ytterligare en fråga om styrpinne i nedre gaffelkronan

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
det är så att jag skulle flytta över min styrpinne från en yamaha fzx till en R1 nedre gaffelkrona. när jag pressat ut pinnarna. upptäckte jag att min fzx styrpinne. är på håret mindre än r1-ans. så att den glappar litet i r1-ans gaffelkrona. (obs då utan lås-knastret i satt) och den lätt glider ut o in i kronan. den kommer att sitta på plats med knastret. men att den glappar är nog inte bra. för den skall väl sitta tight.
vad tror ni?
finns det något att göra åt saken?
eller blir det att införskaffa nya kronor bara :confused:

Pinnarna brukar bara kosta någon hundring eller två per sida. Så det är nog billigare med pinnar än med klämorna som kan vara skitdyra.

hm, jag måste nog ändå skaffa en ny övre krona framöver (streetfighter). men det hade vart gött att kunnat slippa att köpa nedre också. då det blir en del slantar som du säger

om det är någon som har något tips. är jag fortfarande intresserad

eller om man bara smäller i två lås-knaster bara.(en cm högre upp) då borde den bli centrerad o gå att börja med, sen skaffa ny när man har lite mer cash:va

vad tror ni?

apropå bilden är fransarna på en styrpinnen-fzx-ens , en gammal svetsfog bara. som skall bort

Bifogat

• CIMG0829l.jpg
    CIMG0829l.jpg
    45.5 KB · Visningar: 85
Last edited:
jag vet en snubbe som kört hållbart med auto marine jb weld som trycktes dit (som kemisk metall fast anningen bättre)
rekomenderar de dock inte.
är din pinne i alu eller bättre i stål så kan man lägga på ett lager svets runtom som man sen svarvar ner till rätt storlek..
kan du lägga svetsen själv o sen slipa lite så kostar de kanske en 500ing o få de svarvat.

på övre kronan om du ska använda orginal måste det svarvas en hylsa.

Last edited:
det låter bra. känns bara skönt att inte fastna i projektet,här. tar gärna det framöver. det låter bra med jb weld.
svetsa lät också som en bra ide.
får fundera på hur jag gör.
apropå övre kronan så skall jag skaffa en ny. r1-ans övre krona är så tunn. att det inte känns säkert att bara borra i två styrhållare,i då jag inte skall köra med clip-ons

bättre att svarva en bussning med 2-3/10 mindre passning i hål och 1/10 i övermått ytter.kyl pinnen i frysen och värm bussningen med varmluftspistol.på med lagerlåsning på pinnen och sätt ihop de.fixera de tills naturen gjort sitt,för att snabba på det så värm pinnen i mitten men inte så låsningen börjar koka.efter detta kyler du ner pinnen med bussning och värmer kronan,banka ihop.
då har du alla lagerbanor intakta och möjligt att byta pinne och dela grejorna igen.
kemisk metall är ju inte allt för bright,kul med ocentrerade styrhalvor.
spruta metall förutsätter uppvärmning med härdnings/materialförändring som resultat.
tid att svarva en bussning:15 minuter med att leta lite material så en 250 kr vitt på firma och en hundring i material.aluminium,inte stål vill du ha.

:) det är ju inga stora pengar, kanske blir det bästa. då jag ändå måste göra det igen till våren.
största mardrömmen utav allt som kan gå sönder på en mc. är väl ifall. gaffeln lossnar i farten.

tack för hjälp

bättre att svarva en bussning med 2-3/10 mindre passning i hål och 1/10 i övermått ytter.kyl pinnen i frysen och värm bussningen med varmluftspistol.på med lagerlåsning på pinnen och sätt ihop de.fixera de tills naturen gjort sitt,för att snabba på det så värm pinnen i mitten men inte så låsningen börjar koka.efter detta kyler du ner pinnen med bussning och värmer kronan,banka ihop.
då har du alla lagerbanor intakta och möjligt att byta pinne och dela grejorna igen.
kemisk metall är ju inte allt för bright,kul med ocentrerade styrhalvor.
spruta metall förutsätter uppvärmning med härdnings/materialförändring som resultat.
tid att svarva en bussning:15 minuter med att leta lite material så en 250 kr vitt på firma och en hundring i material.aluminium,inte stål vill du ha.

blir en jäkla fin bussning då om de är så hårfint.
den som vart "jb-weldad" handlade de om en halv mm, antar de är nå likn..
är måttet ett par mm så är de ju inga problem.

blir en jäkla fin bussning då om de är så hårfint.
den som vart "jb-weldad" handlade de om en halv mm, antar de är nå likn..
är måttet ett par mm så är de ju inga problem.

ögonmåttat till cirka en halv mm. jag sitter fortfarande o funderar på hur jag skall göra. om jag inte svarvar en ny pinne bara. vi får se. jag skall lägga upp en liten bygg tråd i dagarna, få vi se resultatet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back