ypvs problem

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Tokstaden
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
jag har en DT125LC som jag fått problem med, det börjad med att ypvs:n lät som den gick trögt och står och skrapar, batteriet verkade vara dåligt så jag köpte ett nytt från biltema med det vart inte mycket bättre så jag bytte det och fick ett nytt, det blev något bättre men inte bra. Har provat och ladda det men ingen skillnad.

någon som vet vad det kan vara för fel ??
har biltema kassa batterier??
 
Även om batteriet skulle hålla dåligt, så skulle det inte påverka ypvsen vid första försöket. Om batteriet däremot är för klent mot vad som satt där orginal.
Vet att styrboxen till ypvsen bruka strula och då brukar ventilenerna bete sig märkligt
 
kan den sota igen och gå trögt pga av det?

Den lät och fungerade bra för några dagar sen, helt plötsligt så började den bete sig konstigt. Trodde att det var batteriet.
 
Lossa drivningen och kolla så det går att vrida ventilen,kolla samtidigt att motorn går när drivningen är lossad.

Om det kärvar så riv ur ventilen och gör rent,byt samtidigt tätningarna,är det lika lätt som på 500an så tar det inte lång tid.

Skulle det vara motor eller box så låt drivningen hänga och ställ ventilen helt öppen tills du får tag på de delar som behövs,går en aning sämre på lågvarv men funkar och är mig veterligen inte skadligt.

Vanligt på de större 2-taktarna att boxen eller motorn havererar så det borde vara samma på 125an oxå.

Edit,förutsätter att wirarna är hela och löper lätt.


Henrik
 
hur ser man att ventilen är helt öppen??
i vilket läge ställer man den?

Jag har haft en TZR och talar efter erfarenheter från den men då den motorn är nästan identisk med dtr borde din vara mkt snarlik:

YPVSen gick på tzr att ställa i två lägen, dessa hade 180 graders skillnad. Ställde man den i fel läge gick den mao som en påse nötter och det märktes på direkten (råkade givetvis montera den fel första gången). Har inte verkstadshandboken där jag är nu men vad jag kommer ihåg var det mkt enkelt att montera/demontera.
har förresten för mig att man kan se ventilen om man tar bort expansionskammaren (om du nu vill kolla hur den rör på sig/öppnar).
 
motorn verkar vara lite dålig, testade och koppla bort vajrarna ingen skillnad så jag antar felet är i motorn.

ställde ypvs:n fullt öppen

Den gick bättre efter det och den kändes inte lika trött som innan:tummenupp
 
hur ser man att ventilen är helt öppen??
i vilket läge ställer man den?




Från vänster sida sett när man slår på tändning wee-wee ljud avgasport öppnar stänger (rensar bort sot), start av motor vrider sig avgasport medurs dvs sänker avgasport, vid 6000-7000rpm vrider den sig moturs dvs höjer avgasporten http://rd350lc.net/pageYPVS.htm
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top