"ytbehandlingsfirma" i sthlm? samt lackerare

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
hejsan
har planer på att EDIT:högglanspolera ram, sving, fälgar och eventuellt några andra små detaljer på mitt fighterprojekt.
läste tråden "polering för dummies" och när det gäller mig så är jag ganska lost så, skulle vara snällt om någon hade lust att rekomendera en firma där man kan lämna in fälgarna, sving o ram på det där badet.
Den får mer än gärna ligga i sthlm.

tänkte kolla priser osv...

sen tänkte jag kolla om det finns några lackerare här som man skulle kunna diskutera lite lackjobb med, blir dock senare under vintern saker ska lackeras.
men som sagt bra att ha koll på bitarna

hoppas någon där ute vet :rolleyes:

Last edited:
det är PISS DYRT att croma.. läste nån stanns att två fäljar till en bil skulle gå på 10k.. eller om det var en hoj :confused: ..aja men kolla upp det. lär ju bli fett om det blir som du tänkt!

spectre skrev:
det är PISS DYRT att croma.. läste nån stanns att två fäljar till en bil skulle gå på 10k.. eller om det var en hoj :confused: ..aja men kolla upp det. lär ju bli fett om det blir som du tänkt!

alltså jag menar badet som rejvis skriver om i tråden, får att få bort den gammla ytebehandlingen :confused:

inte krom lackera utan puttsa upp alu:et till den fina kromglansen.

shoik skrev:
alltså jag menar badet som rejvis skriver om i tråden, får att få bort den gammla ytebehandlingen :confused:

inte krom lackera utan puttsa upp alu:et till den fina kromglansen.
du vill högglanspolera:)

Är du säker att din ranm är eloxerad och inte lackad????

shoik skrev:
MER HÖGGLANS ÅT FOLKET :banana :Rockbanan

hm.. den kan faktiskt vara kromlackerad :va

vad gäller då om den är lackerad?
är det "bums" på det också?

tack föra att du ställde frågan :Bugar
Gör så här vännen, fråga apriliaåterförsäljare så du vet säkert om den e eloxerad eller lackad, hör av dig igen sen, ok?

Ravetrancer skrev:
Gör så här vännen, fråga apriliaåterförsäljare så du vet säkert om den e eloxerad eller lackad, hör av dig igen sen, ok?

Fråga en återförsäljare och få reda på ngt SÄKERT!! Hoho din skämtare där.

Chronic skrev:
Fråga en återförsäljare och få reda på ngt SÄKERT!! Hoho din skämtare där.
e det så illa med återförsäljare för iatlinhojar, jajaja dom blåser ju alla hehehe:)

det är aluminiumram på den ja.. den är inte lackerad.

Om du putsar med autosol på en helt ren yta på ramen så blir autosolen helt svart och det är ett bra tecken på att det är aluminium...

Nu har jag kollat med en polare som är bra på metall och han sa att ramen och svingen inte skulle vara "krom" lackerade, vilket lämmnar mig åt är den då anadoriserad (stavning?)
ska ringa en aprilia handlare i morgon och kolla, har kollat med starol och dom visste inte, men han sa att ett sådant bad kunde förstöra själva ramen m.m.

okm den inte är anadoriserad är det bara att gå på och börja slipa va?

shoik skrev:
Nu har jag kollat med en polare som är bra på metall och han sa att ramen och svingen inte skulle vara "krom" lackerade, vilket lämmnar mig åt är den då anadoriserad (stavning?)
ska ringa en aprilia handlare i morgon och kolla, har kollat med starol och dom visste inte, men han sa att ett sådant bad kunde förstöra själva ramen m.m.

okm den inte är anadoriserad är det bara att gå på och börja slipa va?
om den inte är anodiserad så e det bara o slipa, men jag tror den är det. För om man struntar i att anodisera den så kommer aluminiumet att börja ärga ganska fort, det blir då vita fläckar .....

Vet en som trodde hon hade aluram på sin tzr, hon slipade o nu e den rostig där istället o måste lackas om

Ravetrancer skrev:
om den inte är anodiserad så e det bara o slipa, men jag tror den är det. För om man struntar i att anodisera den så kommer aluminiumet att börja ärga ganska fort, det blir då vita fläckar .....

Vet en som trodde hon hade aluram på sin tzr, hon slipade o nu e den rostig där istället o måste lackas om

tror också att den är anodiserad, men vart kan man hitta någon som "badar" den? vanliga lackeringsfirmor?
ska testa att bara ta ett sandpapper och dra lite får kolla vad som händer :va Ska även ringa någon annan aprilia handlare och kolla ikväll, hoppas dom vet den här gången.

nix, gissar på att den är anodiserad, avamc vet ingenting, och dom vet inte heller vart man kan köpa längre gasvajer och kopplingsvajer...

alltså NADA.. :kocko

Last edited:
Ta mig fan, tog en bit 280 sandpapper och testade bara att puttsa lite, det verkar inte vara någon behandling på den då det i så fall gick direkt igenom utan problem, vart dock ingen vidare glans. hm... den kommer väll först då man slipat ruggit ordentligt, eller?

bifogar en bild på hur bara några snabba drag blev...

så rejvis elelr någon annan, vad tror du/ni, bara att börja slipa?

Bifogat

• test anodisering.jpg
    test anodisering.jpg
    12.4 KB · Visningar: 151
shoik skrev:
Ta mig fan, tog en bit 280 sandpapper och testade bara att puttsa lite, det verkar inte vara någon behandling på den då det i så fall gick direkt igenom utan problem, vart dock ingen vidare glans. hm... den kommer väll först då man slipat ruggit ordentligt, eller?

bifogar en bild på hur bara några snabba drag blev...

så rejvis elelr någon annan, vad tror du/ni, bara att börja slipa?
för svårt att se, vart på mc:n e bilden tagen???

Oops skrev:
Om det är alu så är den anodiserad.
(Svårt att se på bilden men tycker inte det ser ut som alu)
ser ut som stål.....håller på att kolla upp detta nu.
Hade det varit icke anodiserad alu så hade ra´men vart riktigt ful av oxidering

Det där ser INTE ut att vara alu.
Men polerar du det där på rätt sätt så blir det fint ändå och nästan helt utan microrepor.
Men efter första tvätten får du tråkiga vattenfläckar så du har ett konstant uderhåll framför dig, men det är det värt.

Chirre skrev:
Det där ser INTE ut att vara alu.
Men polerar du det där på rätt sätt så blir det fint ändå och nästan helt utan microrepor.
Men efter första tvätten får du tråkiga vattenfläckar så du har ett konstant uderhåll framför dig, men det är det värt.
satt o fundera om han kunde el-polerat den, va tror du Chirre?

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats