Yoshimura GSX1230R Projekt

Behåll okens nuvarande färg tycker jag! Lätt o ändra i framtiden ändå om du vill.
 
Förlåt mig om min fråga är dum, men vad exakt ska du göra med den undre delen du ska svetsa på?...
Jag får erkänna att jag kanske har missat att läsa det specifika inlägg där du nämner syftet med det.
Ska du konvertera till singeldämp bak eller är det bara för att få lite mer styrka i baksvingen likt Yamaha R1:orna och de flesta nyare hojar (rätta mig om jag har fel) ???

Kul att det går framåt och jag jag är sjukt avis på din framgaffel.

Mvh // Jonas
 
Förlåt mig om min fråga är dum, men vad exakt ska du göra med den undre delen du ska svetsa på?...
Jag får erkänna att jag kanske har missat att läsa det specifika inlägg där du nämner syftet med det.
Ska du konvertera till singeldämp bak eller är det bara för att få lite mer styrka i baksvingen likt Yamaha R1:orna och de flesta nyare hojar (rätta mig om jag har fel) ???

Kul att det går framåt och jag jag är sjukt avis på din framgaffel.

Mvh // Jonas

Ha ska ha dubbla dämpare bak, den är där för att svingen ska se ut som på dom gamla superbike hojarna, ungefär som på den bifogade bilden. ( vet att bilden visar en ny hoj men den visade svingen bättre :brinnerup)



Andra inlägget efter att ha följt tråden nästan sen början :confused: måste börja kommentera mera i en av dom absolut bästa byggtrådarna :tummenupp
 

Bifogat

  • ZRX1100SSCFR202OV.jpg
    ZRX1100SSCFR202OV.jpg
    86 KB · Visningar: 228
Ha ska ha dubbla dämpare bak, den är där för att svingen ska se ut som på dom gamla superbike hojarna, ungefär som på den bifogade bilden. ( vet att bilden visar en ny hoj men den visade svingen bättre :brinnerup)

Andra inlägget efter att ha följt tråden nästan sen början :confused: måste börja kommentera mera i en av dom absolut bästa byggtrådarna :tummenupp

Precis så.

Tanken är att bygeln ska ge lite mer "vridstyvhet" i svingen, inte för att det egentligen är något problem för mig då svingen är gjord av en monsterprofil på 100x40x5mm.

Handlar mest om utseendet - att det ska vara lite mer tidsenligt/tidstypiskt helt enkelt.
 
Nu jäklar har jag fått en nytändning.

Det ska vara kåpa på hojen! PUNKT! :tuttar

Jag satt och laborerade igår samt funderade inatt och kom inte fram till något negativt med kåpan förutsatt att jag kapar ner rutan till en mer racing-betonad look. Ska åka in och köpa en rulle lämplig tejp sen blir det att rita, klippa, klistra och såga.

Fördelar med kåpa.

  • Vindskydd
  • Ballt
  • Yta för att kladda på dekaler
  • Tidsenligt
  • Lite eget

Nackdelar med kåpa.

  • "Mäh, det ser ju typ ut som ett..."

Nu kommer folk att spy galla över mig för detta men det kan jag nog leva med. :arsele
 
Helt rätt med en liten framkåpa,passar stilen som du är ute efter,
det blir mer 80-talsrace,goo for it.
Ang.oken tycker jag att dom e snygga som dom är,svingen blir nog ball också..:tummenupp
 
Var ut och skissade lite och av nån anledning tycks kåpan passa bättre tillsammans med Öhlins gaffeln... :va

Först tejpade jag lite grann på rutan och började skissa ungefär hur jag ville ha rutan. 130 millimeter fram och 50mm på sidorna blev rätt lagom.

DSC_0004-43.jpg


DSC_0006-35.jpg


Blev en lite konstig perspektivbild det här men att ta kort på reflektionen i fönstret var enda sättet att få en bra översikt. Jag tycker det ser helt OK ut.

DSC_0007-40.jpg


Tog bort tejpen från rutan och placerade den på en spegel och friserade bort kanterna.

DSC_0013-25.jpg


Här har vi då alltså den "tänkta" rutan.

DSC_0024-7.jpg


Kommer inte vara någon superhög ruta men den kommer definitivt att göra skillnad.

DSC_0035-2.jpg


Sen blir det väldigt lätt att snickra till kåpstag och fästen för instrumentering. Lyset kommer fortfarande fästas i ringarna som sitter runt gaffelbenen.

Och så en liten översiktsbild på bombnedslaget.

DSC_0048-1.jpg


Sadeln är lite misshandlad med kniv och japan-såg (men grymt skön). Ska nog bli en tur ner till verkstan för att svetsa imorn. Tänkt försöka bli klar med svingen i helgen eller i början av nästa vecka.
 
Last edited:
känns som om rutan blir lite väl låg i framkant? då försvinner ju många utav fördelarna..

jag skulle nog kapat vid 150-160mm istället för 130mm.
 
känns som om rutan blir lite väl låg i framkant? då försvinner ju många utav fördelarna..

jag skulle nog kapat vid 150-160mm istället för 130mm.

Både och - en väldigt liten vindavvisare kan göra oerhört stor skillnad. På farsans XJR1300 som är klädd med en RD350 kåpa som är betydligt lägre än det här så är det helt vindstilla bara man hukar sig ner lite grann.

Men jag ska göra lite mer pappersmallar imorn och se vad jag kommer fram till. :)
 
Last edited:
Hahaha nu kommer jag och snurrar till det ytterliggare:D Har du funderat att korta den lite på "längden? Den ser väääldigt lång ut ifrån sidan?
Jag tror att det hade sett lite fetare ut och blivit mer symmetriskt?

Annars tror jag att det är rätt med kåpa på den typ av hoj:tummenupp
 
Har du provat att bara sänka kåpglaset så mycket det går? Om det blir bra så behöver du bara kapa i underkant och borra nya hål..
 
Hahaha nu kommer jag och snurrar till det ytterliggare:D Har du funderat att korta den lite på "längden? Den ser väääldigt lång ut ifrån sidan?
Jag tror att det hade sett lite fetare ut och blivit mer symmetriskt?

Annars tror jag att det är rätt med kåpa på den typ av hoj:tummenupp

Jag har kortat av den 70mm per sida. Det är en avsevärd skillnad jämfört med tidigare. :tungan

DSC_0014-14.jpg


DSC_0004-11.jpg


Fast du kanske menar uppe vid rutan?

Har du provat att bara sänka kåpglaset så mycket det går? Om det blir bra så behöver du bara kapa i underkant och borra nya hål..

Tror det blir bra mycket besvärligare än att kapa ovansidan. Inte ens säkert att det går.
 
Last edited:
Tycker det är helätt med kåpa på en "80tals racer"!
När du tar bort såpass mycket av glaset ser det sportigt ut men man undrar hur mkt vindskydd det blir, men det verkar du ha koll på, så keep up the good work! :tummenupp

Hur gör du föresten när du kapar glaset och få en snygg kant? Eller döljer du med list?
Funderar på att minska min RD350 kåpa lite...
 
Last edited:
Tycker det är helätt med kåpa på en "80tals racer"!
När du tar bort såpass mycket av glaset ser det sportigt ut men man undrar hur mkt vindskydd det blir, men det verkar du ha koll på, så keep up the good work! :tummenupp

Hur gör du föresten när du kapar glaset och få en snygg kant? Eller döljer du med list?
Funderar på att minska min RD350 kåpa lite...

Kommer bli mer än nog med vindskydd tror jag. Gillar att det blåser lite grann i alla fall. Ska det vara vindstilla så köper jag mig en Windjammer kåpa. :D

windjammer.jpg


Vad gäller hur jag ska kapa glaset så kommer jag ha tejpen som guide och bara försiktigt såga mig fram med en tunn japansk såg (.18mm blad), kommer bli finfint. :)

List tror jag inte kommer behövas men det ska sitta på för besiktning vill jag minnas.

Detta blir ju fin fint Viktor:)

Kommer kåpan att följa gaffel, eller vara monterad i ramen?

Kåpan kommer sitta fäst i gaffelkronorna och således följa gaffeln. Finns den variant att man har ett stag på styrhuvudet som går ut mellan gaffelbenen och att man fäster kåpan där men det blir för mycket jobb att börja svetsa och grejja där.

Sen gillar jag att kåpan följer med styret. :)
 
List tror jag inte kommer behövas men det ska sitta på för besiktning vill jag minnas.

Jag har aldrig haft list runt kåpglaset på någon av mina Katanor.
Bilprovningen har aldrig anmärkt på det. Började åka Katana -87.
Lagen kanske säger att det ska vara men.....
Det finns iof lister som är väldigt tunna å fina som inte är så himla fula.
 
... Har du funderat att korta den lite på "längden? Den ser väääldigt lång ut ifrån sidan?
Jag tror att det hade sett lite fetare ut och blivit mer symmetriskt?

Annars tror jag att det är rätt med kåpa på den typ av hoj:tummenupp

Håller med, tror på en lite kortare variant...

Kan bli trevligt med kåpan hur som, gör att cykeln blir än mer säregen, även om den blir lysande hur som! :tummenupp
 
Jag har aldrig haft list runt kåpglaset på någon av mina Katanor.
Bilprovningen har aldrig anmärkt på det. Började åka Katana -87.
Lagen kanske säger att det ska vara men.....
Det finns iof lister som är väldigt tunna å fina som inte är så himla fula.

Ta en genomskinlig slang som du kapar upp och trär på rutan. Och fästa den borde gå med silikon.
 
Jag har aldrig haft list runt kåpglaset på någon av mina Katanor.
Bilprovningen har aldrig anmärkt på det. Började åka Katana -87.
Lagen kanske säger att det ska vara men.....
Det finns iof lister som är väldigt tunna å fina som inte är så himla fula.

Jag har fått det som "att tänka på" vid besiktning, "kåpglas, utformning olämplig" eller något sådant.

Tror faktiskt inte det krävs om inte utformningen är spetsig eller konstig på annat sätt, en bedömningsfråga antar jag. En gång så var jag med och besiktigade en mustang med original plåtnavkapslar, med en liten treekrad centrumkåpa, detta ville besiktningsmannen ge underkänt på "dom där köttkvarnarna får ni plocka bort" sa han till oss :) Blev godkänt dock, men inte helt utan diskussion....

Parentes, offtopic osv.. sorry
 
Back
Top