Ytskiktet!!!

Håller just nu på och slipar på ventilkåpor till en Harley D, dom är repiga och poriga som f..n började med 40 korn på slipmaskin. Skulle jag köra med 500 hade jag nog haft och göra ett tag. (På höger sida slipat och vänster oslipat)
Man måste helt enkelt ha lite grövre grejer ibland! :tummenupp

Bifogat

• Image1.jpg
    Image1.jpg
    94.2 KB · Visningar: 99
Fransson skrev:
Håller just nu på och slipar på ventilkåpor till en Harley D, dom är repiga och poriga som f..n började med 40 korn på slipmaskin. Skulle jag köra med 500 hade jag nog haft och göra ett tag. (På höger sida slipat och vänster oslipat)

Håller med dig :tummenupp

Ibland kan man få börja med riktigt grovt papper.
På slutet kör jag beroende på hur det ser ut med 2000 papper.Sen lite autosol

Det du har på ramen är eloxerat/anidiserat. Du måste doppa det i bad för att få bort det, då måste du plocka ner hojen i delar för att endast få i ramen i badet. Eloxera ramen i nån färg rekommenderas absolut inte då du kan få fruktansvärda missfärgningar då aluminiumen är blandad med andra metaller, så eloxera inte för guds skull.

Vart bor du??? Bor du i gbg så vet jag firman för dig.

//R

Ravetrancer skrev:
Det du har på ramen är eloxerat/anidiserat. Du måste doppa det i bad för att få bort det, då måste du plocka ner hojen i delar för att endast få i ramen i badet. Eloxera ramen i nån färg rekommenderas absolut inte då du kan få fruktansvärda missfärgningar då aluminiumen är blandad med andra metaller, så eloxera inte för guds skull.

Vart bor du??? Bor du i gbg så vet jag firman för dig.

//R

I Stockholm tyvärr...

Hojen är annars ändå nerplockad i småbitar.

Ericsson skrev:
Ugnsrengöring tar tydligen bort anodiseringen. Sök på http://www.gixxer.com

http://www.floribamariders.com/polish.htm

Jag vet inte ett skit om det här

Bra! Fan det där måste jag prova!

Edit:
Har provat nu, det FUNKADE fan med Mr Muscle ugnsrengöring. Dock tar det en jävla tid och luktar helvete. Fräter på fingrar och andningsorganen gör det också.
Har ont i bollen och är allmänt flummig nu.

Imorrn lämnar jag in ramen på av-eloxering,,,

Last edited:
Fransson skrev:

Okey, ska du få ordning på en HD, men ska du polera en ram på en japansk sporthoj kan jag inte tänka mig att ytan är så ojämn, porig och grov så att du behöver använda grövre än 500 papper. Om hojen inte är misshandlad eller gått Kåsan, så e juh ramen som en babyrumpa! Och ska men sabba fritiden, kan man juh göra det rejält :D

Z Fredde skrev:
Okey, ska du få ordning på en HD, men ska du polera en ram på en japansk sporthoj kan jag inte tänka mig att ytan är så ojämn, porig och grov så att du behöver använda grövre än 500 papper.

Var din ram anodiserad?

Z Fredde skrev:
Okey, ska du få ordning på en HD, men ska du polera en ram på en japansk sporthoj kan jag inte tänka mig att ytan är så ojämn, porig och grov så att du behöver använda grövre än 500 papper. Om hojen inte är misshandlad eller gått Kåsan, så e juh ramen som en babyrumpa! Och ska men sabba fritiden, kan man juh göra det rejält :D

Då har du aldrig sett styrhuvudet på en Suzuki GSX-R 750 90,det är mer som en pensionärsrumpa! :D

Fransson skrev:
Då har du aldrig sett styrhuvudet på en Suzuki GSX-R 750 90,det är mer som en pensionärsrumpa! :D

Joo, men jag menade ramen förövrigt.
Har fått för mig att bilprovningen (hmm, mc) kan få skumma tankar om man poppnitar om chassieplåten och har polerat där. Jag ville inte göra det, beror iofs på att jag inte villa ha mer ingående kontroll på min motor. :rolleyes:

Z Fredde skrev:
Jäpp, har fått för mig att nästan alla är det. Men, det är i min värld :va

Ok, fan,,, då hajjar jag att du slipade i 250 timmar alltså...
Varför av-eloxerade du den inte innan poleringen?

Fan va enkelt alla får det att låta :)

Undrar hur era poleringar ser ut isf, nån som har lite bilder att visa. Kan ju direkt säga att 500papper räcker inte ens fjärtvägs. Jag slutade på 10 000 papper.......och ändå är jag inte nöjd. :)

Ravetrancer skrev:
Fan va enkelt alla får det att låta :)

Undrar hur era poleringar ser ut isf, nån som har lite bilder att visa. Kan ju direkt säga att 500papper räcker inte ens fjärtvägs. Jag slutade på 10 000 papper.......och ändå är jag inte nöjd. :)

Svårt är det juh inte, däremot är det tid det handlar om. En hel del, det har däremot folk svårt att fatta. Sen har alla sina mål, det är väl upp till var o en? Sen skrev jag att jag började med 500 papper, inte slutade med det. Förövrigt så har jag ALDRIG använt autosol i poleringssammanhang. Det repar fruktansvärt mycket.

Det finns nog lika många sätt att polera som antal personer som polerar. Det gäller nog att hitta det sätt som man själv tycker ger resultat så att man blir nöjd. För är poleringen dålig, så slår det tillbaka den dag man ska sälja. Vem vill köpa en flammig o repig hoj?? Eller vad säger du Rejvis?

Vad använder du istället för autosol?
Sitt inte inne med knepen nu :)

Om du ska avanodisera din ram i Stockholm så rekomenderar jag en firma som fins i Upplands Väsby.

Glömt vad dom heter men dom ligger på baksidan av Öhlins kåken!
Dom gör alla jobb åt Öhlins..
Har avanodisera min ram där och sedan Anodiserat den igen efter lite ombyggnader!
Som Ravetrancer sa så blir det lite olika färger eftersom det är olika legeringar i ramen som svetsar och så...

Åk dit och lämna in den..Tar ett par dagar innan dom hunnit med den och kostar kanske en 500 hundring!

Lycka till...

Z Fredde skrev:
Joo, men jag menade ramen förövrigt.
Har fått för mig att bilprovningen (hmm, mc) kan få skumma tankar om man poppnitar om chassieplåten och har polerat där. Jag ville inte göra det, beror iofs på att jag inte villa ha mer ingående kontroll på min motor. :rolleyes:
så går det när man inte läser det som står, får skylla på att jag var för trött.

Tysken skrev:
Ok, fan,,, då hajjar jag att du slipade i 250 timmar alltså...
Varför av-eloxerade du den inte innan poleringen?
jag slipade ca 500 tommar på min ram sving o fälgar......inte kul, men när man väl börjat så vet man att det inte finns nån återvändo....:)

Back