Yrke och båge?

Svinar runt i en Ford Transit och levererar cateringmat och styr SR500 och ZXR400, båda i delar.:gnissla

Byter från ort och kylskåp till färg på toalettgolv och boendetyp.

Grått kakel och hyresrätt.
 
Det har visat sig att folk som kör trampcykel har högre lön och längre utbilning än motorcyklister ...
Varför är det så ?
 
Men varför kör folk jag känner med hög inkomst äldre hojar?

Varför ser man ofta elektriker, snickare osv. på hojar som endast är ett par år gamla.

Skulle inkomst speglas av fordonen borde väl logisktvis det vara tvärt om?

Kan ju även vara så att de som har hög lön, är högt uppsatta inte kommit dit direkt och generellt sett så är väl inte en ny literklubba den medelåders mannens verktyg!

Att sen diverse hantverkare som efter avklarad lärlingstid kan fakturera 4-500kr/h kan köpa en flång ny sporthoj är väl inte jättekonstigt?
Idag kan väl en ung person som inte tjänar spieciellt mkt köpa en ny hoj så länge de bor hemma?

Sen kan jag säga att min egen erfarenhet samt umgänge i mc-kretsar har representationen av välutbildade samt välbetalda män varit ganska stor!
 
Så du menar att dom kör hoj för att det är praktiskt?

Men nej, det innebär inte att dom har jobbet som intresse och man kan trots allt vara rätt välavlönad utan att vara i ledande position.
De kanske bara är ekonomiska.Är väl som med telefoner vissa har dåligt med pengar men måste ha den senaste för 5000kr.Andra som har råd tycker det räcker med en för 500kr för att ringa lite
 
Jag skulle nog säga att det där med ju lägre inkomst ju dyrare hoj stämmer väl bortsett från de äldre herrarna. De som tjänat bra under livet, sitter på en avbetald kåk värd några mille och barnen är utflugna. De trissar upp priserna på klassiska hojar från när de var unga till helt bisarra nivåer. Dessutom så köper de gärna häftiga lågseriecyklar, jag känner 3 pers som äger Ducati Desmosedichi samtliga är gråhåriga.....
 
Det har visat sig att folk som kör trampcykel har högre lön och längre utbilning än motorcyklister ...
Varför är det så ?

Bildade människor lever väl generellt sett sundare på alla sätt. Tränar mer, äter sundare och hanterar sin ekonomi sundare. Sen finns där ju förstås massor med undantag och man behöver inte vara smart bara för att man är bildad även om statistiken talar för en högre sannolikhet för det och även tvärtom.
 
Jag gissar snarare att dina slutsatser speglar dinar egna fördomar...

Ja, det är mycket möjligt. Både dina och mina gissningar styrs som du säger av våra fördomar. Men iofs även av våra erfarenheter.

Med den här trådens hjälp kan vi i alla fall statistiskt bekräfta mitt första påstående.

Orsaken däremot kan jag ha fel om och det kan mycket väl vara nåt annat än självkänslan som styr folk att köpa dyrare produkter än de har råd till.
 
Kan ju även vara så att de som har hög lön, är högt uppsatta inte kommit dit direkt och generellt sett så är väl inte en ny literklubba den medelåders mannens verktyg!

Att sen diverse hantverkare som efter avklarad lärlingstid kan fakturera 4-500kr/h kan köpa en flång ny sporthoj är väl inte jättekonstigt?
Idag kan väl en ung person som inte tjänar spieciellt mkt köpa en ny hoj så länge de bor hemma?

Sen kan jag säga att min egen erfarenhet samt umgänge i mc-kretsar har representationen av välutbildade samt välbetalda män varit ganska stor!

Sant, känner bara tre med literhoj som lyfter högre inkomster, vanligast är touringhojar och samlingar.

De med normal inomst och r-hoj, som byts när det kommer ny färg på styrkronan, jag känner/vet om har familj och i vissa fall ansträngd ekonomi.
 
De kanske bara är ekonomiska.Är väl som med telefoner vissa har dåligt med pengar men måste ha den senaste för 5000kr.Andra som har råd tycker det räcker med en för 500kr för att ringa lite
Ja, ekonomiska är i vissa fall bara förnamnet.


Men inga av dom försöker profilera sig med sitt ägande.
 
Skall man inte mäta hur mycket fritid personen har i förhållande till priset på motorcykeln?
 
Jag är 22 år, fast jobb, egen lägenhet(bostadsrätt). Ekonomin är så bra att jag fortfarande kan spara undan någon tusenlapp per månad efter betalt alla räkningar ifall jag skulle vilja.
Trots att man äger motorcykel, är ekonomisk av mig trots ung ålder:tungan Har ju ingen familj ännu så hur de blir då får vi se:). Folk köper väl vad dom tycker om och vad som dom tycker ser snyggt ut? Sen om man tycker att man har råd eller ej är ju upp till var och en?
 
Jag tror att allt handlar om prioriteringar, vill man ha sin drömhoj så kanske man sparar ihop till det oavsett ålder. Och sedan leva efter det. Självklart inom en rimlig gräns. Så tex istället för att gå ut på krogen och spendera tusentals kronor i månaden så lägger man undan de till framtida hoj. Har aldrig tagit ett lån utan sparat ihop till det jag tycker om att göra! Är 21 år gammal, egen lägenhet, jobbar som säkerhetstekniker och kör en KTM 690 smc-r -12
Haft en 690 smc -09 samt en Triumph street triple R -11 innan.
 
Last edited:
Jag är regionansvarig säljare för en generalimportör av fyrhjulingar. Hade en Ducati Hypermotard 1100S -08 som var fullutrustad med grejer, men sålde den i somras efter att endast ha kört 60mil under tio veckors pappaledighet/semester. Hade inget lån på den o den var billig att äga men tyckte det var onödigt att ha så mkt pengar bundna i en hoj jag knappt hann köra.

Så jag köpte en Aprilia Tuono -03 i toppskick istället med 2200mil på mätaren, detta för mindre än halva värdet av Ducatin. Visst var Ducatin häftigare, men för dom söndags/kvällsturer jag hinner med så fungerar Aprilian kalas.

För en del av pengarna som blev över från Ducatin köpte jag en vattenskoter, den lär jag inte heller hinna åka på så mkt men skit samma. Det är roligt med grejer och jag har varit sugen på vattenskoter länge :)
 
23 år, bygger gruvmaskiner. Bor i en 3rok (hyresrätt) i centrala Örebro med min flickvän som studerar på universitetet (maskiningenjör).
Kör en 954rr -02, och har även en vattenleksak (seadoo rxp -07), dock belånad sådan.

Visst är ekonomin tight vissa månader, men jag älskar att köra hoj/vattenskoter och hon älskar att jag gör det.
 
Yrke; Projektledare inom byggbranschen
Hoj, Ducati SF/S , kollade försäkringen hos div. bolag och hel/hel 8800:-/år Svedea:tummenupp, motsvarande hos if,Folksam,,,,ca 25 kkr:arsele. Hur som haver tycker jag tycker jag att många hojägare betalar mer än de borde tack vare kriminella med visst hojintresse.

Håller med tidigare inlägg, det handlar om prioriteringar och hur mycket värde man sätter i hojåkandet.

//Reza
 
IT admin, med inriktning på linux. Har precis börjat på detta jobb efter en tids arbetslöshet.
Kör cb900f -81 (kostar 90kr helförsäkrad per månad :tummenupp )



Ska skriva här igen nästa år :smasha:crash
 
Egenföretagare (grossist). 23 år, XT 660R-11. (mest för A2 behörigheten, plus att det är kul med grus).

Skenförsäkrad så det bara skriker om det.

Nästa år blir det roligare hoj!:banana
 
Har säkert skrivit i denna tråden för länge sedan..


e över 40, jobbar som däckmontör (tunga fordon) har en R1 2009 som till 90% e på lån en Volvo S60 utan lån, bor i hyresrätt med tjejen som har en R6 2000 + en Audi A3 inga på lån.

åkte på semester i Thailand en månad över vintern. 60 tusen, ej med lån

vi ska gifta oss om EXAKT 1 månad, ca 50 tusen, ej heller det på lån.

som om folk tycker jag e dum som har hojen på lån, må så vara.. men man kan fan inte spara hur mycket som helst. o lite kul får man väl ha ?
 
Yrke:
Projektingenjör
Jobbar med att "uppgradera/uppdatera" fabriker och dess system. Oftast gentemot Pappersmassaindustrin.

Hoj:
För tillfället en Kawasaki ER-5, men kommer under hösten/våren uppgradera till något nyare.
Lägger större delen av min vakna tid på att äta,skita, sova hoj. Brukar få "hjälp" av frun så att jag kanske pratar om någonting annat :D

Tampas just nu med mig själv om den ekonomiska delen av att äga hoj. Hojen man egentligen vill ha kostar 20k + att försäkra. Klart att man kan få in det i sin budget, men även fast MC-livet blivit en stor del av mitt liv så får jag acceptera att jag endast är 29 år och inte haft kortet i flera år. Lutar åt Suzuki GSR 600, då det verkar vara en stabil och bra hoj, plus att Suzukis märkesförsäkring är grym. Att ha bil, bostadsrätt och sambo är inte grattis, så då får man leva med att kompromissa lite, så länge man får köra hoj.

Det var min uppsats :D

Kör hårt! :hojraket
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top