ypvs

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
jag vet att jag har startat en sån här redan hoppas detta inte stör någon svara inte på den andra svara på den här så den andra försvinner.

jag har ställt in ypvs:en exakt så att när jag drar på tändningen så går den lilla kanten jämnt mot den andra kanten i ublåset.
hur ska den ställas in?`den känns väldigt klen på höga varv den tappar nästan effekten totalt. har även tappat från ca: 3 tusen på tomgång (felinstäld förgasare) nertill 1.3 tusen som det ska vara men den har ju tappat utan att jag har skruvat på förgasarn så nått måste vara fel.

om inte nån vet exkat hur den ska stå så

ska avgasporten vara mindre för att få mera kraft på höga vartal?

eller ska den vara större för att få mer kraft på höga varvtal?

alltså. ska jag stänga ner den mer för att få mer effekt på höga varv?
 
När du drar på tändningen och ypvs:en har surrat klart så ska den gå kant i kant med cylinderloppet. (alltså precis där avgaskanalen börjar, högst upp) Då är den helt öppen. Du kan också testa att dra ut sladden till YPVS:en efter att du ställt den i öppet läge, så märker du om det har med det att göra eller inte.
 
Nisse Järnet skrev:
När du drar på tändningen och ypvs:en har surrat klart så ska den gå kant i kant med cylinderloppet. (alltså precis där avgaskanalen börjar, högst upp) Då är den helt öppen. Du kan också testa att dra ut sladden till YPVS:en efter att du ställt den i öppet läge, så märker du om det har med det att göra eller inte.

mm det är det den gör precis nrä jag dragit på tändningen och den surrat så går den kant i kant! då är det rätt inställd alltså? jag tycker den knappt har effekt nu över 8 tusen :( vet inte hur det är på din....
 
steff skrev:
mm det är det den gör precis nrä jag dragit på tändningen och den surrat så går den kant i kant! då är det rätt inställd alltså? jag tycker den knappt har effekt nu över 8 tusen :( vet inte hur det är på din....
Skumt...din kanske är tvärt om? Men det skulle ju vara rätt otroligt! Testa att sätta den helt öppen och sen rycka sladden. Går den bra på höga då så är den felinställd. (enl. din beskrivning borde den vara rätt inställd som det är nu, men testa iaf.)
 
Ypvs:en ska sänka överkanten av avgasporten i cyl vid låga varvtal och höja den vid höga varv. Försök kolla på nåt sätt
att den gör det. Kan du se utifrån om den rör sig ? I nödfall
får du väl prova utan krök o titta in via spegel t.ex.
Nånstans runt 5-7' varv ska den väl öppna tror jag.
/u
 
steff skrev:

alltså. ska jag stänga ner den mer för att få mer effekt på höga varv?
hade en precis lika hoj som du har för ett antal år sedan.. jag kopplade ur ypvs'n och det blev stor skillnad, fast botten (mellanregistret?) försvann men över 8000 (tror jag) blev det väldigt stor skillnad. testa det! bara att rycka ur sladden om jag kommer ihåg rätt då den står öppet efter man vridet om tändningen :crash
 
jag sänkte ner den lite mer under cylindern så den töppte igen lite när man har dragit igång tändningen. nu går den mycket bättre över 8000 den dör inte bara utan fortsätter dra! när den stog kant i kant ville den bara dö över 8000 hände ingenting..
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top