Yoshimura GSX1230R Projekt

Han märker upp grejjerna så det är ingen fara. :)

Sen är det röda bara för alla +, svart blir det för jord, blått för blinkers, etc.

Ett tips om du vill ha originalfärgerna även på det nya systemet är att handla på elfa. Om de inte har alla färger på rulle så köper man bara flerledare som man skär upp, då finns alla färgkombinationer. På Elfa finns även höljen för kabelstam samt många olika kontaktstycken.

Inte kul med elsystem där kablarna har samma färg. Jag skulle aldrig betala för ett sånt system om jag ska vara ärlig. Inte lätt att felsöka i, även om man märkt upp kablarna vid kontaktstyckena.
 
Last edited:
Ett tips om du vill ha originalfärgerna även på det nya systemet är att handla på elfa. Om de inte har alla färger på rulle så köper man bara flerledare, då finns alla färgkombinationer. På elfa finns även höljen för kabelstam samt många olika kontaktstycken.

Inte kul med elsystem där kablarna har samma färg. Jag skulle aldrig betala för ett sånt system om jag ska vara ärlig. Inte lätt att felsöka i, även om man märkt upp kablarna vid kontaktstyckena.

Jo, men det är inte jag som bygger det nya elsystemet utan en kille jag känner via ett forum. Han är riktigt noga när han bygger dom så allt ska vara väl uppmärkt. Höljen (tech-flex strumpa) och allt sånt fixar han också.

Jag tror inte det blir sämre än vad det var.
 
Last edited:
Jo, men det är inte jag som bygger det nya elsystemet utan en kille jag känner via ett forum. Han är riktigt noga när han bygger dom så allt ska vara väl uppmärkt. Höljen (tech-flex strumpa) och allt sånt fixar han också.

Jag har förstått det. Men OM du har möjlighet att ändra, så skulle iaf jag försöka få honom att köra med individuella färger på kablarna, gärna efter originalsystemets motsvarigheter. Då kan man ju fortfarande använda sig av originalschemat vid felsökning eller efterinstallationer tex.
 
Jag har förstått det. Men OM du har möjlighet att ändra, så skulle iaf jag försöka få honom att köra med individuella färger på kablarna, gärna efter originalsystemets motsvarigheter. Då kan man ju fortfarande använda sig av originalschemat vid felsökning eller efterinstallationer tex.

Sant, får ta och höra med han.

Just för reglagen (som nu är röda) spelar det för mig ingen roll att det är rött för det är i regel reglagen som går sönder och då byts dom ut, inte att det blir kabelbrott. Men gällande det övriga så är det som du säger - lättare om det är likadant som original.
 
Sant, får ta och höra med han.

Just för reglagen (som nu är röda) spelar det för mig ingen roll att det är rött för det är i regel reglagen som går sönder och då byts dom ut, inte att det blir kabelbrott. Men gällande det övriga så är det som du säger - lättare om det är likadant som original.


Vill han inte, pga av böket att anskaffa kablar, så kan du ju erbjuda dig att fixa hem de färgade kablarna, på tex Elfa enl ovan, eller Ebay. Då blir det ju inte mer jobb för honom. Och du får ett proffsigt fordonsanpassat elsystem.
 
Ser ut som att jag kanske kan få elsystemet redan till veckan nån gång.

april2022.jpg


april2020.jpg


Får nog ta och fixa ihop motorn nu...
 
Ser proffsigt ut!
Har ni en extra-ram som jigg?

Tycker jag också. Förhoppningsvis blir det inga större svårigheter att få igång allt. :tummenupp

Han har ett antal ramar som han använder som jiggar när han bygger elsystem åt folk, främst gamla GSX och GSX-R dock.

Han hade varit noga med att märka upp elen också enligt mina önskemål. :)
 
DSC_0003-60.jpg


Hej Viktor

Jäkla fin regnmätare du fick till, men de ä klart du bor ju norr över...

Nöjd med sången då eller är det bara kråkorna som hör den :D

Tycker jag också. Förhoppningsvis blir det inga större svårigheter att få igång allt. :tummenupp

Han har ett antal ramar som han använder som jiggar när han bygger elsystem åt folk, främst gamla GSX och GSX-R dock.

Han hade varit noga med att märka upp elen också enligt mina önskemål. :)

Är det rätt kontaktdon monterat?
I så fall är det ju perfekt, vad får man slanta?
Har du en länk till ELperfecto?
 
Last edited:
Tycker jag också. Förhoppningsvis blir det inga större svårigheter att få igång allt. :tummenupp

Han har ett antal ramar som han använder som jiggar när han bygger elsystem åt folk, främst gamla GSX och GSX-R dock.

Han hade varit noga med att märka upp elen också enligt mina önskemål. :)

har du cbr fotpinnar/platta föresten? bra likt!
 


Hej Viktor

Jäkla fin regnmätare du fick till, men de ä klart du bor ju norr över...

Nöjd med sången då eller är det bara kråkorna som hör den :D

Är det rätt kontaktdon monterat?
I så fall är det ju perfekt, vad får man slanta?
Har du en länk till ELperfecto?[/QUOTE]

Jo, riktigt nöjd med dämparen. Just nu vet varken jag eller kråkorna hur den låter men om några veckor vet säkert hela socknen hur den låter... :näsblod

Vad gäller elsystemet så bygger han om med originalkontakter så det passar reglage, annars beställer han efter kontakter som passar dom nya reglagen du vill ha själv. Jag har bytt till GSXR reglage på min (lite modernare utseende) så han har kopplat efter det.

Killen som bygger elsystemet heter [B]Cosmo 1200[/B] på Oldskoolsuzuki.

Jag har fått betala £220 för hela elsystemet, men då tillkommer naturligtvis frakt på det.

[QUOTE="goshow, post: 5155659, member: 12009"]har du cbr fotpinnar/platta föresten? bra likt![/QUOTE]

Mycket riktigt. CBR600 F4 från mitten på 90-talet. :)
 
Jo, riktigt nöjd med dämparen. Just nu vet varken jag eller kråkorna hur den låter men om några veckor vet säkert hela socknen hur den låter... :näsblod

Vad gäller elsystemet så bygger han om med originalkontakter så det passar reglage, annars beställer han efter kontakter som passar dom nya reglagen du vill ha själv. Jag har bytt till GSXR reglage på min (lite modernare utseende) så han har kopplat efter det.

Killen som bygger elsystemet heter Cosmo 1200 på Oldskoolsuzuki.

Jag har fått betala £220 för hela elsystemet, men då tillkommer naturligtvis frakt på det.



Mycket riktigt. CBR600 F4 från mitten på 90-talet. :)

En ängelsman!!:skrämd:skrämd :Lucas

Edit; :brinnerup
 
Last edited:
Blev en riktigt produktiv afton.

Tillverkade ett fäste till bromsvätskebehållaren fram. :D

Bild kommer imorn (senare idag). :tummenupp
 
Bilder på min väldigt ändamålsenliga lösning.

DSC_0004-50.jpg


DSC_0005-45.jpg


DSC_0008-37.jpg


Nu kommer Koso-mätaren att placeras nånstans i mitten där tills vidare (fram till efter besiktning och så), sen kommer jag införskaffa mig en Race Technology DASH2 som har alla relevanta lampor + lite till. :D

dash2.jpg
 
Vill bara sägat igen, att kontollera styret att det sitter ordentlig.

Har skälv kör med sånt stryre och det ändra läge vid tex inbromsning eller annat bus.

Annars grymt bygge (bara lite hög)
 
Tjena Viktor!

Följer tråden med nöje, även om jag inte kommenterar så ofta!

Var ett par dagar sedan sista uppdateringen så nu får du ta och lägga i nästa växel så jag har något att läsa i helgen ;)

Är grymt imponerad över finishen på hela bygget! Keep it up! :tummenupp
 
Tjena Viktor!

Följer tråden med nöje, även om jag inte kommenterar så ofta!

Var ett par dagar sedan sista uppdateringen så nu får du ta och lägga i nästa växel så jag har något att läsa i helgen ;)

Är grymt imponerad över finishen på hela bygget! Keep it up! :tummenupp

Jo, har inte hänt så jäkla mycket. Pillat med skolarbeten och sånt senaste veckan. Bara gjort lite smågrejjer.

Idag ska jag byta svingarmslager efter att jag packade dom med blästermedel och i helgen blir det upp till Kurre och tajma kammar. Elsystemet kommer nog till veckan nån gång, han skulle bara löda klart dom sista småsakerna sen skicka det.
 
Laverda styre..

DSC_0008-37.jpg


Ha kul att se ett gammalt Laverda styre eller kopia igen... Var grymt nöjd med det 1982, då det går att göra smalt utan att det tar i tanken. Monteringen var dock lite annorlunda från din, mellan leden vred man så fästet för styret var nästan lodrätt. Det var rätta stuket på 80 talaren :tummenupp
Vi stävade efter att det pekade mycket nedåt kanske 30grader från cykeln och så lutar det mot dig kanske 30grader blir smalt och mycket bekvämt för handlederna och man lutade lagom framåt för att fånga mygg i 170-180.. Dagens clipon som pekar nästan rakt ut är väl OK men knappast bekväma å verkligen inte snygga...

Orginal Laverda var helt stabila å glappfria, kopiorna tyvärr ganska rackliga.. tror att de inte var precisionsslipade och dessutom gick de aldrig att dra åt lika hårt.
 
Mitt modifierade Laverda-styre är tänkt att ge samma känsla som clip-on men att det sitter högre upp, jag är då mycket nöjd med det. Ska bara upp med mellanröret i svarven för att snygga till svetsarna lite.

Nu har jag även smackat in nya lager i svingen och så har jag börjat korta av staget till bakre bromsoket lite grann så det inte pekar rakt bakåt. :)

Får se när det blir upp till Kurre i helgen. Blev bortbjuden på middag på lördag så kanske imorn eller på söndag då...
 
Kul projekt du har...är inte in här så ofta men har du nån bild på hur bygget ser ut nu?..

//Peter
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top