Ja då vad de gjort...premiärracet är över och jag blickar bakåt...helgen var en salig blandning av
och
, men betyget är ändå ett stort
!
Så jäkla kul alltså! Kommer att göra mitt yttersta för att köra en hel säsong nästa år...blir till att leva på vatten och luft!
Till rapporten då...
Kom med farsan klockan 8 på fredagsmorgonen till första träningspasset, grymt mycket folk och fordon i depån, mer än jag trodde! Skoj!
Första passet gick inte så bra, då hojen gick skit i mellanregistret, tvekade och drog inte alls, vilket fick mig att tappa koncentrationen helt.
Kände dock igen felet, då samma problem inträffade när Ebos skulle bänka den med effektpiporna i vintras...Ebbe slet håret och förstod inte alls varför den gick så kass, men till slut provade han att koppla loss två kontakter till en mackapär som kallas för "kompensator" enligt manualen, som sitter under luftburken. Har något att göra med lufttillförseln, men har inte klurat ut exakt vad den gör...hursomhelst så fungerar den iaf. inte som den skall och vi kopplade ur den, och mycket riktigt så gick hojen som den skulle till andra träningen.
Kom ner på 1.13.4 som bäst, och kände mig rätt nöjd då jag körde 1.17 på förra passet...
På lördagen var jag grymt laddad och det kändes bra på första passet, en bästa tid på 1.12.5 enligt laptimern...men då hände det...
Upp över krönet innan hårnålen så lyfte framhjulet lite mer än det brukade och jag hade fortfarande lite nerlägg, vilket resulterade i att framhjulet var snett när jag landade och det började vobbla och ha sig! Jag tyckte inte det kändes så farligt och började bromsa in inför hårnålen då hojen helt plötsligt ställde sig på framhjulet och slängde av mig med en snygg volt över styret och ner på ryggen/axeln där jag gled vidare ut i gräset...min första officiella highsider!
Men jag klarade mig dock bra, lite ont i vänster hand och höger stortå, men no biggie...hojen klarade sig också hyfsat, kopplingsgreppet gick av så jag gick runt hela förmiddagen och försökte köpa mig ett nytt!
Lyckades till slut hitta ett (TUSAN TACK!), och installerade det på hojen tillsammans med ett kopplingshandtag från aprilia...funka fin fint!
Det kändes skönt att kunna komma ut till pass 2, bra att få komma ut på banan så snabbt efter min första crash...blev dock ingen förbättring av min tid, men hojen fungerade som den skulle!
Kvaltiden blev 1.12.454 vilket räckte till en 16: plats (av 20), inte sist, WOOHOO!!
På warmupen på fredagen pressade jag inte för mycket, tog det ganska så lugnt för att inte riskera nåt...kunde iaf. köra runt på 1.13 tider utan att pressa något speciellt, vilket kändes bra...
Och så kom racet...kändes lite nervöst på när vi gled ut till lineupen, men när de röda lamporna tändes försvann allt!
DÄR släcktes lamporna och jag kom iväg riktigt bra! Tog cirkus 3 placeringar i starten och kom igen första böjen bra, gott mos!
Blev omkörd i hårnålen, så jag hängde på den hojen. När vi kom ner i liton så hade jag ett par meter fram till honom, men så blev jag överraskad när jag helt plötsligt tog in flera meter på honom mitt i kurvan, SNABBT!
Vet inte varför det var sån fartskillnad, men jag höll iaf. på att ramma honom bakifrån och jag hade fullt nerlägg, men jag gjorde mitt bästa för att bromsa och byta spår, men till slut blev jag tvungen till att resa upp hojen och köra ut över kurbsen och ut i gräset!
Kurbsen känns mycket större när man kör ÖVER dem...
Ute på gräset hände det oundvikliga, jag la hojen och jag var ute...
Inte ens ett varv blev det...
Jaja, sån är racing, men fy fan var förbannad och besviken jag var på mig själv! Ville bara dö...
Men om man ser det på den ljusa sidan så klarade sig hojen helt utan skador (förrutom min nya lack som fick sig ytterliggare en törn!), och jag kom undan med en stukad tumme...
Hursomhelst har det varit en grymt lärorik helg, och jag ser fram emot nästa!
Här följer lite bilder från helgen! Canoly är gud!
Innan första kvalet
In action i startkurvan
Vänstern innan hårnålen
Kvalpass #2
Kom med på en bild trots vurpan iaf!



Så jäkla kul alltså! Kommer att göra mitt yttersta för att köra en hel säsong nästa år...blir till att leva på vatten och luft!
Till rapporten då...
Kom med farsan klockan 8 på fredagsmorgonen till första träningspasset, grymt mycket folk och fordon i depån, mer än jag trodde! Skoj!
Första passet gick inte så bra, då hojen gick skit i mellanregistret, tvekade och drog inte alls, vilket fick mig att tappa koncentrationen helt.
Kände dock igen felet, då samma problem inträffade när Ebos skulle bänka den med effektpiporna i vintras...Ebbe slet håret och förstod inte alls varför den gick så kass, men till slut provade han att koppla loss två kontakter till en mackapär som kallas för "kompensator" enligt manualen, som sitter under luftburken. Har något att göra med lufttillförseln, men har inte klurat ut exakt vad den gör...hursomhelst så fungerar den iaf. inte som den skall och vi kopplade ur den, och mycket riktigt så gick hojen som den skulle till andra träningen.
Kom ner på 1.13.4 som bäst, och kände mig rätt nöjd då jag körde 1.17 på förra passet...
På lördagen var jag grymt laddad och det kändes bra på första passet, en bästa tid på 1.12.5 enligt laptimern...men då hände det...
Upp över krönet innan hårnålen så lyfte framhjulet lite mer än det brukade och jag hade fortfarande lite nerlägg, vilket resulterade i att framhjulet var snett när jag landade och det började vobbla och ha sig! Jag tyckte inte det kändes så farligt och började bromsa in inför hårnålen då hojen helt plötsligt ställde sig på framhjulet och slängde av mig med en snygg volt över styret och ner på ryggen/axeln där jag gled vidare ut i gräset...min första officiella highsider!

Men jag klarade mig dock bra, lite ont i vänster hand och höger stortå, men no biggie...hojen klarade sig också hyfsat, kopplingsgreppet gick av så jag gick runt hela förmiddagen och försökte köpa mig ett nytt!
Lyckades till slut hitta ett (TUSAN TACK!), och installerade det på hojen tillsammans med ett kopplingshandtag från aprilia...funka fin fint!
Det kändes skönt att kunna komma ut till pass 2, bra att få komma ut på banan så snabbt efter min första crash...blev dock ingen förbättring av min tid, men hojen fungerade som den skulle!
Kvaltiden blev 1.12.454 vilket räckte till en 16: plats (av 20), inte sist, WOOHOO!!

På warmupen på fredagen pressade jag inte för mycket, tog det ganska så lugnt för att inte riskera nåt...kunde iaf. köra runt på 1.13 tider utan att pressa något speciellt, vilket kändes bra...
Och så kom racet...kändes lite nervöst på när vi gled ut till lineupen, men när de röda lamporna tändes försvann allt!
DÄR släcktes lamporna och jag kom iväg riktigt bra! Tog cirkus 3 placeringar i starten och kom igen första böjen bra, gott mos!
Blev omkörd i hårnålen, så jag hängde på den hojen. När vi kom ner i liton så hade jag ett par meter fram till honom, men så blev jag överraskad när jag helt plötsligt tog in flera meter på honom mitt i kurvan, SNABBT!
Vet inte varför det var sån fartskillnad, men jag höll iaf. på att ramma honom bakifrån och jag hade fullt nerlägg, men jag gjorde mitt bästa för att bromsa och byta spår, men till slut blev jag tvungen till att resa upp hojen och köra ut över kurbsen och ut i gräset!
Kurbsen känns mycket större när man kör ÖVER dem...

Ute på gräset hände det oundvikliga, jag la hojen och jag var ute...

Inte ens ett varv blev det...

Jaja, sån är racing, men fy fan var förbannad och besviken jag var på mig själv! Ville bara dö...

Men om man ser det på den ljusa sidan så klarade sig hojen helt utan skador (förrutom min nya lack som fick sig ytterliggare en törn!), och jag kom undan med en stukad tumme...
Hursomhelst har det varit en grymt lärorik helg, och jag ser fram emot nästa!
Här följer lite bilder från helgen! Canoly är gud!
Innan första kvalet

In action i startkurvan

Vänstern innan hårnålen

Kvalpass #2

Kom med på en bild trots vurpan iaf!

