 600cc hojar med kåpor blir "små" i storleken. Armbåge mot knä-problemet är tyvärr ofta närvarande. Dock av de du nämner så har jag inte kört Gixxern, men ryktet säger att den är större än CBR600RR (som är byggd för Mini-Me:s)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!