Youichi Ui - var blev han av och varför?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Varför försvann Youichi Ui från GP?

2000 och 2001 slutade han tvåa i 125 (vann hela 6 race 2001). De tre följande säsongerna rasade han fullständigt och var inte ens topp-tio.

:confused:

Men så blev han 250-mästare i det japanska mästerskapet både 2007 och 2009.

Någon som vet vad som hände efter 2001? Och vad som har hänt nu när han tydligen visar toppform igen?
 

Bifogat

  • Youichi_Ui.jpg
    Youichi_Ui.jpg
    207.7 KB · Visningar: 182
Var det snubben som alltid hade en scarf runt halsen och glasögon eller blandar jag ihop honom med någon annan 125cc japan?
 
Var det snubben som alltid hade en scarf runt halsen och glasögon eller blandar jag ihop honom med någon annan 125cc japan?
Det var Noboru "Nobby" Ueda. :-)

Saknar honom. Påminner om Professor Kalkyl. Finns för få icke-prototypiska förare nuförtiden.
 

Bifogat

  • e-go_o_foto3a.jpg
    e-go_o_foto3a.jpg
    64 KB · Visningar: 119
Just det, Ueda var det. Gillade också honom, verkade vara en lite udda personlighet.
 
Nobby var ute och testade lite Moto3 för KRP och hjälpte deras förare med hojarna förra månaden.

418038_412870565394338_100000141953395_1809328_1172739004_n.jpg


Nobby var en specialist på den "mindre" GP-klassen. Där kunde man iaf förr få köra och tjäna pengar på att vara duktig på det. Sen kom någon på att man skulle vara liten pojke och betala massa pengar för att få köra där. Nobby blev en av många dom offrade på den ideén..
 
Sen kom någon på att man skulle vara liten pojke och betala massa pengar för att få köra där. Nobby blev en av många dom offrade på den ideén..

Fruktansvärt tråkig mentalitet om det verkligen var så... ska erkänna att jag inte har 100% koll på klasserna och hur de förändras, men sånt här är alltid nedslående att höra.:(
 
Åldersgränsen är ett bra och effektivt sätt att få in nytt blod i GP-cirkusen.

Då får man också in folk som betalar för att köra och inte ställer krav på att få betalt. Bra för sånna som DORNA...
 
Lite OT, men fan va små killarna är, tunna rakt igenom. hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser. 50kg vs 100 kg är ju inte rimligt däräv viktklasser, men i RR blir det 50kg vs ingen alls om man skulle väga normalt. Kul med lite tankar på just det.
 
Då får man också in folk som betalar för att köra och inte ställer krav på att få betalt. Bra för sånna som DORNA...
Och bra för oss som får se killar som Stoner, Rossi osv i stora klassen så småningom :)

Hade ju varit trist om de aldrig kommit fram för att ett gäng gamla gubbar körde 125 tills de blev 40 :3freak
 
Lite OT, men fan va små killarna är, tunna rakt igenom. hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser. 50kg vs 100 kg är ju inte rimligt däräv viktklasser, men i RR blir det 50kg vs ingen alls om man skulle väga normalt. Kul med lite tankar på just det.
I 125-klassen har man en ekipagevikt (hoj + förare) som inte får understigas. Tyvärr har man den inte i Moto2 och MotoGP.
 
I 125-klassen har man en ekipagevikt (hoj + förare) som inte får understigas. Tyvärr har man den inte i Moto2 och MotoGP.

Okej, visste jeg inte :-) Det är ju bra det, men synd att det inte är så i motoGP! Det är väl en solklar fördel att väga minst möjligt
 
Last edited:
Och bra för oss som får se killar som Stoner, Rossi osv i stora klassen så småningom :)

Hade ju varit trist om de aldrig kommit fram för att ett gäng gamla gubbar körde 125 tills de blev 40 :3freak

Om föraren får själv välja vad han vill köra tycker jag är bättre. Just Ui och Ueda är typexempel på sånna som blivit tvingade att lägga av. Ui blev väll tvingad att köra en sunkig 990cc där han fick använda en pall gör att komma upp på hojen. Körde inte ens 3 race och tröttnade väll på det om jag minns rätt.

Bästa tiden i 125 var när den var fullvärdigt VM och inte en junior-supportklass. När tex Melandri körde fick han fajtas med dom bästa i världen på 125cc och inte bara dom yngsta. Dessutom hade dom övriga klasserna inga problem med att få in förare.
 
hur mycket väger motogp förarna/superbike i snitt? Lättast vinner käns det lite som, borde sporten inte ha hittat en lösning på det, som boxning har viktklasser.
Om det var som du tror hade det varit lätt att se ett samband mellan vikt/poäng i MotoGP. Den retoriska frågan hänger i luften...
 
Bästa tiden i 125 var när den var fullvärdigt VM och inte en junior-supportklass. När tex Melandri körde fick han fajtas med dom bästa i världen på 125cc och inte bara dom yngsta. Dessutom hade dom övriga klasserna inga problem med att få in förare.
Precis. Det ska ju vara VM och ingen konstgjord klass.


Okej, visste jeg inte :-) Det är ju bra det, men synd att det inte är så i motoGP! Det är väl en solklar fördel att väga minst möjligt
Det är verkligen inte så enkelt. Det finns klara nackdelar med att vara lättast/minst vid både kurvtagning och bromsning samt acceleration
 
Det är verkligen inte så enkelt. Det finns klara nackdelar med att vara lättast/minst vid både kurvtagning och bromsning samt acceleration

Nej det är väl inte det, tänker man sig om så är det väl en fördel att komma längre över tanken vid acc för att inte lyfta, sen kanske man klarar och lägga mer vikt mot bakken?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top