YPVS-Problem

leenus

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Tezzi -91
Min YPVS till min Yamaha TZR (-91) fungerar inte som den ska, eller rättare sagt den fungerar inte alls. Jag har prövat en annan cdi-box (tror jag att det är, den där svarta boxen som är placerad nära blinkern på högersida bak) och då fungerade ypvsen! :)

Problemet är att när jag for till verkstan o sku ha en ny cdi-box sa killen där att det är fel på min ypvs motor, och om jag skulle använda en annan cdi box så skulle det hända samma sak som hänt nu, att det slutar fungera. :(

Så han sa tre möjligheter åt mig: antingen köper jag ny ypvs motor som kostar 311€ :kocko (ungefär runt 3100-3200kronor) annars så försöker jag reparera den jag har :huvet (vet inte hur) eller så låser jag själva avgasporten så att den står öppen hela tiden. :hihi

Det sistnämnda skulle dock ge lite sämre effekt på låga varv. :3freak

Men jag skulle gärna vilja veta hur man skulle låsa avgasporten? Om man nu kan göra något sådant? :confused:

leenus skrev:
Men jag skulle gärna vilja veta hur man skulle låsa avgasporten? Om man nu kan göra något sådant? :confused:

Ja du kollar under tanken och hittar motorn. På den sitter det en eller flera vajrar. Testa och dra så känner du när ventilen öär i topp. Sedan så låser du bara vajern så. Om du inte tycker at det duger kan du taisär och svetsa fast den...

Men jag skulle gärna vilja veta hur man skulle låsa avgasporten? Om man nu kan göra något sådant? :confused:[/QUOTE]

Man kan också låsa den genom att lossa på locket på vänstra sidan av cylindern där vajrarna går ner. Där finns det en "plastgrej" :rolleyes: där vajrarna sitter fast i. Lossa på vajrarna genom att skruva ner justerskruvarna till vajerhöljet.
På "plastgrejen" finns det en arm med ett hål i. Det finns också ett hål i cylindern typ 5 mm, stick in en pinne eller skruv av något slag igenom både armen och hålet i cylindern så har du låst den i öppet läge.
Vajrarna kan hänga löst i huset med "plastgrejen"

På det sättet slipper du låsa själva ypvs-motorn.

Men du gör på det sätt du tycker är enklast.. :tummenupp

Jag skulle inte rekommendera att svetsa iallafall.. :rofl :rofl :rofl

Varför inte trycka in i den där verkstadssnubbens huvud att det inte är YPVS'n som är sönder utan den där lilla svarta saken?

Låter idiotiskt om du frågar mig att han ska laga en sak som fungerar?

CDI-boken sitter på insidan av ramen på vänster sida under tanken. Den lilla boxen bak är en databox som gör massa nyttiga saker. Någon som har orkat läsa på kan ju berätta mer.
Iaf, jag har en extra om du är intresserad. Skicka ett PM.

Man kan också låsa den genom att lossa på locket på vänstra sidan av cylindern där vajrarna går ner. Där finns det en "plastgrej" :rolleyes: där vajrarna sitter fast i. Lossa på vajrarna genom att skruva ner justerskruvarna till vajerhöljet.
På "plastgrejen" finns det en arm med ett hål i. Det finns också ett hål i cylindern typ 5 mm, stick in en pinne eller skruv av något slag igenom både armen och hålet i cylindern så har du låst den i öppet läge.
Vajrarna kan hänga löst i huset med "plastgrejen"

På det sättet slipper du låsa själva ypvs-motorn.

------------------------------------------------------

Det där låter mest vettigast :banana
Ska ta en kik på det imorron när man har piggnat till :tungan

Tack for da help :Bugar och jag kmr o fråga vidare sen ifall jag behöver hjälp så ni kan ju hålla utkik :arsele :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti