Yrkes-soldat??

Status
Ej öppen för fler svar.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Fick precis ett samtal från Försvarsmaktens rekrytering, dom erbjöd mig tjänsten som Skyttesoldat i Internationella Amfibiestyrkan som jag sökt...

Tackar jag ja så kommer jag bli anställd av försvarsmakten med start v.9 nu i år tom v.27, då kommer jag bo/jobba i Vaxholm, mest repetiton men även ny utbildning, efter v.27 kommer jag att ha 18-månaders beredskap dvs om det händer något så får man inom ca 1 vecka inställa sig och åka utomlands.
Under utbildningstiden (4mån) kommer jag att ha gratis boende där (logement) och fri mat, fri träning, fria hemresor och ca 21.000 i månadslön, under beredskapstiden får man 25.000 för 12 månader...

Trivdes kanon i lumpen och känner att detta hade varit en spännande utmaning, samtidigt så ställer det ju till det en del här hemma med jobb osv.
Hade jag haft fru/sambo hade jag aldrig hoppat på men nu har jag inga andra "strings" förutom just jobben.
Arbetsgivaren har inte rätt att neka mig tjänstledigt eller ge mig sparken pga Lagen om totalförsvarsplikt med det lär ju bli liv...:näsblod
Jag känner samtidigt att en sån här möjlighet kommer kanske bara en gång och jag är inte sugen på att sitta på ålderdomshemmet och tänka:
-Fan att jag inte gjorde det när jag hade chansen...

Kostnaderna kommer ju rasa under de 4 månaderna också, ställa av bilen, inga el-räkningar att prata om, inga soppapengar, inga matpengar, lägenheten kommer ju stå tom men vafan, hyran är ju bara 4000.

Den största nackdelen är att jag kommer få svårt att få färdigt turbo-hojen, men det ska nog fan gå att lösa...

Nå vad tycker ni?? Ska jag tacka ja?? :va

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=15669

Hatar egentligen allt som har med militärer, vapen och krig att göra....
Men känner du som du gör att du inte vill missa chansen och inte vill sitta på hemmet sen och ångra dig.... Ta chansen... Lycka till!! :pannkyss

Kör på det
Är du intresserad av sånt så är det ju bara att hoppa på
Man ska inte ångra sånt man gjort eller inte gjort men det är lätta att säga :D

Passa på!

Fick precis ett samtal från Försvarsmaktens rekrytering, dom erbjöd mig tjänsten som Skyttesoldat i Internationella Amfibiestyrkan som jag sökt...

Tackar jag ja så kommer jag bli anställd av försvarsmakten med start v.9 nu i år tom v.27, då kommer jag bo/jobba i Vaxholm, mest repetiton men även ny utbildning, efter v.27 kommer jag att ha 18-månaders beredskap dvs om det händer något så får man inom ca 1 vecka inställa sig och åka utomlands.
Under utbildningstiden (4mån) kommer jag att ha gratis boende där (logement) och fri mat, fri träning, fria hemresor och ca 21.000 i månadslön, under beredskapstiden får man 25.000 för 12 månader...

Trivdes kanon i lumpen och känner att detta hade varit en spännande utmaning, samtidigt så ställer det ju till det en del här hemma med jobb osv.
Hade jag haft fru/sambo hade jag aldrig hoppat på men nu har jag inga andra "strings" förutom just jobben.
Arbetsgivaren har inte rätt att neka mig tjänstledigt eller ge mig sparken pga Lagen om totalförsvarsplikt med det lär ju bli liv...:näsblod
Jag känner samtidigt att en sån här möjlighet kommer kanske bara en gång och jag är inte sugen på att sitta på ålderdomshemmet och tänka:
-Fan att jag inte gjorde det när jag hade chansen...

Kostnaderna kommer ju rasa under de 4 månaderna också, ställa av bilen, inga el-räkningar att prata om, inga soppapengar, inga matpengar, lägenheten kommer ju stå tom men vafan, hyran är ju bara 4000.

Den största nackdelen är att jag kommer få svårt att få färdigt turbo-hojen, men det ska nog fan gå att lösa...

Nå vad tycker ni?? Ska jag tacka ja?? :va

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=15669

Eftersom du redan tänkt i banor att du kommer att ångra dig , så har du redan svarat. Mitt råd blir: Tänk inte pengar....
Tänk bara noga dig för, om du blir kallad ut i tjänstgöring, hamnar i stridande förband, får göra det du är utbildad till, klarar du det sedan i efterhand ??
Se dig in i senarion du tycker är mycket obehagliga, kommer du att kunna sova gott om nätterna sedan.....

Jag tycker verkligen du borde satsa på det. Är du intresserad av det så är det bara att köra. Önskar dig lycka till!

Även om jag är emot allt vad svensk krigsmakt heter så tycker jag att du ska satsa på det hela. Du är dum om du inte gör det låter det som.

Se dig in i senarion du tycker är mycket obehagliga, kommer du att kunna sova gott om nätterna sedan.....

Good point, men jag har genom mitt yrke som brandman sett en hel del otrevligheter, inta alls som krig, men hur många har det?

Tror inte att det kommer påverka mig så att jag inte kommer kunna sova gott...

Tack för rådet Gabor

ganska kul det där med beredskap så du inte kan fara utomlands nån längre tid eller nånting sånt.

ganska kul det där med beredskap så du inte kan fara utomlands nån längre tid eller nånting sånt.

Beredskap har ju nu ändå, var 4:e vecka samt att jag är ingen charterfantast...

Det är amf1 du ska till va? Det ligger förövrigt numera i berga, inte i vaxholm!

Just det Amf1, ok visse inte att dom flyttat, tackar

Last edited:
Var ett papper ifrån att göra samma sak fast då gällde de "Insatsstyrka minröjning". Backade ur pga jobbet. Visst skall man göra det delvis för upplevelsen men pengarna är ändå rätt viktiga.

Mitt råd är att du söker en utlandstjänst direkt. Det kommer jag att göra när jag får rätsida på min ekonomi.

Backade ur pga jobbet. Visst skall man göra det delvis för upplevelsen men pengarna är ändå rätt viktiga.

Dom har ju inte rätt att sparka dig eller inte neka dig tjänstledigt heller. Blev det ett djäkla liv eller..?

Visst pengarna är viktiga men jag har det inte direkt toppen på jobbet... + att jag tjänar ju mer på detta..

Om du lyckas få tjänsteledigt så har du dessutom intjänad semester tillgodo när du kommer tillbaka. Det blir ju pengar av det också om du väljer att inte ta ut tiden. :tummenupp

Tack för alla lyckönskningar och stöd, har pratat med polare, päron, kollegor och alla säger samma sak GO FOR IT!
Sitter bara å bävar för samtalet som jag antagligen kommer ha med mina chefer morrn...

Jag sitter i samma sits, har sökt till NBG och kommer rycka in till sommaren i så fall. Jag velar men ändå vill jag inte missa chansen om den kommer. "What if I never tried it?"

Vi får se helt enkelt. Jag tycker DU ska satsa på det. Sen får vi se vad jag gör... :brinnerup

Som mitt liv ser ut nu anser jag att jag har för mycket att förlora på en sån grej. Annars låter det ju som något att överväga. Man ska ju dock ha klart för sig att man kan komma att kastas in i en krigszon på ett sätt som ett större svenskt förband inte gjort på närmare 200 år. Även om risken är liten....

Som mitt liv ser ut nu anser jag att jag har för mycket att förlora på en sån grej. Man ska ju dock ha klart för sig att man kan komma att kastas in i en krigszon på ett sätt som ett större svenskt förband inte gjort på närmare 200 år. Även om risken är liten....

Jag känner precis tvärtom, inget och förlora och mycket att vinna...

Självklart har jag klart för mig att man kan kastas in i ett skarpt läge, men man tränas ju inte för låtsaskrig heller..
Vår eminenta regering har ju bestämmt att sverige skall ha en sådan här styrka och varför skulle inte jag ingå i den..?

Jag känner precis tvärtom, inget och förlora och mycket att vinna...

Självklart har jag klart för mig att man kan kastas in i ett skarpt läge, men man tränas ju inte för låtsaskrig heller..
Vår eminenta regering har ju bestämmt att sverige skall ha en sådan här styrka och varför skulle inte jag ingå i den..?

Du verkar rätt bestämd med vad du ska göra, men jag vill påpeka att du, som du säger, har mycket att vinna, MEN även mycket att förlora då du aldrig kan veta vad råka ut för eller hur du kan komma att må efter ev. insatts.
Jag har varit iväg två gånger i ett allt som oftast lugnt område trots att det hade två hemska dagar under våren 2004. Kan tänka mig att åka igen...
Jag mår kanonbra och har mest positiva minnen från dessa perioder, men jag vet personer som inte har kommit hem i det skick de var i när de lämnade sverige och då menar jag mestadels psykiskt.
Visst alla är olika starka, men man vet aldrig hur man reagerar förän man blir "testad" på riktigt.
Jag vill rekomdera www.soldf.com där du kan få info om det mesta...

Sedan det där med stålar. Visst, det är sköna pengar som man kan spara undan, men jag anser att den lönen man får INTE väger upp med den insattsen man gör. En insatts som kan innebära din död. Glöm inte det.

/Mange

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...